به گزارش ایرنا، سید محمد حسینی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی 40 سالگی انقلاب در دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: منظور از واژه غرب در عبارت فرهنگ غربی، تنها جغرافیا نیست زیرا چنین فرهنگ ابتذالی در سینمای هند وجود دارد.
وی اظهارداشت : پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، فرهنگ وارداتی بود و برخی آن را پذیرفته بودند اما به این گونه نبود که از فعالیت همه هنرمندان جلوگیری شود، بلکه با اصلاحاتی کار را ادامه دادند.
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: پیش از انقلاب بیشتر دست اندرکاران تئاتر و رمان در کشور از توده ای ها بودند و پس از انقلاب هم همان روال را ادامه دادند و حتی در دوره ای افرادی که 20 سال خارج از کشور بودند، آمدند و افکار خود را در قالب سینما پیاده کردند.
وی اضافه کرد: به رغم تاکید رهبری مبنی بر بها دادن به نیروهای مومن و متدین، برخی فرهنگ غرب را بر فرهنگ اصیل انقلاب ترجیح داده و مانع کار انقلابی ها می شوند.
حسینی عنوان کرد: برخی غیر مذهبی ها و لیبرال ها از همان ابتدا در زمینه های فرهنگی و سیاسی در کشور فعالیت می کردند و امروز هم دولت در این زمینه سرمایه گذاری نمی کند تا هنر متدین ارائه شود.
وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور ادامه داد : گاه زحمت ها و تلاش ها در دوران انقلاب اسلامی نادیده گرفته می شود که بخشی ناشی از ضعف مدیریت است و البته مردم و فرهیختگان جامعه با قدرت زیاد هیچگاه تسلیم نشده و از این مشکل هم عبور خواهیم کرد.
وی اضافه کرد : رویکرد سینمای پیش از انقلاب تنها تجاری، سرگرم کننده، سخیف، خشن و در مواردی مبتذل بود اما سینمای پس از انقلاب در ژانرهای مختلف عفیف، حرفه ای، اخلاقی، نجیب و در مواردی فاخر شد.
وی توجه به معناگرایی، مستند، سیاست، دفاع مقدس و اجتماع را از جمله ویژگی های سینمای پس از انقلاب برشمرد و یادآور شد: برخی از این فیلم ها به پرفروش ترین و پرمخاطب ترین های سینمای ایران تبدیل شدند.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد : یک هزار و 141 فیلم در 45 سال سینمای پیش از انقلاب ساخته شد که این رقم در 38 سال گذشته از پیروزی انقلاب به 2 هزار و 517 فیلم رسید و امروز هم برخی از این فیلم ها در جهان شناخته شده است.
وی بیان کرد : پیش از انقلاب 203 فیلم مستند داشتیم که پس از انقلاب به افزون بر هفت هزار فیلم با مضمون های تاریخی، فرهنگی، دفاع مقدس و شخصیت ها تولید شد.
حسینی به رشد 13 برابری سالن های نمایشی اشاره و اضافه کرد : 80 سالن در سال 57 به یک هزار و 50 سالن رسیده و شمار کارگردانان نیز با رشد سه برابری از 261 نفر به 716 نفر افزایش یافت.
نماینده ادوار مجلس افزایش 140 برابری تولیدات نمایشی از 50 عنوان به 6 هزار و 930 عنوان را یادآور شد و افزود : پیش از انقلاب اسلامی کارگردان زن وجود نداشت اما 25 نفر کارگردان مطرح زن امروز در سینمای ایران فعالیت دارند.
وی 90 درصد موسیقی ایرانی پیش از انقلاب را وارداتی دانست و تاکید کرد : تولید داخلی معنی و مفهومی نداشت و آن بیشتر در خدمت دربار و شهوت بود که پس از انقلاب به ویژه در دوران جنگ به موسیقی حماسی و مجاهدپرور تبدیل شد.
حسینی بیان کرد : فعالیت تنها یک دانشکده موسیقی در کشور به 20 دانشکده رسیده و مرکزهای تهیه، تولید و تکثیر اثرهای صوتی هم از 20 مورد به 403 مورد افزایش یافته است.
به گفته وی، تا سال 57 در مجموع یک هزار و 500 عنوان کتاب در ایران منتشر شد که بیشتر آنها نیز ترجمه بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی سالانه افزون بر 100 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر می شود.
نشست هم اندیشی 40 سالگی انقلاب اسلامی با عنوان 'دستاوردها و چالش های فرهنگی در چهار دهه انقلاب اسلامی' به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد.
6136/8123/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.