کالاهایی مانند ماسک پزشکی و مواد و ژل ضد عفونی کننده از حدود سه هفته گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا در کشور در بسیاری از مناطق از جمعیت شهرهای بزرگ و کلانشهرها با توجه به تقاضای زیاد مردم، کمیاب و حتی نایاب شد و اصفهان هم از این مشکل، بی نصیب نماند.

غرفه های مربوط به ماسک، مواد ضد عفونی کننده و الکل در مدت زمان کوتاهی در بسیاری از فروشگاه ها و داروخانه ها، خالی شد و پس از آن، مردم برای یافتن این اقلام به هر دری می زدند اما همواره با این پاسخ از سوی فروشندگان مواجه می شدند که " هیچ نداریم"، " سوال نفرمایید" و " ماسک و مواد ضد عفونی کننده موجود نیست".

از طرف دیگر، آموزش ها و توصیه های بسیاری از طریق رسانه ها، رادیو و تلویزیون و شبکه های اجتماعی مبنی بر اقدام های پیشگیرانه برای مبتلا نشدن به بیمای کرونا منتشر می شود که بسیاری از مردم بیشتر از همه به بخش ضد عفونیکردن و استفاده از ماسک هنگام خروج از منزل توجه می کنند و خواهان خرید موادی برای رعایت این قبیل توصیه ها هستند.

یکی از شهروندان اصفهانی که ۲ کودک هفت و چهار ساله دارد به خبرنگار ایرنا گفت که به دلیل واهمه از مبتلا شدن خانواده اش به ویروس کرونا، به طور مداوم، فضای خانه، دستگیره های در و سطوح مختلف را با الکل ۷۰ درصد یا ماده تهیه شده با وایتکس، ضد عفونی می کند.

این مادر جوان با بیان اینکه همسرش، کارگر یکی از واحدهای تولیدی اصفهان است، افزود: یکی از دغدغه های من، رفت و آمد همسرم به بیرون از خانه و محل کار است به همین دلیل میزان مصرف مواد ضد عفونی در خانه ما زیاد است اما از طرفی به سختی این مواد را می توانم پیدا کنم.

وی با اشاره به اینکه مقداری الکل قبل از شیوع ویروس کرونا در خانه داشتیم، اظهار داشت: به بسیاری از فروشگاه های کوچک و بزرگ اصفهان مراجعه کردم اما فقط یک بار موفق به تهیه ماده ضد عفونی کننده شدم و در سایر موارد، مقداری از دوستان و آشنایان، گرفته ام.

یکی دیگر از شهروندان که در دانشگاه اصفهان، شاغل است به ایرنا گفت که این روزها باید به محل کار بروم زیرا کار ما تعطیل نشده بلکه فقط کلاس های درس برگزار نمی شود.

همتی با بیان اینکه برای رفتن به محل کار نیاز به ماسک دارد، افزود: در سه هفته گذشته به هر داروخانه ای در اصفهان مراجعه کردم، ماسک نداشت و مجبور شدم ماسک هایی که ۲ ماه قبل برای پیشگیری از آنفلوآنزا خریده بودم را استفاده کنم یا از طریق سایر همکاران و دوستانی که تعدادی ماسک اضافه داشتند، تهیه کنم.

وی با اشاره به درج آگهی هایی در برخی سایت های اینترنتی برای فروش ماسک، خاطرنشان کرد: در این تبلیغات، ماسک به چند برابر قیمت فروخته می شود و از طرفی نمی توانستم برای خرید و پرداخت پول به آنها، اطمینان کنم.

وی با اشاره به اینکه فضای دانشگاه به طور مرتب ضد عفونی می شود، خاطرنشان کرد: به نظر می آید اداره ها برای ضد عفونی کردن، سهمیهای برای خرید مواد مورد نیاز و الکل دارند اما ما مردم عادی هنوز دسترسی به این مواد نداریم و مجبوریم با استفاده از آب ژاول و رقیق کردن آن، مواد ضد عفونی کننده برای خانه تهیه کنیم.

تعداد دیگری از شهروندان اصفهان نیز با ابراز نگرانی نسبت به این موضوع، تاکید کردند که با وجود رعایت بسیاری از توصیه ها مانند در خانه ماندن و جلوگیری از خروج غیر ضروری از خانه، با این‌حال در برخی موارد ناچار به رفتن بیرون از منزل هستند و نیاز به مواد ضد عفونی کننده و ماسک برای اطمینان خاطر از منتقل نشدن ویروس کرونا دارند.

تلاش برای افزایش تولید کالاهای مقابله با کرونا در اصفهان

کمبود شدید کالاهای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در اصفهان و از طرفی نیاز وافر بیمارستان ها به این اقلام با توجه به روند رو به رشد مبتلایان به ویروس کرونا در چند روز اخیر، مسوولان استان را بر آن داشت تا با برگزاری جلسه هایی با بخش های مختلف به برنامه ریزی برای افزایش تولید این کالاها بپردازند.

استاندار اصفهان، یازدهم اسفند امسال با اشاره به کمبود ماسک و برخی مواد ضدعفونی کننده مانند الکل، گفت: در همین راستا قرار شد با مدیران کارخانه های تولید کننده این اقلام در استانداری جلسه داشته باشیم.
عباس رضایی اظهار داشت: استانداری با تمام توان از این شرکت‌ها در راستای تامین اقلام مورد نیاز مردم در زمینه بهداشت و درمان حمایت خواهد کرد.

استاندار اصفهان افزود: بازرسانی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت و دادستانی اصفهان در محل کارخانههای تولید کننده اقلام بهداشتی مانند ماسک و الکل حضور یافته و بر روند توزیع این اقلام به منظور قرار گرفتن در دست مصرف کننده واقعی نظارت کنند.

رضایی گفت: با کمال تاسف در زمانی که مردم به این اقلام نیاز جدی دارند و برای دریافت آن در مضیقه هستند و به داروخانه‌های مختلف مراجعه می‌کنند مشاهده شده تعداد اندکی از داروخانه‌ها برخی از این اقلام را با قیمت‌های چندین برابر به مردم می‌فروشند.

استاندار اصفهان همچنین دوازدهم اسفند با اشاره به مشکلات برخی خانواده‌ها در تامین اقلام بهداشتی، اظهار کرد: جلب همکاری و همراهی خیران به منظور تامین اقلام بهداشتی در قالب ایجاد کمیته خیران زیر مجموعه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا از تصمیم های این ستاد بود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین با توجه به وجود برخی ظرفیت‌های درمانی در بهداری‌ها و مراکز درمانی غیر دانشگاهی مانند وزارت نیرو و وزارت نفت، جلب مشارکت این بخش‌ها در دستور کار قرار گرفت.

تعدادی دیگری از مسوولان نیز از هفته گذشته، خبر از برگزاری جلسه‌هایی با فعالان صنعتی استان‌ برای تولید انبوه ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده دادند و تاکید کردند که بزودی این اقلام بر اساس نیاز مردم در مرحله نخست در بین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و سپس در داروخانه‌ها و بخش خصوصی توزیع می‌شود.

از سال‌های قبل، سه واحد تولیدی در استان اصفهان در زمینه تولید ماسک پزشکی فعالیت داشتند اما به‌دلیل مشکلات مالی و تامین مواد اولیه، تولیدات آنها با مشکل مواجه شده بود که پس از شیوع ویروس کرونا و به‌منظور رفع نیاز کشور، با مساعدت صورت گرفته، این واحدها مجدد فعال شدند.

آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به بررسی مشکلات سه واحد تولیدی ماسک پزشکی در استان در جلسه ویژه‌ای که روز دوم اسفند امسال برگزار شد، اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات این واحدها برای خرید مواد اولیه، مقرر شد تا برای رفع این مشکل و استمرار فعالیت خط تولید اینگونه واحدها، به آنها مساعدت مالی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز با بیان اینکه با پیگیری‌ استان و مساعدت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، حمایت مالی از این شرکت‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بیمه تأمین اجتماعی صورت گرفت، گفت: با رفع موانع مذکور، واحدهای تولید ماسک در استان ظرفیت تولید روزانه خود را از ۵۰ به حدود ۱۷۰ هزار ماسک افزایش دادند.

سیدحسن قاضی عسگر افزود: رایزنی‌هایی با برخی از بانک‌های استان به‌منظور تامین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش شرکت‌های تولیدکننده ماسک و مواد ضدعفونی کننده صورت گرفت و در این زمینه یکی از بانک ها اعلام آمادگی کرد تا خارج از نوبت و بدون رعایت ضوابط و شرایط  معمول در تامین نیاز مالی این شرکت‌ها نقش آفرینی کند.

از طرفی، از ۲ هفته گذشته جلسه هایی بین مسوولان استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و نمایندگان اصناف و انجمن های صنایع نساجی و پوشاک و دانشگاه‌های صنعتی اصفهان و علمی کاربردی ایران سپهر برای تولید انبوه ماسک برگزار و مقرر شد که با استفاده از همه ظرفیت‌های داخل استان، این امر در کوتاهترین زمان ممکن محقق شود تا بتوان کمبود فعلی را جبران کرد.

رییس اتاق اصناف اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با فراخوانی که از کارگاه‌های تولید نساجی و پوشاک و مواد شیمیایی و صنعتی در سطح استان اصفهان داشتیم، مقرر شد که این واحدها با نظارت دانشگاه علوم پزشکی و معاونت غذا و دارو، اقدام به افزایش تولیدات خود کنند تا حجم زیادی از کالاهای مرتبط با کرونا وارد بازار شود.

رسول جهانگیری با بیان اینکه کارگاه‌های تولیدی نساجی با نظارت و هماهنگی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با استفاده از پارچه های مخصوص اقدام به تولید ماسک های بهداشتی می کنند، اظهار داشت: امید است تولیدات این کارگاها، تا چند روز آینده در اختیار مردم قرار گیرد.

دبیر انجمن نساجی اصفهان نیز به ایرنا گفت: در جلسه بین مسوولان دولتی و فعالان صنعتی و صنفی مقرر شد که با استفاده از توان صنایع نساجی و پوشاک و دانش فنی دانشگاه های اصفهان، ماسک پارچه‌ای با تایید و نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تولید شود.

مظفر چلمقانی با بیان اینکه پارچه‌های مورد نیاز برای این کار توسط یکی از تولیدکنندگان بزرگ اصفهان و طبق معیارهای معاونت غذا و دارو، تولید و تامین شد، افزود:  توانایی تولید یک میلیون ماسک در هر هفته به این شکل وجود دارد و حتی می توان نیاز کشور را پاسخ داد.

وی با اشاره به اینکه کار تولید این ماسک ها از هفته گذشته در اصفهان آغاز شد، اظهار داشت: همه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ماسک پارچه ای در داخل استان اصفهان تولید و تامین می شود و محصول کاملا بومی است.

ماسک پارچه ای در آستانه توزیع گسترده در استان اصفهان

برخی از مسوولان و فعالان صنفی و صنعتی استان وعده داده بودند که ماسک‌های پارچه ای قابل شست وشو و مورد تایید معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در هفته گذشته روانه بازار شود و سرانجام این وعده البته چند روز دیرتر، عملی شد و توزیع این ماسک ها از دوشنبه نوزدهم اسفند آغاز شد.

با همگرایی ایجاد شده بین صنایع، اصناف و دانشگاه ها در اصفهان، تولید انبوه ماسک پارچه ای توسط یکصد واحد صنفی و صنعتی در استان، کلید خورد و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان دوشنبه نوزدهم اسفند از شروع توزیع آن خبر داد.

سیدحسن قاضی عسگر در گفت و گو با ایرنا افزود: این ماسک‌ها با نظارت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تولید شده و کار توزیع آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوثر در کلانشهر اصفهان آغاز شد و به مرور در سایر نقاط گسترش می‌یابد.

وی با بیان اینکه توزیع این ماسک به زودی در داروخانه‌ها نیز آغاز می‌شود، اظهار داشت: فرایند تولید و توزیع این کالا برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و با هدف تامین هرچه بیشتر و بهتر سلامتی مردم در اصفهان به صورت یک زنجیره کامل اجرا شد.

قاضی عسگر با اشاره به اینکه ۲ دسته ماسک در استان اصفهان تولید می‌شود، توضیح داد: یک دسته آنها شامل انواع طبی سه لایه و N۹۵ است که در دانشگاه علوم پزشکی و زیر مجموعه های آن شامل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: دسته دوم ماسک‌ها، پارچه ای هستند که با پیگیری استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و اتحادیه‌های مرتبط از جمله نساجی و پوشاک و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کار تولید آنها در استان از هفته گذشته آغاز و از امروز در فروشگاه‌های زنجیره ای توزیع شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه ما توانستیم مشکل کمبود ماسک در این خطه را بدون نیاز به واردات، حل کنیم، تصریح کرد: اصفهان در زمینه تولید ماسک، خودکفا شد و می‌تواند آن را پس از رفع نیاز داخل به خارج استان نیز صادر کند.

وی با اشاره به اینکه روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار ماسک پارچه ای در استان، دوخته می‌شود، تصریح کرد: تلاش ما پوشش همه استان برای توزیع این کالاست.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز درباره این ماسک‌ها به ایرنا گفت: ماسک‌های پارچه ای تولید شده در اصفهان چند بار قابل مصرف است و می توان آن را پس از چند ساعت استفاده کردن، بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب جوشاند و سپس آن را خشک و اتو کرد.

آرش نجیمی با بیان اینکه فرایند تولید این کالا با نظارت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است، افزود: تمایل این دانشگاه برای توزیع ماسک پارچه ای با داروخانه‌ها بود اما در فروشگاه های زنجیره‌ای نیز توزیع شد.

وی اظهار امیدواری کرد که یک هفته پس از توزیع این کالا در استان، نیاز این خطه برطرف شود و سپس بتوان آن را به سایر نقاط کشور ارسال کرد.

برخی پزشکان نیز اعتقاد دارند که ماسک پارچه ای در شرایط حاضر می تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد و ماسک های طبی اِن ۹۵ (N۹۵) و اِن ۹۹ (N۹۹) فقط مخصوص افرادی است که با بیمار مبتلا به کرونا مواجه هستند مثل پزشکان، پرستاران و افرادی که در حالت قرنطینه در منزل از این بیماران نگهداری می‌کنند.

به گفته یک متخصص بیماری‌های عفونی، استفاده از ماسک‌های پارچه ای یا سه لایه معمولی در فضاهای عمومی مناسب است زیرا کیفیت لازم و قابلیت شستشو و استفاده مجدد را دارد.

عباسعلی جوادی اظهار کرد: هر چند زدن ماسک در زندگی فردی لزومی ندارد ولی اگر افراد می‌خواهند در مجامع عمومی و مکان‌هایی که تعداد افراد زیاد است و امکان حضور افراد ناقل در این مکان‌ها وجود دارد، حضور یایند صرفا استفاده از ماسک‌های سه لایه معمولی مناسب و کافی است.

تلاش برای افزایش تولید مواد ضد عفونی کننده

درحالیکه در ۲ هفته اخیر،  اقدام ها برای افزایش تولید ماسک های طبی و پارچه ای در استان به ثمر نشست و مسوولان نسبت به برطرف شدن کامل نیاز آن، قول مساعد دادند، برخی اخبار و مطالب گویای مشکل تامین الکل برای واحدهای تولیدی اصفهان جهت تولید مواد ضد عفونی کننده بود.

استاندار اصفهان هفته گذشته در جلسه ای که با تولیدکنندگان مواد ضد عفونی کننده و بهداشتی داشت، با بیان اینکه یکی از مشکلات مردم در روزهای گذشته کمبود برخی از اقلام بهداشتی یا توزیع آن با قیمت بسیار بالا بود که جهت ضدعفونی کردن و گندزدایی مورد نیاز است، گفت: متاسفانه به دلیل توزیع نامناسب، هرج و مرجی در این زمینه وجود داشت و برخی از این محصولات برای مصرف غیر ضروری از اصفهان خارج می‌شد که تاکید شد با مدیریت صحیح توزیع، جلوی این مصارف گرفته شود.

عباس رضایی با تاکید بر اینکه مشکل کمبود الکل و مواد ضد عفونی با افزایش شیفت‌های کاری تولیدکنندگان این مواد و جلوگیری از مصارف غیر ضروری برطرف می‌شود، افزود: روزانه ۳۷.۵ تن الکل برای مصرف استان در نظر گرفته شد که وارد چرخه توزیع خواهد شد و برخی مشکلات به وجود آمده در این زمینه برطرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این مساله در حیطه اختیارات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است اما برای رفاه حال بیشتر مردم، استانداری اصفهان در این زمینه ورود پیدا کرد و تولیدکنندگان نیز در این زمینه قول مساعد دادند.

جهانگیری رییس اتاق اصناف اصفهان نیز با اشاره به اینکه کارگاه ها و واحدهای صنفی تولیدکننده الکل و مواد ضد عفونی کننده با افزایش شیفت های کاری، تولیدات خود را افزایش دادند، خاطرنشان کرد: تعدادی از خیران صنفی نیز با خرید مقدار زیادی از این اقلام در صدد توزیع رایگان آنها در بین اقشار مختلف مردم هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز در این پیوند به ایرنا گفت: کمیته تخصیص الکل به کارخانه ها و واحدهای تولیدی مواد و ژل ضد عفونی کننده از هفته گذشته با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل و بر اساس تصمیم آن مقرر شد که سهمیه مناسبی به شرکت های تولیدی داده شود.

قاضی عسگر با بیان اینکه این شرکت ها که حدود پنج واحد هستند باید مواد ضد عفونی کننده را در ظرف های کمتر از 300 سی سی بسته بندی و روانه بازار کنند، افزود: برنامه ریزی لازم برای توزیع این مواد در داروخانه ها و همه شهرستان های استان صورت گرفته و امید است به زودی بازار از این کالا، اشباع شود.

وی با اشاره به اینکه مقداری از الکل تولید شده در اصفهان، قبل از تشکیل این کمیته از استان خارج می شد، تاکید کرد: با تشکیل این کمیته و تصمیم های مصوب، جلوی این کار با هدف تامین نیاز داخل استان گرفته شد و میزان الکل تخصیصی به واحدهای تولیدی، سهمیه بندی شد.

معاون استاندار اصفهان اظهار امیدواری کرد که همانطور که همگرایی بین بخش های مختلف به نتیجه رسید و ماسک پارچه ای روانه بازار شد به زودی این اتفاق برای مواد ضد عفونی کننده نیز بیفتد و دغدغه مردم در این زمینه برطرف شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.