به گزارش ایرنا، رضا رحمانی شامگاه شنبه در همایش 135 سالگی تاسیس اتاق بازرگانی کاشان افزود: منابع موجود به جای طرح های با پیشرفت اندک، باید به طرح های قابل بهره برداری اختصاص یابد و از سوی دیگر صنایع برای نوسازی در جهت تقویت صادرات، تولید محصولات بروز با قیمت قابل رقابت، مصرف انرژی کمتر و رعایت مسائل زیست محیطی یارانه می گیرند.
وی بیان کرد: منابع چندان هم کم نیست اما باید تخصیص ها بهینه باشد و با توجه به شرایط کنونی یکی از سیاست ها تصمیم گیری با مشورت و همفکری بخش خصوصی، تشکل ها، انجمن های تخصصی و اتاق بازرگانی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: راه مقابله با تحریم های ظالمانه اعتماد به مردم است و مانند 40 سال گذشته که مشکلاتی بزرگتر از اینها را پشت سر گذاشتیم، امروز باید به رزمندگان جبهه اقتصادی اعتماد کنیم.
وی افزایش 13 درصدی صادرات، کاهش 11.7 درصدی واردات، رشد 20 درصدی جواز تاسیس، افزایش 6.7 درصدی حمل و نقل جاده ای کالاهای داخلی و افزایش میزان مصرف برق صنعتی در هفت ماهه سال جاری در کشور را یادآور شد و گفت: این آمارها نشان می دهد که مردم در شرایط موجود نیز همچنان انگیزه داشته و می خواهند فعالیت کنند.
رحمانی تاکید کرد: باید بخش خصوصی به جد وارد میدان شود و ما نیز با تغییر رویکردها امور را تسهیل کنیم چرا که همین واحدها در شرایط کنونی توانایی های لازم برای تامین نیاز کشور را دارند.
وی ادامه داد: تولید فولاد 2.5 برابر، پتروشیمی 2 برابر، مس 1.5 برابر و آلومینیوم 1.3 برابر میزان مصرف در کشور بوده و در سایر اقلام مورد نیاز از فرش ماشینی تا کاشی، سرامیک و سیمان نیز وضعیت مشابه است که در این شرایط نباید مردم از تولید داخل گلایه ای داشته باشند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش نرخ ارز افزود: باید آنسوی ماجرا را هم دید که اکنون بهترین شرایط برای جهش صادرات فراهم شده و در مقابل قاچاق را هم از توجیه انداخته است.
وی عنوان کرد: تامین مواد اولیه داخلی و خارجی مورد نیاز واحدهای تولیدی نیز به رغم اینها در اولویت تخصیص ارز دولتی است، گرچه بانک مرکزی بخشی از ارز 42 هزار ریالی را به تامین کالاهای اساسی اختصاص داد تا ذخیره کافی در کشور داشته باشیم.
رحمانی با اشاره به تاکید رئیس جمهوری مبنی بر تفویض اختیار به استان ها تصریح کرد: امروز کشور به تلاش ما بیشتر نیاز دارد و شاخص بهبود کسب و کار نیز به رفتارهای ما بازمی گردد که در این راستا باید رویکردها و دیدگاه ها تغییر کند.
وی اضافه کرد: سال 96 تنها در کاشان 59 واحد جدید در زمینه فرش ماشینی ایجاد شده یا توسعه یافته و یک هزار و 100 فرصت شغلی و 9 میلیون مترمربع به ظرفیت تولید اضافه کرده که پیام خوبی دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: صادرات فرش ماشینی به 70 کشور نیز 30 درصد افزایش داشته که ظرفیتی بی مانند است و در صورت برطرف شدن مشکلات، این ظرفیت تولید بیشتر هم خواهد شد.
وی همچنین موضوع تفویض اختیار به استانها را یادآور شد و گفت: هیچ یک از مشکلات موجود غیر قابل رفع نیست اما باید در کنار هم مانده و به استان ها اعتماد کنیم.
نزدیک به 84 هزار واحد تولیدی در کشور وجود دارد که از این تعداد 90 درصد جزو واحدهای صنعتی کوچک، 6 درصد واحدهای صنعتی متوسط و چهار درصد واحدهای صنعتی بزرگ هستند.
6136/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.