علی سلیمان‌پور روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سال گذشته ۱۹ هزار و ۵۶۹ نفر به دلیل نزاع  به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که ۶ هزار  و ۷۳۳ نفر آن‌ها را زنان و  ۱۲ هزار و ۸۳۶ نفر را مردان تشکیل می‌دادند.

وی با بیان اینکه مراجعان نزاع و درگیری حدود ۳۵ درصد از مراجعان معاینات بالینی مراکز پزشکی قانونی استان اصفهان را تشکیل می‌دهد تصریح کرد: از کل مراجعان نزاع در سال جاری هفت هزار  و ۹۰ نفر زن و  ۱۳ هزار و ۳۹۳ نفر مرد هستند.

مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان ادامه داد: البته باید این نکته را اشاره کرد که در مرداد امسال میزان مراجعان ناشی از درگیری و نزاع با رقم ۴ هزار و ۴۱۸نفر نسبت به سال گذشته با چهار و ۵۲۹ نفر، کاهش ۲.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

در سال گذشته افزون بر ۱۳۰ هزار پرونده در پزشکی قانونی استان اصفهان بررسی شده است که بیشترین آن‌ها مربوط به معاینات بالینی بوده است.

آمارهای پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد به طور میانگین روزانه یکهزار و ۶۰۰ شهروند به دلیل نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده و تشکیل پرونده می‌دهند که در این میان تهرانی‌ها در کشور جلودار هستند.

اصفهان پس از تهران بیشترین آمار مراجعات پزشکی قانونی را در کشور دارد.

پدیده نزاع و درگیری در جامعه، از آن دسته آسیب‌هایی است که با ایجاد اخلال در روابط اجتماعی، فضایی آکنده از بغض، کینه و دشمنی را در میان افراد به وجود می‌آورد که این امر با زمینه‌سازی برای ایجاد نزاع و تنش های بعدی، جامعه را از نظر مادی و معنوی متضرر می‌سازد. 

درگیری راننده دو خودرو در خیابان بر سر جای پارک یا حق تقدم، مشاجره لفظی دو عابر پیاده که گاهی به درگیری فیزیکی تبدیل می‌شود و انواع دیگری از کشمکش‌های شهروندان در کوچه و خیابان، برای هیچ‌کس خوشایند نیست انواع نزاع‌ها را تشکیل می‌دهد.

این آمارها نشان‌دهنده کاهش آستانه تحمل میان افراد جامعه و البته ترویج خشونت به جای حل مساله است.

نزاع اجتماعی زنگ خطری برای جامعه است که باید آن را در عوامل مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی، خانوادگی، فشارهای اجتماعی، روحی و روانی، تبعیض، سرخوردگی اجتماعی، عدم توانایی در کنترل خشم، بیکاری و یا حتی استعمال موادمخدر به ویژه از نوع صنعتی جستجو کرد.

بر اساس ماده ۶۱۵ قانون مجازات اسلامی(مصوب ۱۳۷۵) منازعه دارای مجازات است و طبق متن قانون، «هرگاه عده‌ای با یکدیگر منازعه کنند، هریک از شرکت‌کنندگان در نزاع، حسب مورد به مجازات مقرر محکوم می‌شوند.»

۶۰۲۲/ ۷۱۳۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.