به گزارش ایرنا،حجت الاسلام جواد بهشتی پور روز سه شنبه در جلسه ستاد تسهیلات زائران استانداری قم اظهار داشت: همچنین در شام رحلت این بانوی بزرگوار اسلام، آیین شمع گردانی بعد از نماز مغرب و عشا با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رفیعی و مداحی حاج سید مهدی میرداماد ترتیب می یابد.
وی افزود: برنامه های مختلف سوگواری از شب رحلت حضرت معصومه(س) در هفتم دی ماه بعد از نماز مغرب و عشا با سخرانی حجت الاسلام فرحزاد، مداحی حاج عباس حیدرزاده و حاج حسن شالبافان و شعرخوانی مصطفی صابر خراسانی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: مراسم سوگواری و عزاداری روز جمعه هشتم دی ماه با مناجات سحرگاهی ساعت 2 بامداد با سخنرانی حجج اسلام مومنی و دارستانی و با مداحی مداح اهل بیت، همچنین ساعت 10 صبح، قرائت دعای کمیل و محفل آذری زبان ها نیز ساعت 15 در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر کریمه اهل بیت (س) ترتیب می یابد.
وی در ادامه گفت: ستاد تسهیلات برای مناسبت هایی که به حضرت معصومه(س) اختصاص دارد باید با برگزاری جلسه های مختلف درصدد مردمی کردن برنامه ها باشد و برای آن طرحی برنامه ریزی کند.

** معاون اجرایی مسجد مقدس جمکران نیز با اشاره به این که این مکان مقدس با ارائه برنامه های مختلف سوگواری پذیرای زائران است گفت:هر خیابان شهر مقدس قم باید در عزای رحلت حضرت معصومه(س) مجلس عزا باشد و مساجد باید برنامه های ویژه داشته باشند.
احمد حاجی زاده افزود: همه مردم و شهر قم باید عزادار و میزبان زائران کریمه اهل بیت (ع) باشند و نگاه ما نباید تنها به برنامه های حرم حضرت معصومه(س) باشد.
وی با تاکید بر این که در مسجد جمکران مکان مخصوصی برای حضور تیم های امدادی و درمانی در نظر گرفته شده است گفت: این مکان در حال تجهیز است تا از حضور این تیم ها در پاسخگویی به زائران استفاده کنیم.

** مدیرکل مدیریت بحران قم در ادامه این جلسه بر حضور تیم های امدادی و درمانی در حرم حضرت معصومه(س) تاکید کرد و گفت: نیروها در ایام رحلت این بانوی مطهر آماده ارائه خدمات هستند ولی برای بردن تجهیزات به داخل حرم حضرت معصومه(س) با مشکل روبرو هستند که باید هماهنگی های لازم جهت توجیه خادمان در این خصوص صورت بگیرد.
محسن اروجی تاکید کرد: ساختمانی مخصوص اورژانس و آتش نشانی در داخل حرم حضرت معصومه(س) باید در نظر گرفته شود و در این خصوص درخواست هایی ارائه کرده ایم ولی هنوز جوابی نگرفته ایم.
وی به طرح پیاده راه سازی سه راه بازار به سمت حرم مطهر اشاره کرد و گفت: در این طرح باید مسیری برای رفت و آمد خودروهای امدادی و درمانی در نظر گرفته شود تا در شرایط بحرانی و حوادث احتمالی پاسخگو باشیم.
وی ادامه داد: به دنبال تهیه طرحی برای آمادگی حرم در شرایط بحرانی هستیم که باید دستگاه های مربوطه در این زمینه همکاری کنند.

** معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر قم نیز گفت: در ایام رحلت این بانو به علت حضور مسافران در محورهای مواصلاتی استان، پوشش جاده ای پایگاه ها را تقویت خواهیم کرد.
محمدرضا بهرامی گفت: پایگاه های ثابت و سیار برای پوشش مراسم های عزاداری در حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در نظر گرفته شده است تا آماده باش شوند.

** علی عزیزی معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه قم گفت: برنامه های مختلف عزاداری و سوگواری در بقاع متبرک شاخص استان قم در نظر گرفته شده است تا میزبان زائران و دلسوختگان مکتب اهل بیت(ع) باشند.

** مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز با اشاره به این که نگاه مدیران به بخش خصوصی باید اصلاح شود گفت: بخش خصوصی در استان قم ضعیف شده است و تعدادی از تاسیسات گردشگری در صدد تعطیلی واحدها هستند، سرمایه گذاران نیازمند توجه و حمایت مدیران استانی هستند.
عیسی رضایی افزود: اداره کل آموزش و پرورش قم در مناسبت های مختلف، جذب اسکان زائران که حق تاسیسات و واحدهای اقامتی است را انجام می دهد، این در حالی است که مدارس برای اسکان ساخته نشده است و متولی امور تعلیم مردم هستند، اگر برای امر اسکان ساخته شده اند آماده هستیم تا مراکز اقامتی را تعطیل کنیم.
وی ادامه داد: در مناسبت های مختلف واحدهای اقامتی خالی هستند و ظرفیت برای اسکان وجود دارد و بیش از این بخش خصوصی را نباید متضرر کرد.
وی تاکید کرد: تاسیسات گردشگری و مجتمع های بین راهی و پذیرایی همیشه پذیرای زائران هستند.
35 واحد هتل، 27 واحد هتل آپارتمان، 55 واحد مهمانپذیر، 170 خانه مسافر و 97 واحد مجتمع بین راهی و پذیرایی با ظرفیت 10 هزار تخت اقامتی و پذیرایی در قم به مسافران و زائران کریمه اهل بیت (ع) خدمت رسانی می کنند.
/8138/ 1175 گزارش: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.