در این مطلب می خوانیم:
توسعه کشاورزی در استان قم همواره با اما و اگرهایی مواجه بوده و مخالفان و موافقانی داشته است، وضعیت اقلیمی استان قم و فرسایش خاک و به صفر رسیدن سفره های آب زیرزمینی از جمله دلایلی است که مخالفان، برای توسعه کشاورزی برمی شمارند و این کار را عاملی برای مشکلات زیست محیطی استان با تبعات طولانی مدت برمی شمارند و از طرفی از سوی جهاد کشاورزی اصلاح الگوی کشت به عنوان ضرورت مطرح شده است تا کشاورزی تنها در راستای توانمندی ها و ظرفیت های هر استانی رشد پیدا کند و به این طریق از آسیب به زیست بوم منطقه نیز جلوگیری شود.
تحقق این مساله اما نیاز به کار علمی و مطالعات گسترده دارد که مطالعات هواشناسی به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های این موضوع مطرح می شود؛ آن طور که مدیرکل هواشناسی استان قم می گویدامروز در دنیا مطالعات هواشناسی به عنوان یکی از اصلی ترین معیارهای توسعه مطرح شده و حدود دو دهه است که هواشناسی رویکرد تحقیقی و پژوهشی پیدا کرده و به عنوان یکی از عوامل توسعه کارآمد مطرح شده که یکی از شاخه های به کارگیری مطالعات هواشناسی در توسعه کشاورزی است.
توسعه هواشناسی کاربردی(تهک) درکشاورزی، سامانه جدیدی است که به کشاورزان این امکان را می دهد که با استفاده از مطالعات دقیق هواشناسی بیشترین بهره وری را در کار خود داشته باشند.
به گفته یحیی زارع با استفاده از این سامانه تحقیقات پیشرفته هواشناسی و پیش بینی وضع هوا با اطلاعات صحیح اقلیم شناسی ترکیب شده و داده های مهمی برای چگونگی انجام مراحل مختلف کشاورزی به دست می آید که استفاده از آن می تواند به موفقیت اجرای آن کمک کند.
آن طور که زارع می گوید سامانه تهک کشاورزی با همکاری هواشناسی و جهاد کشاورزی استان 3 سال است که با هدف بهبود کمی و کیفی محصولات زراعی، باغی و دامی استان و کاهش خسارت اجرایی شده است که توانسته است تاثیرات چشمگیری در کشاورزی استان داشته باشند و در میان کشاورزان هم جای خود را باز کرده است.
به گفته مدیرکل هواشناسی استان قم در سامانه تهک با ترکیب اطلاعات هواشناسی و اقلیم‌شناسی با مبانی علم کشاورزی، اطلاعات مفید و سودمندی، درباره بهترین محصولات قابل‌کشت در استان، مناسب‌ترین زمان برداشت و اطلاعاتی مربوط به زمان مناسب برای سم‌پاشی، کوددهی، آبیاری و از این دست اطلاعات از طریق سامانه در اختیار کشاورزان استان قرار میگیرد.
سامانۀ تهک در بخش‌های مختلف کشاورزی، گردشگری، معماری و شهرسازی، ورزش و سلامت، آلودگی هوا و شیلات قابل اجراست این را وی گفته و می افزاید : تَهَکِ کشاورزی مهمترین بخش سامانه تهک است که به عنوان اولین سامانه از مجموعۀ سامانه‌های تهک، در سراسر کشور و در تمام استانهای کشور در حال اجراست.
زارع اعتقاد دارد با توجه به رویکرد جدید در طرح راهبردی سازمان هواشناسی کشور، همه فعالیتها بایستی در راستای کاربردی نمودن خدمات و توجه به کاربر نهایی مدون شود که یکی از مهمترین کاربران، فعالان بخش کشاورزی و تامین مواد غذایی هستند و به همین منظور در این رویکرد، کاربر نهایی مورد توجه بوده و سازمان هواشناسی تلاش می کند دراجرای این سامانه از ابتدای نیازسنجی تا به کارگیری داده‌های هواشناسی، با کشاورزان همراه باشد.
وی معتقد است که این طرح، کشاورزی استان را ارتقا خواهد بخشید چرا که محصولات‌ کشاورزی از نظر کمی و کیفی تحت‌ تأثیر شرایط جوی هر منطقه قرار دارند و هواشناسی کشاورزی می‌تواند با مطالعه دقیق هر یک از گونه های گیاهی و آفات مرتبط با آنها به یاری کشاورز آمده و او را در مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت و مقابله با آفات یاری رساند.
به همین منظور و برای بسط جایگاه این سامانه در بین کشاورزان جلسات متعددی با فعالان این عرصه برگزارشده است، این را زارع گفته و می افزاید: اخیرا هم در جلسه‌ای در بخشداری کهک استان قم برگزار وسامانه تَهَک کشاورزی برای دهیاران بخش کهک تبیین شد.
آن طور که وی می گوید این سامانه دارای هفت مرحله است که شناسایی کاربران نهایی، نیاز سنجی، تهیه داده و محصول، سامانه های توزیع داده و محصول بر اساس هر گروه کاربری، ظرفیت سازی و یا به عبارتی آموزش در درون و برون سازمان، نظر سنجی و بازخورد و مستندسازی از جمله آنها است.
به گفته زارع پنج روند اجرایی برای هر یک از مراحل هفتگانه سامانه تهک تعریف شده است که شامل مراحل توسعه نیافته، توسعه ابتدایی، در حال توسعه، توسعه یافته و پیشرفته است که در حال حاضر مراحل هفتگانه سامانه تهک کشاورزی در استان قم، از مرحله توسعه ابتدایی به سمت درحال توسعه، در حال پیشرفت است.
درحال حاضر با اجرای این سامانه علاوه بر توصیه‌های هواشناسی کشاورزی برای عموم محصولات کشاورزی استان، هرسه روز یک بارتوصیه هایی ویژه محصولات گندم، جو و پسته از سوی کمیتۀ تهک استان صادرمی‌شود تا محصولات پربازده استان از بهره وری بیشتری در کشت بهره مند شوند.
/8138/ 6133/تنظیم کننده: فرزانه پیری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.