گزینش وقایع کوتاه و جالب تاریخی که دربردارنده عبرت‌ها، حکمت‌ها و شاهدی بر اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این مرز و بوم بوده و برای افرادی که فرصت یا شرایط لازم جهت پرداختن به این مهم را ندارند این امکان را فراهم می‌سازد تا حداقل بتوانند با فرازهایی از تاریخ پرماجرای سرزمین خویش آشنا شوند.

وقایع نقل شده در این مجموعه که به لحاظ زمانی، از قبل از ورود اسلام به این شهر تا دوران انقلاب اسلامی را شامل می‌شود بیشتر از کتاب‌های تاریخی مختلف که نگارش هرکدام مربوط به دوره از تاریخ ادبیات ایران می‌باشد انتخاب شده‌است.

از آنجایی که برای حفظ امانت به حداقل ویرایش، آن هم در موارد ضروری اکتفا شده، متون مختلف این مجموعه از نگارش یکسانی برخوردار نیست که البته این خود می‌تواند امتیازی محسوب شود از این حیث که خواننده را با سبک نگارش و پاره‌ای از اصطلاحات هر دوره آشنا می‌کند.

لباس مردم اصفهان در قرن قبل از مشروطه، فتح اصفهان و غلبه مردم در دوران استبداد صغیر، قحطی در اصفهان در زمان حمله افغان، مبارزه منفی علمای اسلام علیه سلطه غرب و تشریفات ورود محمود افغان اصفهان از جمله وقایعی است که در این کتاب به آن پرداخته شده‌است.

کشف حجاب در اصفهان، قدغن کردن قلیان در زمان شاه عباس، فرمان منع باده‌نوشی، جشن آبریزان و جشن سده در اصفهان در زمان مرداویج نیز از دیگر رویدادهای نقل شده در این کتاب است.

همچنین این کتاب گذری کوتاه به برخی از آثار تاریخی اصفهان از جمله میدان نقش جهان، مسجد امام و شیخ لطف الله، عالی قاپو، مسجد جمعه، کاخ‌های چهلستون و هشت بهشت، پل‌های سی وسه پل، خواجو، شهرستان، مارنان، چوبی، مدرسه چهارباغ، کلیسای وانک، منارجنبان و آتشگاه دارد.

کتاب "کوتاه و خواندنی از وقایع اصفهان" نیز مطالبی درخصوص نخستین مدرسه اصفهان، اولین مدرسه اسلامی، اولین مدرسه جدید، کتابخانه‌های اصفهان، اولین چاپخانه خاورمیانه در اصفهان، تحصن تاریخی اصفهان، دروازه‌های اصفهان در دوران صفویه، اصفهان در جنگ اول جهانی، شکوه چهارباغ در دوره صفویه، فتح اصفهان توسط مسلمانان، محاصره شهر اصفهان توسط خوارج، شورش کاوه آهنگر و کشتار تیمور لنگ از مردم اصفهان در خود جای داده‌است.

همچنین نویسنده این کتاب به بیان حکایات و روایاتی از شیخ بهایی، میرداماد، امیرکبیر، بهلول اصفهانی، حاج آقارحیم ارباب و مدرس اهتمام ورزیده‌ است. 

کتاب "کوتاه و خواندنی از وقایع اصفهان" نوشته علی نصر اصفهانی در سال ۱۳۷۹ با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه در ۱۶۵ صفحه توسط انتشارات مرکز فرهنگی شهید مدرس به چاپ رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.