تا ساعت تعطیلی مدارس زمان زیادی نمانده بود، بند دوربین  را روی دوش انداختم و در هوای باران زده نصف جهان، جغرافیایِ سی و سه پل را قدم زنان پیمودم، سوال‌ها را در ذهنم مرور کردم، «چه حسی داری از اینکه امسال می‌توانی رای بدهی»، کم کم سرو کله شان پیدا شد، مثل همیشه دوشادوش هم با همان شیطنت‌های شگرف، همیشه وقتی از کنارشان عبور می‌کردم آن همه چابکی و قهقهه را که می دیدم دلم برای دوران درس و مدرسه تنگ می شد، از رخسار خندانشان معلوم بود که نم دلچسب باران حسابی سرحالشان کرده، لنز دوربین را به طرفشان چرخاندم، وقتی متوجه حضور من شدند کمی از سرعت راه رفتنشان کم کردند، از فیگورهایشان فهمیدم حالا حس کنجکاویشان گل انداخته، «شما خبرنگارید؟»، این را که دانستند کمی سر و وضعشان را مرتب کردند.

اشاره کردم که به کنجی برویم تا بتوانیم راحت تر گفت و گو کنیم، همراهی کردند، انگار خودشان هم فهمیده بودند حالا یک جور دیگر مهم شده اند،« تصمیمتان را گرفته اید که به چه کسی رای بدهید؟»

«کریم » که از همه رشیدتر بود، یک تراکت تبلیغاتی از جیبش در آورد و گفت: یک هفته است که با بچه های محله این ها را پخش می کنیم، همه می گویند کارش را بلد است و می تواند نماینده خوبی باشد.

از او پرسیدم «چرا می خواهی رای بدهی»، بادی در گلو انداخت و با آن لهجه شیرین اصفهانی گفت: من هم حق دارم به عنوان یکی از مردم در مسائل کشورم تاثیرگذار باشم، من ایران را دوست دارم و می خواهم مایه سربلندی آن باشم.

«مهران» که شیطنت او از همان ابتدا  به چشم می آمد، انگشت اشاره اش را نشان داد و گفت: با بچه ها قرار گذاشتیم روز جمعه همه باهم رای بدهیم و سپس با انگشت های آغشته به جوهر عکس یادگاری بگیریم.

وقتی از او پرسیدم «از کجا می دانی چه کسی را باید انتخاب کنی» مکثی کرد و جواب داد: با خواهر بزرگترم پوستر ها و تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس را مرور کردیم و با پدرم هم مشورت کرده ام، خیلی سخت بود اما سرانجام بر روی یک گزینه هم عقیده شدیم.

«محمد»، که با ایما و اشاره به من فهماند سوالی هم از او بپرسم کمی نزدیک تر آمد و گفت: در مدرسه برای انتخابات شورای دانش آموزی همیشه روی من حساب می کردند، خیلی ها به خاطر تبلیغاتی که برایشان انجام دادم رای آوردند، این که دیگر انتخابات مجلس است و مهمتر، اینکار را در ستادهای انتخاباتی هم دنبال کردم و در جریان همین تبلیغات هم تصمیم خود را گرفته ام که به چه کسی رای بدهم.

«پدرام»، که دوستانش  او را مهندس لقب داده بودند، پشت چشمی نازک کرد و با فخر به دوستانش گفت: پوسترها و تراکت های تبلیغاتی به اندازه فضای مجازی کارایی ندارد، من بیشترین شناخت خود نسبت به نامزدها را از تبلیغات آنها در فضای مجازی به دست آوردم، خودم هم مدیر چند کانال تلگرامی هستم.

این رای اولی ها فراتر از آنچه فکرش را می کردم برای شرکت در انتخابات خود را آماده کرده بودند، گویی به راستی  برایشان شوق آفرین است که می توانند به اندازه یک رای در کنار انبوه رای های دیگر، در تعیین سرنوشت جامعه سهیم باشند، تا با حک شدن جوهر اراده بر سر انگشت های اشاره شان، طعم اراده را بیش از هر زمان دیگر بچشند.

به گفته مسئولان، تعداد افراد واجد شرایط رای دادن در استان اصفهان سه میلیون و ۶۰۳ هزار و ۵۳۹ نفر است که از این تعداد ۱۷۰ هزار و ۴۰۰ نفر برای اولین مرتبه در انتخابات شرکت خواهند کرد.

۲ هزار و ۸۳۸ صندوق اخذ رای در استان پیش بینی شده است و   ۲۲ هزار نفر عوامل اجرایی، دست کم ۱۴ تا ۱۷ هزار نفر عوامل نظارتی و ۹ هزار  نفر از نیروهای نظامی و انتظامی برای برقراری امنیت انتخابات در این دوره از انتخابات حضور دارند.این را عباس رضایی استاندار اصفهان به ایرنا می گوید.

وی افزود: این استان برای برگزاری انتخاباتی پرشور و باشکوه با حضور حماسی مردم در روز دوم ماه اسفند آمادگی کامل دارد.

مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه طبق قانون تنها داشتن شناسنامه و شماره ملی برای رای دادن کافی است،گفت: داشتن کارت ملی هوشمند روند رای‌گیری را تسهیل می‌کند.

حسین غفرانی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: شماره ملی نیز در بسیاری از شناسنامه درج شده  و همین شماره و داشتن شناسنامه برای رای دادن کافی است.
وی اضافه کرد: البته داشتن کارت ملی هوشمند با توجه به قابلیت دستگاه‌های احراز هویت در شناسایی این کارت‌ها، می‌تواند روند رای گیری را تسهیل و تسریع کند و هیچ الزامی برای داشتن کارت ملی نیست.

 مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان افزود: روز انتخابات ارائه شماره ملی از طریق مراجعه حضوری یا تلفنی به شهروندان امکان پذیر خواهد بود.
وی با اشاره به آمادگی ادارات و دفاتر ثبت احوال استان اصفهان برای ارائه خدمات سجلی و شناسنامه‌ای در روزهای آینده، تاکید کرد: این ادارات و دفاتر در روزهای پنجشنبه و جمعه به خدمات شناسنامه‌ای مرتبط با انتخابات و تحویل شناسنامه‌ها اقدام می‌کنند.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای تعیین ۲۰ کرسی(به همراه نماینده ارامنه) روز جمعه دوم اسفند امسال همزمان با سراسر کشور در استان اصفهان برگزار می‌شود.
نامزدهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۵ حوزه انتخابیه از جمله حوزه اقلیت های مذهبی با یکدیگر رقابت می کنند. نزدیک به ۶۰ هزار نفر  در امر برگزاری انتخابات همکاری دارند.
تعداد ۲ هزار و ۸۳۶ شعبه اخذ رای به صورت قطعی و با تایید هیات‌های اجرایی در استان آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات را اخذ می‌کنند. حوزه انتخابیه اصفهان به مرکزیت اصفهان دارای پنج کرسی است و مردم این شهرستان باید از بین نامزدها پنج تن را به نمایندگی خود برای حضور در مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند بعلاوه نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران.
اما در سایر حوزه‌های انتخابیه استان یک نفر انتخاب خواهد شد که به ترتیب "اردستان "به مرکزیت " اردستان، شاهین شهر، میمه و برخوار" به مرکزیت "شاهین شهر"، " خمینی شهر " به مرکزیت "خمینی شهر"، "سمیرم " به مرکزیت "سمیرم" ، "شهرضا و دهاقان " به مرکزیت "شهرضا"، "فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت " به مرکزیت "داران"، "فلاورجان " به مرکزیت " فلاورجان "، " کاشان و آران و بیدگل "به مرکزیت " کاشان"، " گلپایگان و خوانسار "به مرکزیت " گلپایگان"، " لنجان "به مرکزیت "زرین شهر"، "مبارکه "به مرکزیت "مبارکه" ، "نایین  و خور و بیابانک "به مرکزیت "نایین" ، " نجف آباد و تیران و کرون "به مرکزیت " نجف آباد " و " نطنز و بخش قمصر " به مرکزیت " نطنز " از حوزه‌های دیگر استان اصفهان در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند.   
انتخابات پیش رو نخستین انتخابات گام دوم انقلاب است که با شعار«انتخابات ۹۸، گام دوم انقلاب، قانونمداری و بی‌طرفی، انسجام ملی»  دوم اسفند امسال برگزار می‌شود.
در این دوره از انتخابات، یکهزار و ۲۴۲ داوطلب در استان اصفهان ثبت نام کردند که سرانجام دست‌کم ۳۰۸ نامزد با هم رقابت می‌کنند.
همچنین دست کم سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در استان افزون بر پنج میلیون نفری اصفهان واجد شرایط رای دادن هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.