رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان روز سه‌شنبه به همراه رییس اداره نظارت و بازرسی و تعدادی از بازرسان این سازمان و جمعی از خبرنگاران رسانه‌های جمعی استان کردستان از ۶ واحد عرضه تجهیزات پزشکی در شهر سنندج بازدید کردند.

نحوه بازدید سر زده این جمع از واحدهای فروش تجهیزات پزشکی به این نحو بود که در ابتدا یکی از بازرسان به عنوان مشتری وارد واحد مورد نظر می‌شد و قیمت ماسک، دستکش و ژل ضدعفونی را جویا می‌شد و آنگاه اطلاع می‌داد تا رییس سازمان و دیگر همراهان وارد شوند و در صورت گرانفروشی این سه قلم کالا پرونده‌ای برای آنها تشکیل می‌دادند.

علاوه بر این انبارهای این مراکز تجهیزات پزشکی هم مورد بازدید بازرسان قرار می‌گرفت تا صحت و سقم داشتن یا نداشتن و موجوی احتمالی این کالاها در انبار این واحدها برای همه مشخص شود.

قیمت ماسک ساده براساس اعلام سازمان غذا و دارو هر عدد باید ۴۱۰ تومان در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد، ولی هنوز نرخ ماسک فیلتردار اعلام نشده است ولی براساس قیمت گذشته آن حدود سه تا ۶ هزار تومان می‌بایست به مردم فروخته شود.

از روز گذشته که عرضه ماسک در داروخانه‌ها ممنوع شد و مردم مضطرب هم برای خرید آن به واحدهای تجهیزات پزشکی سطح شهرها هجوم بردند و همین هم باعث شده تعدادی از این واحدها با  چندین برابر قیمت آنها را عرضه کنند.

در یکی از واحدهای تجهیزات پزشکی مجتمع کردستان ۲ نوع ماسک فیلتردار به قیمت ۲۸ و ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شد و وقتی بازرسان از متصدی فروش درخواست ارائه فاکتور کردند، اظهار کرد: فاکتورها نزد مسوول واحد است که هنوز نیامده است.

در این واحد فردی هم برای خرید ماسک و دستکش برای پرسنل چند پمپ بنزین آمده بود که گفت: در چند روز اخیر ۱۰ مرتبه به داروخانه‌ها مراجعه کردم ولی موفق به خرید ماسک و دستکش نشدیم.

وی اضافه کرد: پرسنل پمپ بنزین بسیار با مردم سر وکار دارند و مجبور هستیم با قیمت حتی زیادتر از قیمت واقعی اقدام به خرید این اقلام کنیم.

یکی دیگر از این واحدها هم اقدام به عرضه و فروش ماسک پارچه‌ای با قیمت هشت هزار تومان می‌کرد، که متصدی فروش این واحد هم اظهار داشت: خیاطی در شهرک بهاران اقدام به دوخت ماسک پارچه‌ای کرده و با قیمت ۶ هزار و ۵۰۰ تومان به ما می‌فروشد.

عرضه ماسک پارچه‌ای که مجوزی از معاونت غذا و دارو و یا سازمان استاندارد ندارد، خود می‌تواند به جای مانع به منبع آلودگی تبدیل شود.

رهگذرانی هم در این مجتمع شاهد حضور بازرسان سازمان صمت بودند از خریدهای خود طی چند روز اخیر و بالابودن قیمت‌ها اظهار نارضایتی کردند، یکی از این افراد گفت: سه عدد ماسک را از داورخانه سه روز پیش به قیمت ۱۳ هزار تومان خریداری کردم.

یکی از واحدهای تجهیزات پزشکی واقع در مجتمع کردستان که اطلاع پیدا کرده بود بازرسان سازمان صمت در حال بازدید از این واحدها هستند، خواست آن را تعطیل کند که بازرسان متوجه شدند.

در این واحد هم ماسک ساده ۴۱۰ تومانی را به قیمت سه هزار تومان و بسته ۱۰۰ عددی پدالکلی را هم ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رساند.

نکته جالب توجه در بازدید از این واحدها این بود که اگر اسپری ضدعفونی کننده هم داشتند هیچ مشخصاتی حاوی شرکت تولیدکننده نداشت و حتی فاقد قیمت مصرف کننده بود.

واحد تجهیزات پزشکی واقع در خیابان کشاورز سنندج، اسپری ضدعفونی کننده را که می‌بایست ۱۲ هزار تومان بفروشد ۳۰ هزار تومان به مردم می‌فروخت و تنها مشخصه ذکر شده بر این اسپری مربوط به تاریخ تولید آن که ۳۰ اردیبهشت ۹۸ بود.

مسوول فروش این واحد اظهار داشت: شرکت تولید این اسپری در اصفهان است و ما از آنها خرید می‌کنیم و به ما فاکتور ارائه نمی‌دهند.

پنجمین واحد تجهیزات پزشکی که در خیابان آبیدر بود، تنها واحدی بود که پرونده گرانفروشی برای او تشکیل نشد، متصدی فروش این واحد در ارتباط با ارائه فاکتور گفت: همین الان حاضر هستم به چندین شرکت و واحد تولیدی در تهران تماس بگیرم و جلوی دوربین هم درخواست فاکتور کنم.

وی اضافه کرد: هیچ شرکت و واحد پخشی و حتی معروف‌ترین واردکنندگان هم  حاضر به ارائه فاکتور نیستند و ما هم برای کمک به مردم و رفع نیاز آنها مجبور به خرید هستیم.

این مسوول فروش افزود: تا چهارشنبه گذشته ژل ضدعفونی کننده داشتیم که تمام شد و برای خرید مجدد باید سه برابر قیمت را به واحدهای فروش در تهران بدهیم تا در اختیار ما قرار دهند و در مقابل هم فاکتور آن را ارائه نمی‌دهند.

وی یادآور شد: اگر چنین محصولی را خریداری کنیم محکوم به گرانفروشی می‌شویم، در ضمن بسیاری از واحدهای تولیدی  و توزیع کننده در تهران هم دیگر حاضر به فروش این محصولات مورد نیاز به ما نیستند و چند برابر قیمت به تهران و دیگر کلان شهرها می‌فروشند چرا که این کار صرفه اقتصادی بیشتری برای آنها دارد.

ششمین واحدی که بازدید کردیم مسوول فروش آن از چندین بار مراجعه بازرسان در هفته اخیر گلایه کرد و گفت: به هر میزان پد الکلی و دستکش داریم به بیمارستان‌ها دادیم و آنچه هم باقی مانده قرار است تحویل بیمارستان بدهیم.

وی اضافه کرد: هر بار که با واحدهای تولید کننده در تهران تماس می‌گیریم عنوان می‌کنند دولت همه کالاهای تولیدی (ماسک، دستکش، پد الکلی و ژل ضدعفونی کننده) را خریداری کرده و موجودی برای ارسال به کردستان نداریم.

سخن مشترک تمام این متصدیان فروش واحدهای تجهیزات پزشکی این بود که اگر می‌خواهید با گرانفروشی مقابله کنید باید ابتدا از تهران و دیگر کلان شهرها که واحدهای تولیدکننده در آنجا مستقر است شروع کنید، وقتی چند برابر قیمت به ما می‌فروشند و حاضر به دادن فاکتور هم نمی‌شود ما مقصر نیستیم.  

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در حاشیه این بازدید اظهار داشت: به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور حساسیت برای تهیه تجهیزات پزشکی همچون ماسک و دستکش و ژل ضدعفونی بیشتر شده است.

محمد دره‌وزمی افزود: آنچه امروز در بازدیدها شاهد بودیم رعایت نکردن قانون و گرانفروشی بود و به وضوح مشاهده کردیم ماسک ۴۱۰ تومانی را به چند برابر قیمت می‌فروشند.

وی با اشاره به اینکه این نحوه کار نوعی سوء استفاده و فرصت طلبی و سوداگری است، اضافه کرد: تخلف گرانفروشی برای ما محرز است و علاوه بر این، چنین اقدامی غیرانسانی است و به شدت با گرانفروشان و محتکران برخورد و برای آنها پرونده تشکیل می‌دهیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.