روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس در گزارش روز سه شنبه خود به نقل از جمال رازقی در نشست پیش بینی تبعات اجرایی بخشنامه نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات در شیراز افزود: با توجه به اینکه بر اساس این بخشنامه جدید، صادر کنندگان و تولید کنندگان باید تمام مشخصات شخصی فعالیت اقتصادی خود را در فهرست سامانه نظارت ارزی (سنا) و سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) وارد کنند، این کار موجب شناسایی فعالان اقتصادی کشور توسط تحریم کنندگان شده و به راحتی می توانند مانع از فعالیت آنها شوند.
رئیس اتاق بازرگانی فارس بیان کرد: بخش خصوصی باید بتواند راه خروج از تحریم ها را یافته و با مشکلات مقابله کند اما با صدور و اجرای این بخشنامه، فهرست فعالان اقتصادی ما در اختیار تحریم کنندگان قرار می گیرد و مشکلات جدید تحمیل می شود.
رازقی گفت: صدور چنین بخشنامه هایی از سوی دولت، به تعطیلی صادرات و تولید می انجامد که پیامد آن رها کردن صادرات توسط صادرکنندگان و استفاده از کارت های یکبار مصرف خواهد بود.
وی ادامه داد: اداره کشور در شرایط تحریم ممکن است لیکن باید به گونه ای رفتار شود که با بسته شدن راه ها توسط تحریم کنندگان، در داخل بتوانیم راه های مختلفی را برای انجام کارها باز کنیم اما به نظر می رسد برخی اقدامات خود ما به بسته شدن راه های فرار می انجامد.
رازقی افزود: اتاق بازرگانی فارس در حال انجام کار کارشناسی در مورد اصلاحیه بخشنامه نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات و ارسال مشکلات و راهکارهایی در این زمینه برای تصمیم گیران ارشد کشور است.
رئیس اتاق بازرگانی فارس، با اشاره به نامه های گذشته این اتاق و ارایه راهکارهای اقتصادی که بخشی از آنها نیز در بخش اقتصاد کشور اجرایی شد، اظهار داشت: پیشنهاد مشخص ما این است که دولت باید ارز حاصل از فروش نفت، پتروشیمی و فولاد را برای ورود کالاهای اساسی و نیازمندی های کشور هزینه کند و بخش خصوصی نیز به طور آزاد میداندار فعالیت اقتصادی شود تا صادرات و واردات را انجام دهد.
رازقی اضافه کرد: تمام صادر کنندگان و تولید کنندگان بر بازگشت ارز به کشور تاکید دارند زیرا در غیر این صورت نمی توانند تولید را ادامه دهند اما این بخشنامه مشکلاتی را برای فعالیت های اقتصادی ایجاد خواهد کرد.
وی گفت: امروز به دنبال پیدا کردن راه حل مناسب و مورد قبول بخش خصوصی و دولت برای بازگشت ارز هستیم.
او افزود: در چنین شرایطی، برخی نمایندگان بخش خصوصی هم وقتی در جایگاه مشاوره دولتی ها قرار می گیرند تنها به فکر کسب و کار خود هستند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی فارس بیان کرد: فعالان اقتصادی با خروج غیر قانونی ارز از کشور و بدون اطلاع دولت مخالف هستند و بر این باوریم که باید با این موضوع به شدت برخورد شود.
6122 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.