با شیوع ویروس کرونا و نگرانی مردم از بابت ابتلا به این بیماری، بسیاری از مردم به خرید مستقیم داروهای مکمل از داروخانه ها و مصرف آن  برای تقویت سیستم ایمنی بدن روی آورده اند که ویتامین D از جمله آنهاست.

مهدی احمدیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ویتامین  D به طور طبیعی در برخی مواد غذایی وجود دارد و در جذب کلسیم، عملکرد سیستم ایمنی،و محافظت از استخوان، عضله و سلامت قلب نقش دارد.

وی مصرف بیش از حد این ویتامین را با نشانه هایی پریشانی گوارشی از جمله استفراغ، تهوع، و معده درد همراه دانست و گفت: مصرف دوز بالایی از ویتامین D۳ در بلند مدت ممکن است به تجمع بیش از اندازه این ماده مغذی در بدن منجر شود و آثار سمیت ممکن است برای چند ماه پس از توقف مصرف مکمل ها نیز ادامه یابد.

این پزشک با بیان اینکه مکمل‌های ویتامین D در ۲ نوع D۲ و D۳ می‌توانند مصرف شوند گفت: از آنجا که امکان دریافت بیش از اندازه ویتامین D از طریق رژیم غذایی و قرار گرفتن در معرض خورشید به تنهایی وجود ندارد، مصرف این ویتامین با رعایت سقف ۱۰,۰۰۰ واحد در روز بلامانع است.

 وی همچنین با یادآوری اینکه ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم و متابولیسم استخوان ها دارد گفت: با این وجود، میزان بیش از اندازه ویتامین D می تواند به ضرر سلامت استخوان تمام شود.

 احمدیان تصریح کرد: از سویی براساس انجمن متخصصان غدد درون‌ریز و متابولیسم ایران و انجمن روماتولوژی  برای مصرف ویتامین دی ، در شرایط بحرانی حاضر به هیچ وجه نیازی به اندازه‌گیری آزمایشگاهی سطح سرمی ویتامین دی نیست.

وی تصریح کرد: براساس این بخشنامه در صورتی که افراد در چند ماه گذشته، در حال مصرف یک عدد ویتامین D، ۵۰ هزار واحدی در ماه بودند به همین صورت می توانند ادامه بدهند.

فوق تخصص گوازش و کبد افزود: اما در کودکان ۲ تا ۱۲ سال،مصرف یک عدد ویتامین D ۵۰هزار واحدی هر ۲ ماه یک بار توصیه می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.