در سال های اخیر اپلیکیشن یا نرم افزارهای تلفن همراه ، زندگی ما را دستخوش تغییر کرده‌اند. با کمی آینده‌نگری می‌توان به سادگی و با قطعیت بالا پیش بینی کرد در آینده نزدیک تعداد زیادی از کسب و کارها و مشاغل کوچک و بزرگ به ابزارها و دستگاه‌های همراه وابسته خواهند شد.

در دنیایی که ارتباطات و اینترنت در آن از نقش تأثیرگذاری و ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وسیعی دارند حوزه نوینی همچون استارت‌آپ‌ها از اهمیت خاصی برخوردار هستند و این عرصه به همان اندازه که می‌تواند پر قدرت و توانمند عمل کند در عین حال آسیب پذیر و حساس به شرایط اکوسیستم باشند.

برآیندها مبین این است که بحث استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های خلاق هم اکنون در ایران تبدیل به یک بحث روز شده اند و این شرکت‌ها که با ورود به عرصه‌های مختلف، در حال تغییر ساز و کارهای کسب و کار در جامعه هستند در واقع می‌توانند راهی برای نیل به اهداف تعیین شده در اقتصاد مقاومتی باشند.

ایران  با وجود ۶ هزار استارت‌آپ فعال بزرگترین استارت‌آپ‌های منطقه را به خود اختصاص داده که باید از این ظرفیت در راستای توسعه پایدار بخوبی استفاده شود، شتاب دهنده‌ها می‌تواند تضمین کننده آینده این شرکت‌ها و حمایت کننده مالی آنها باشند و تامین کننده بسیاری ازنیازهای آنها باشند.

نکته مهم اینجاست که کسب و کارهای مجازی به دلیل نوپا بودن با مشکلات خاص خود در زمینه نوآوری و استفاده از فناوری های روز مواجه هستند، در این زمینه دانشگاه ها و دانشکده‌های کامپیوتر به عنوان متولیان اصلی آموزش علوم رایانه در کشور نقش ویژه ای دارند.

علی بهلولی عضو کمیته علمی دومین دوره مسابقات ملی نبرد اپلیکیشن‌ها روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت:  دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان با توجه به توسعه روز افزون نرم افزارهای کاربری و نقشی که فناوری در جهان ارتباطات و اقتصاد ایفا می‌کنند، چهارشنبه هفته جاری میزبان برگزاری دومین دوره از مسابقات ملی نبرد اپلیکیشن‌هاست.

وی افزود: اولین دوره از مسابقات نبرد اپلیکیشن‌ها آبان ۱۳۹۳ در دانشگاه اصفهان برگزار شد و مورد استقبال زیاد شرکت کنندگان قرار گرفت. در دومین دوره این مسابقات که پس از پنج سال برگزار می‌شود؛ توانایی شرکت‌کنندگان در کارآفرینی، حل مشکلات و استفاده از فرصت‌ها به چالش کشیده می‌شود.  

وی ادامه داد: در این مسابقه لازم است شرکت‌کنندگان ابتدا ایده پردازی کرده و سپس ایده‌های خود را در قالب اپلیکیشن‌های موبایل یا وب پیاده سازی کنند؛ اپلیکیشن‌های ارسال شده توسط کمیته علمی ارزیابی شد و تیم‌های برتر برای ارائه حضوری در روز مسابقه دعوت شدند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: در روز مسابقه سه تیم برگزیده انتخاب و تجلیل می‌شوند همچنین تیم‌های برگزیده از جوایز ارزنده و همچنین حمایت شتاب دهنده هاب برخوردار خواهند شد ؛تیم ارزیابی شامل اعضای کمیته علمی مسابقه و نمایندگان شرکت شتاب دهنده‌هاست.

بهلولی اظهار داشت: در این مسابقه ملی به ایده کسب و کار، پیاده سازی و تکنولوژی‌های استفاده شده امتیاز داده می‌شود و شرکت کنندگان در این مسابقه ابتدا باید ایده‌ای برای کسب و کار و درآمدزایی ارائه دهند و سپس آن رادر قالب یک اپلیکیشن موبایل یا به صورت وب واکنش گرا پیاده‌سازی کنند.

وی افزود: تعداد اعضا هر تیم بین یک تا پنج نفر است و هر تیم می‌تواند حداکثر ۳ اپلیکیشن در مسابقه ارائه دهد ،همچنین داوری این مسابقه توسط اعضای کمیته علمی انجام می‌شود و  اعضای این کمیته شامل اعضای هیات علمی دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی اصفهان، شریف، باهنر کرمان و شهرکرد و مدیران ارشدچهار شرکت فعال حوزه فناوری اطلاعات هستند.

دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان با ۳۱ سال سابقه تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ دانش آموخته داشته که ۲ هزار نفر از آنها در مقطع کارشناسی، ۵۰۰ نفر در کارشناسی ارشد و ۸۰ نفر در مقطع دکترا هستند.

این دانشکده۳۰ عضو هیات علمی در چهار گروه سخت افزار، نرم افزار، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی دارد و خوشه پردازش سیگنال و اینترنت اشیاء  (SPIOT.IR) این دانشکده با بیش از ۶۰ عضو از خوشه های فعال دانشگاه اصفهان است.

دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود ۱۵ هزار دانشجو و ۶۵۰ عضو هیات علمی و یکی از دانشگاه های برتر کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.