رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم گفت: چهار شکارچی متخلف (2 نفر بومی و 2 نفر غیربومی) در حین شکار کل و بز در منطقه آزاد 'دربند مینا' که هم مرز با شهرستان خلخال و طارم است، روز جمعه /22 دی جاری/ در دام محیط بانان افتادند.
سیدرضا معافی مدنی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 2 قبضه سلاح شکاری دولول، یک قبضه سلاح شکاری تک لول، یک قبضه سلاح شکاری پنچ تیر پران، 24 تیر فشنگ ساچمه و یک تیر فشنگ چارپاره از این شکارچیان خاطی به دست آمد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ابهر نیز از دستگیری 2 شکارچی خرگوش در منطقه شکار ممنوع این شهرستان خبر داد و گفت: این 2 شکارچی خاطی، قبل از شکار و حین پروژکتورکشی دستگیر شدند.
محمدهادی کاظمی افزود: این شکارچیان خاطی حوالی ساعت 1:30 بامداد امروز در 'اراضی روستای قارلوق' این شهرستان، از سوی محیط بانان مشاهده و در دام قانون گرفتار شدند.
وی اظهار کرد: یک قبضه سلاح شکاری ته پر تکلول، یک قبضه سلاح شکاری پنچ تیر پران، 10 تیر فشنگ ساچمه و یک دستگاه پروژکتور از این 2 شکارچی غیرمجاز به دست آمد که پس از تشکیل و تکمیل پرونده به منظور اعمال قانون تحویل مراجع قضایی این شهرستان شدند.
به گزارش ایرنا، روز پنجشنبه /21 دی جاری/ نیز 2 شکارچی متخلف حین شروع به شکار خرگوش در دام محیط بانان گرفتار شدند.
از این 2 شکارچی بومی نیز که در حین پروژکتورکشی در مناطق آزاد شهرستان ابهر دستگیر شدند 2 قبضه سلاح شکاری ته پر دولول و چهار تیر فشنگ ساچمه به دست آمد.
روز هفتم ماه جاری نیز محیط بانان این منطقه 2 شکارچی متخلف غیربومی را در حین پروژکتورکشی برای شکار خرگوش را مشاهده و آنها را دستگیر کردند.
از این شکارچیان متخلف نیز 2 قبضه سلاح شکاری ته پر تک لول مدل چخماقی، 79 تیر فشنگ ساچمه، یک تیر فشنگ چارپاره و یک دستگاه پروژکتور به دست آمد.
کاظمی تصریح کرد: با توجه به اینکه خرگوش ها زنجیره غذایی گرگ ها را تشکیل می دهند بنابراین این گونه جانوری وحشی و درنده باتوجه به محدود شدن این منبع مهم غذایی به منظور تغذیه به حریم انسان ها نزدیک و ترس و وحشت اهالی روستاها را موجب می شوند.
وی از عموم مردم این شهرستان خواست در صورت مشاهده شکارچیان بلافاصله مراتب را با شماره تلفن 51 -35215050 در میان بگذارند تا اقدامات لازم به منظور دستگیری متخلفان شکار از سوی محیط زیست شهرستان ابهر صورت گیرد.
کاظمی، جریمه هر سر خرگوش را سه میلیون ریال ذکر و تصریح کرد: شکارچیان خاطی در صورت شکار این جانور، باید به تعداد هر سرخرگوش شکار شده مبلغ 300 هزار تومان به عنوان ضرور و زیان به حساب محیط زیست واریز کنند و از جنبه عمومی جرم نیز قاضی پرونده نسبت به اعمال قانون اقدام خواهد کرد.
در هشت ماه امسال لاشه هفت سر خرگوش از شکارچیان غیرمجاز در این استان به دست آمد و در این رابطه نیز قریب به 20 شکارچی خاطی دستگیر و به منظور اعمال قانون به دست مراجع ذی ربط سپرده شدند.
****
راننده یک دستگاه اتوبوس مسافربری به جرم حمل پرنده سهره دستگیر شد.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: راننده یک دستگاه اتوبوس مسافربری به جرم انتقال 40 قطعه پرنده زیبا و آواز خوان سهره، در دام پلیس شهرستان ایجرود افتاد.
امجد باقری افزود: این راننده اتوبوس روز پنجشنبه /21 دی جاری/ در مسیر ارتباطی شهرستان ایجرود و با '28 قطعه سهره معمولی و 12 سهره طلایی' دستگیر شد و پرنده های کشف شده نیز در دامان طبیعت رهاسازی شدند.
وی اظهار کرد: جریمه هر قطعه سهره معمولی 100 هزار ریال و سهره طلایی 2 میلیون ریال است و این راننده خاطی بر همین اساس به 26 میلیون و 800 هزار ریال جریمه محکوم شد تا به عنوان ضرر و زیان به حساب محیط زیست واریز کند.
به گزارش ایرنا، جمعه /24 آذر جاری/ 2 فرد متخلف، قصد انتقال 22 قطعه سهره طلایی با یک دستگاه خودروی سواری پراید از مسیر ارتباطی زنجان - بیجار را داشتند که در دام پلیس ایجرود گرفتار شدند.
17 آبان امسال نیز 98 قطعه سهره معمولی و طلایی توسط عوامل نیروی انتظامی و محیط بانان این شهرستان کشف و در دامان طبیعت رها شدند.
در این رابطه نیز 2 فرد متخلف که قصد انتقال 93 قطعه سهره معمولی و پنج قطعه سهره طلایی با یک دستگاه خودروی سواری از مسیر ارتباطی زنجان - بیجار را داشتند در دام قانون گرفتار شدند.
استان زنجان زیستگاه 2 نوع پرنده زیبای سهره از نوع معمولی و طلایی است و محیط زیست برای صید هر قطعه از این نوع پرندگان مبلغ 2 میلیون ریال جریمه به عنوان ضرور و زیان از خاطیان دریافت می کند و از جنبه عمومی جرم نیز رای و نظر قاضی پرونده، شرط است.
سهره، پرنده ای کوچک جثه و اندکی کوچکتر از گنجشک خانگی با اندازه 12سانتی متر، دم چنگالی شکل و منقار مخروطی و نسبتا باریک بوده و پرواز این پرنده موجی و رقص مانند است.
6084/ 6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.