حمیدرضا خورشیدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : برای خرید رادار یک میلیون و 700 هزار یورو و برای تهیه و نصب دکل و تجهیزات آن هشت میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
وی با بیان این که اکنون هشت استان از تکنولوژی رادار در هواشناسی استفاده می کنند ، اظهارداشت : با استفاده از این تکنولوژی می توانیم بسیاری از پدیده های هواشناسی را بطور دقیق رصد و پیش بینی کنیم.
مدیرکل هواشناسی اصفهان تصریح کرد: هواشناسی این استان امروز در جمع آوری دیتا و اطلاعات از ایستگاه ها در نقطه مطلوبی قرار دارد اما تکنولوژی رادار را در اختیار ندارد.
وی تصریح کرد: در زمان حاضر برج رادار در استان های تهران، مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، فارس، خوزستان، کرمانشاه و اردبیل فعال است اما اصفهان با موقعیت خاص خود هنوز از این امکان ضروری محروم است.
خورشیدی با اشاره به این که هزینه های بسترسازی از محل اعتبارات استانی و هزینه خریداری از محل اعتبارات ملی انجام خواهد شد، افزود: زیر ساخت های لازم از جمله واگذاری زمین و کارهای مطالعاتی راه اندازی طرح رادار در روستای حبیب آباد شهر دولت آباد انجام شده است.
وی به کاربردهای رادارهای هواشناسی اشاره و بیان کرد: بهبود پیش بینی های کوتاه مدت، اعلام وضعیت بحرانی، اخطار سیل، تعیین وقوع تگرگ و مسیر طوفان، تشخیص ذرات متراکم غبار، تعیین سمت و سرعت باد و ردیابی طوفان های گرد و خاک از جمله مزایای استفاده از رادارهای هواشناسی است.
به گفته خورشیدی رادار هواشناسی همچنین برای مکان یابی بارش، محاسبهٔ حرکت آن و تخمین نوع بارش بکار می ‌رود.
وی اضافه کرد: بیشتر رادارهای هواشناسی از نوع پالس - دوپلر هستند که توانایی شناسایی حرکت قطره‌های باران و شدت بارش را نیز دارند.
مدیرکل هواشناسی اصفهان اضافه کرد : استفاده از مدلینگ( روش و متد) هواشناسی محلی هم به عنوان یکی از نیازهای این مجموعه است که به پیش بینی بهتر و تخصصی تر وضعیت هواشناسی کمک می کند که اکنون آنرا در اختیار نداریم و از مدلینگ هواشناسی جهانی استفاده می کنیم.
خورشیدی یادآور شد: طبق راهبرد برنامه ششم توسعه باید تمام ایستگاه های هواشناسی به فناوری های نوین و خودکار مجهز شود که در استان همه ایستگاه ها به این فناوری مجهز شده اما فقط سه ایستگاه به شبکه ارسال و جمع آوری برخط داده های هواشناسی متصل شده است.
وی با بیان این که این اداره کل با کمبود نیروی کارشناسی مواجه است ، گفت: اکنون 135 نیروی کارشناسی در این نهاد مشغول به کار هستند که از این تعداد 85 نفر در ایستگاه ها فعالیت دارند.
اداره کل هواشناسی استان اصفهان دارای 23 ایستگاه سینوپتیک، 14 ایستگاه اقلیم شناسی و 144 ایستگاه باران ‌سنجی در نقاط مختلف است.
/6026/7150
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.