اصفهان در میان پنج کلانشهر نخست آلوده کشور است که هر سال در آستانه پاییز و زمستان این آلایندگی به صورت وارنگی دما خود را نشان می دهد که باعث به خطر افتادن سلامت شهروندان به خصوص کودکان، بیماران قلبی و عروقی وریوی، زنان باردار و برخی دیگر بیمارهای خاص و تنفسی می شود.

به تاکید صاحبنظران امر باید برای برون رفت از این معضل راهکارهای جدی توسط مسئولان ذیربط اندیشیده تا این کلانشهر به یک زیست شهر واقعی در ابعاد مختلف تبدیل شود.

با این حال کیفیت هوای اصفهان تا صبح امروز  چهارشنبه در میدان احمد آباد با شاخص ۱۱۹ (AQI) در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس ثبت شده است.

بابک صادقیان رئیس امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان به ایرنا گفت: وضعیت کیفی هوای کلان شهر اصفهان به غیر از یک نقطه تا صبح امروز چهارشنبه با میانگین ۸۹ در وضعیت سالم ثبت شده است.

وی گفت: بر همین اساس شاخص آلاینده‌های موجود در هوا در خیابان احمدآباد بر روی عدد ۱۱۹ ناسالم برای گروه های حساس، خیابان رودکی ۸۲، خیابان استانداری بر روی عدد ۷۷، خیابان دانشگاه ۹۰، خیابان پروین ۹۰، بزرگراه خرازی بر روی عدد ۷۶ (AQI) قرار دارد که نسبت به روز گذشته آلودگی بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: کیفیت هوای شهرستان های استان از جمله خمینی شهر، شاهین شهر، مبارکه، کاشان، سجزی و نجف آباد نیز در شرایط سالم قرار دارد.

به تاکید کارشناسان آلاینده های جوی با بروز انواع بیماری ها از نوع سرطان، مشکلات تنفسی، بیماری های پوستی و چشمی به شدت سلامت شهروندان را تهدید می کند. این خطر ممکن است در کلانشهر اصفهان و سایر شهرهای صنعتی همانند تبریز، تهران، مشهد، اراک و اهواز در فهرست شهرهای آلوده کشور قرار دارند خود را نشان دهند .

با این حال در یکی دو دهه این آلایندگی به حدی رسیده که برای نسخه های موقت همانند برنامه جامع کاهش آلودگی هوا وسایر طرح ها نوشته شده که در برخی موارد با تغییر مدیریت ها و یا بی توجهی دست اندرکاران پشت گوش انداخته شده و یا از دایره اقدام های علمی و علمی دستگاه ها ی مرتبط خارج شده است که خود می تواند مسئله بزرگی برای سلامتی مردم به شمار آید.

آلودگی ناشی از فعالیت های وسایل نقلیه دود زا و بدون معاینه فنی، واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک بدون رعایت الزاما زیست محیطی، انتشار مواد شیمیایی، سمی و ضایعات در محیط های شهری می تواند برای سلامت شهروندان خطر آفرین باشد.

نداشتن طرح جامع علمی و عملی، موازی کاری، نبود ضمانت اجرایی قوانین، فقدان مدیریت یکپارچه شهری، نگرش سلیقه ای و عدم کنترل آلاینده ها از جمله عوامل پیشروی آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور از سوی کارشناسان اعلام شده است.

برآیند آمار موجود آلودگی هوا چهارمین عامل خطر مرگ و میر در دنیا محسوب می شود که به تاکید این کارشناسان در بعضی از کشورهای جهان هفت درصد از تولید ناخالص ملی به دلیل آلودگی هوا اتلاف می شود و این رقم در کشور ما ۲.۴۸ درصد است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا (A Q I ) یا شاخص آلودگی هوا (P S I ) معیاریست که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن- دی اکسیدگوگرد- ترکیبات نیتروژن دار- ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرو متر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرو متر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است را تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

۸۱۱۴/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.