این روزها مردم کمتر از خانه بیرون می روند تا خود را از ابتلا به کرونا در امان نگه دارند و تجمع جمعیت در سطح شهر خطر شیوع آن را افزایش ندهد.

شهروندان تا حد ممکن تلاش می کنند تا گذرشان به بیمارستان ها و مراکز درمانی نیوفتد زیرا این مراکز به دلیل آلودگی های مختلف ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد.

حتی اهداکنندگان خون نیز این روزها بابت ابتلا به ویروس کرونا نگران هستند و به مراکز انتقال خون مراجعه نمی کنند، موضوعی که اگر ادامه یابد استان را با چالشی بزرگ در تامین خون مورد نیاز مراکز درمانی و بیماران نیازمند به خون روبه رو می کند.

اما باید گفت که اهدای خون همواره از نیازهای ضروری در هر جامعه ای است که نیاز به آن هیچگاه تمامی ندارد.

مدیرکل انتقال خون اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه به دنبال شیوع بیماری کرونا در کشور از جمله اصفهان، نیمی از اهداکنندگان خون در مراکز خود را از دست داده ایم.

مجید زینلی با اشاره به نگرانی مردم برای مراجعه به اماکن عمومی از جمله مراکز اهدای خون افزود: تاکنون هیچ منبع علمی انتقال ویروس کرونا از راه خون را به اثبات نرسانده است.

وی این اطمینان را به اهداکنندگان خود داد که پایگاه های انتقال خون در سطح استان مکانی امن و فاقد آلودگی هستند و ادامه داد: همکاران ما در سازمان انتقال خون تمامی موارد بهداشتی و پیشگیری از انتقال ویروس را رعایت کرده و از لوازم یکبار مصرف و بهداشتی برای اهدای خون استفاده می کنند.

مدیرکل انتقال خون اصفهان تصریح کرد: درحالی که اهداکنندگان خود در استان کاهش چشمگیری داشته اند اما نیاز به خون و فراورده های خونی همچنان در استان ادامه دارد.

وی بیان کرد: با توجه به در پیش بودن تعطیلات نوروز ۹۹ خواه ناخواه اهدای خون کاهش دارد و این امر منابع خونی استان را به شدت تهدید می کند که نیاز است شهروندان برای اهدای خون در ایام باقیمانده به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

زینلی اظهارداشت: پایگاه های انتقال خون بی شک از افراد دارای کسالت و بیماری و مصرف کننده دارو خونگیری نخواهند کرد.

وی میانگین استاندارد ذخیره خونی را ۷ روز برشمرد و متذکر شد: در زمان حاضر ذخیره خونی در استان اصفهان ۴.۵ روز است.

مدیرکل انتقال خون اصفهان یادآور شد: اهدای خون باعث ضعف بدن نمی شود و خون اهدا شده در مدت ۱۲ ساعت جایگیزین خواهد شد بنابراین افراد از ضعیف شدن بدن خود پس از اهدای خون نگران نباشند.

وی خاطرنشان کرد: اهداکنندگان مستمر خون کمتر در معرض ابتلا به بیماری هستند و نسبت به سایر افراد جامعه از سلامت نسبی بهتری برخوردارند.

در کلان‌شهر اصفهان مرکز انتقال خون خواجو از ساعت هفت و نیم تا ۱۶ و مرکز عاشق اصفهانی از ساعت هفت و نیم تا ۱۳ و در شهرهای خمینی‌شهر، نجف‌آباد، خوانسار، گلپایگان، کاشان، نائین، شهرضا و زرین‌شهر مراکز انتقال خون به صورت نیمه وقت آماده ارائه خدمات به مردم است.

۹۶.۵ درصد اهداکنندگان خون در استان اصفهان را مردان و ۳.۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهد.

زنان و مردان از سن قانونی ۱۸ سال تا سن ۶۰ سالگی و در صورت اهداکننده مستمر بودن تا سن ۶۵ سالگی می‌توانند خون اهدا کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.