به گزارش ایرنا، تورج همتی روز یکشنبه در شانزدهین جلسه شورای حفاظت آب اظهار داشت: تالاب مره واقع در ضلع غربی منطقه حفاظت شده کویر و در دشت مسیله و در در کیلومتر 50 جاده قم – گرمسار دارای هویت و شناسنامه است که سالانه پنج میلیون متر مکعب حقابه زیستی دارد از این رو وضعیت این تالاب باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
این تالاب درفصل زمستان به خصوص در زمان سیلاب پهنه های بزرگ آبی را به وجود آورده که مساحت آن به بیش از 10 هزار هکتار می رسد و پذیرای گونه های متعددی از پرندگان مهاجر است و در سایر فصول به صورت دشت های رسی نمایان می شود.
حاشیه یا کمربند باتلاقی این تالاب پوشش گیاهی دارد که بیشتر در اضلاع شمالی و شمال شرقی آن مشاهده می شود و پرنده های مهاجر نادر در آن وجود دارد. در این منطقه بیش از 40 گونه گیاهی از جمله درمنه بیابانی، اشنان، تاغ زرد و سیاه، سودا و اسفناج وجود دارد.
هزاران پرنده مهاجر از جمله فلامینگو، حواصیل و انواع مرغابی این روزها در تالاب مره قم به سر می برند. این پرندگان که از سیبری وارد ایران می شوند در مسیر حرکت خود بین تالاب های شمالی و جنوبی کشور در فصل زمستان و اوایل بهار به تالاب مره می آیند.
وی افزود: عده ای افراد سودجو با همکاری سایر دستگاه های خارج از حیطه استان قم اقدام به انحراف آب از دشت شریف آباد – مسیله در منطقه تالاب مره کرده اند که باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی تاکید کرد: نصب کانال و انحراف کردن آب به بهانه تغذیه تالاب خارج از استان درست نیست و این امر باید از سوی مسئولان استان قم و شورای حفاظت آب در سطح کشوری مورد توجه قرار گیرد.
همتی با بیان اینکه استان قم دارای پنج تالاب است گفت: تالاب های مره، حوض سلطان، دریاچه نمک، تالاب غدیر اسب و تالاب بهشت معصومه(س) از جمله ذخایر ارزشمند زیست محیطی استان قم است که باید از خشکسالی در امان بمانند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم ادامه داد: تالاب بهشت معصومه با بیش از پنج هکتار وسعت که در فاصله سه کیلومتری در شمال شهر قم قرار گرفته است در حال حاضر با آب باران نیز تغذیه می شود که نیازمند تخصیص حقابه سالیانه است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین تالاب گنبد نمکی، تالاب نیمه دائمی و فراشوری قم با وسعت حدود 2 هکتار در کیلومتر 15 جاده قم ـ گازران قرار دارد که برای ادامه حیات خویش نیازمند 100 هزار متر معکب آب است.
همتی تاکید کرد: برای احیا و حفاظت از این تالاب های ارزشمند نیازمند توجه هرچه بیشتر مسئولان و تخصیص حقابه های زیستی هستیم.
8138/ 6133/ خبرنگار: فرزانه پیری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.