غلامرضا دوست محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 150 میلیارد ریال از این میزان از محل اعتبارات ملی برای خرید تجهیزات رادار و بین 15 تا 20 میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات استانی تعیین شده است.
وی به کاربردهای رادارهای هواشناسی اشاره و بیان کرد: بهبود پیش بینیهای کوتاه مدت، اعلام وضعیت بحرانی، اخطار سیل، تعیین وقوع تگرگ و مسیر طوفان، تشخیص ذرات متراکم غبار، تعیین سمت و سرعت باد و ردیابی طوفانهای گرد و خاک از جمله مزایای استفاده از رادارهای هواشناسی است. رادار هواشناسی همچنین برای مکانیابی بارش، محاسبهٔ حرکت آن و تخمین نوع بارش بکار می ‌رود. بیشتر رادارهای هواشناسی از نوع پالس - دوپلر هستند که توانایی شناسایی حرکت قطره‌های باران و شدت بارش را نیز دارند.
معاون اداره کل هواشناسی خراسان رضوی ادامه داد: اقدامات زیرساختی پروژه رادار شمال شرق کشور از سال 1386 آغاز شده است. این رادار در زمینی به مساحت یک هکتار در منطقه خواجه مراد در حوالی مشهد مستقر خواهد شد.
وی گفت: تاکنون پنج هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه رادار شمال شرق کشور شامل خرید زمین، ساخت جاده دسترسی، کارهای مطالعاتی و تامین برق هزینه شده است.
دوست محمدی افزود: راه اندازی این رادار یک پروژه ملی است و به محض اتمام عملیات زیرساختی، تجهیزات رادار از محل اعتبارات ملی خریداری خواهد شد.
وی گفت: هم اکنون برج رادار در استانهای تهران، مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، خوزستان، فارس، بوشهر و اردبیل فعال می باشد اما شمال شرق کشور با موقعیت خاص خود هنوز از این امکان ضروری محروم است.
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.