به گزارش ایرنا دبیر اجرایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار استان قم دراین رابطه گفت:این نمایشگاه متشکل از 21 غرفه برپا شده بود که 12 غرفه مرتبط با فعالیت های مراکز آموزشی ، پژوهشی و فناوری بود.
جواد راستی افزود: دانشگاه قم، پردیس فارابی دانشگاه تهران، علوم پزشکی قم، علمی کاربردی و کلینیک کار آفرینی دانشگاه علوم پزشکی قم، جهاد دانشگاهی، پارک علم و فن آوری، بنیاد نخبگان، شهاب دانش، دانشگاه فرهنگ و هنر، دانشگاه صنعتی قم، اداره کل آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، بهزیستی، شهرداری و بانک ملی از جمله این مراکز و نهادهای فعال در نمایشگاه بودند.
برخی افراد حاضر دراین نمایشگاه نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به ارائه دیدگاه های خود درخصوص توسعه پژوهش پرداخته و فعالیت های ارائه شده دراین نمایشگاه پرداختند.
محمد رضا مقیسه، دانشجوی مکانیک دانشگاه صنعتی قم، گفت: بهترین راه برای توسعه پژوهش محوری در محیط های دانشگاهی، استقبال و حمایت صنعت از طرح های پژوهشی است.
وی بیان کرد: صاحبان صنایع استان می توانند برای حضور در بازارهای بین المللی از ایده های خلاقانه دانشجویان استفاده کنند و تنها متکی به بازارهای محدود و بسته نباشند.
وی ادامه داد: برقراری ارتباط میان دانشگاه با صنعت در قالب طرح هایی همچون «طرح همراه با صنعت» ابتکار خوبی بود که باعث شد توانمندی های پژوهشی دانشجویان در قالب قراردادهای کارآموزی در اختیار صنایع قرار گیرد و کیفیت محصول های تولید شده در استان افزایش یابد.
مقیسه گفت: دانشجویان دانشگاه صنعتی قم توانسته اند طرح های پیشرفته ای همچون نانو کامپوزیت که در صنایع هوا فضا کاربرد دارد و یا فیلتر پیشرفته تصفیه محفظه لنگ ماشین های سنگین را طراحی و عملیاتی کنند که با استفاده از آن تنها در شهر تهران می توان از ورود 30 میلیون تن ترکیبات آلاینده به هوا در طول سال جلوگیری کرد.
دانشگاه صنعتی قم در سال 1386 با مجوز دفتر گسترش آموزش عالی تاسیس شد. این دانشگاه در قالب سه دانشکده در 8 رشته ی مقطع کارشناسی و 15 رشته گرایش در مقطع کارشناسی ارشد می باشد. همچنین 56 عضو هیات علمی و 2 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند.

** تجاری سازی ایده های خلاقانه با حمایت پارک علم و فناوری
حسن محمدی، کارشناس مرکز رشد پارک علم و فناوری قم، نیز در گفت و گو با ایرنا، افزود: پارک علم و فناوری از شرکت های دانش بنیان برای تولید و تجاری سازی محصولشان، حمایت می کند.
وی بیان کرد: این حمایت ها در قالب ارائه مشاوره های تخصصی، امکان بازاریابی، پرداخت تسهیلات و معافیت مالیاتی به شرکت های دانش بنیان ارائه می شود.
وی ادامه داد: هم اکنون حدود 85 شرکت دانش بنیان عضو پارک علم و فناوری استان قم هستند و از طرف مراکز وابسته به این نهاد، حمایت می شوند.
محمدی گفت: پارک علم و فناوری استان قم امکان معرفی توانمندی های شرکت های دانش بنیان استان را به سایر مناطق کشور دارد و علاقه مندان می توانند برای برخورداری از حمایت های پارک علم و فناوری به نشانی اینترنتی www.qomstp.ir/ مراجعه نمایند و درخواست خود را ارائه دهند.
وی بیان کرد: درخواست مراجعان در دو سطح علم و فناوری و همچنین بازاریابی و اقتصادی مورد ارزیابی قرار می گیرد و طرح های برگزیده مورد حمایت پارک علم و فناوری استان قم قرار می گیرند.

** درمان ناباروری در قالب طرح سپاس
همچنین علی کوثری، کارشناس پژوهش جهاد دانشگاهی قم در گفت و گو با ایرنا، افزود: جهاد دانشگاهی به تازگی پژوهش های کاربردی را در زمینه درمان ناباروری در قالب طرح سپاس انجام داده است که روش آن متفاوت با روش های قبلی است و در بسیاری از مواقع زوج هایی که از روش های قبلی صاحب فرزند نشده بودند، با استفاده از این روش نتیجه گرفتند.
وی بیان کرد: ذخیره خون بند ناف نوزادان از دیگر روش هایی است که با انجام پژوهش های کاربردی به مرحله اجرا درآمده است و در درمان بیماری های خونی، انواع سرطان ها، رفع نقص سیستم عمومی بدن و بسیاری دیگر از بیماری ها کاربرد دارد.
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی قم با همه دانشگاه ها و مراکز علمی استان و سایر نقاط کشور در ارتباط است و از جدیدترین پژوهش های علمی برای انجام تحقیقات کاربردی مورد نیاز خود بهره می گیرد.

** حمایت مالی شهرداری قم از پایان نامه های دانشجویی
فاطمه ربانی مقدم، کارشناس اداره پژوهش و مطالعات کاربردی شهرداری قم نیز در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: شهرداری قم از پایان نامه های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری که مرتبط با حوزه های زیر نظر شهرداری باشد حمایت مالی می کند.
وی بیان کرد: دانشجویان استان قم می توانند موضوع پایان نامه خود را به اداره پژوهش و مطالعات کاربردی شهرداری قم ارائه دهند تا در صورت پذیرش در کارگروه های تخصصی از آنها حمایت شود.
وی با اشاره به این که کمک هزینه حمایت از پایان نامه های مقطع کارشناسی 20 میلیون ریال و دکتری 50 میلیون ریال است، گفت: شهرداری قم به دنبال اجرای طرح هایی در سطح شهر است که تحقیقات لازم بر روی آن انجام شده و توجیه اقتصادی و اجتماعی دارد و در این راه دانشجویان می توانند یاری کننده شهرداری قم باشند.
ربانی مقدم گفت: شناسایی گونه های گیاهی سازگار با آب و هوای شهر قم، تحقیق بر روی فرآیند اجرای طرح آبیاری فضای سبز قم با استفاده از پساب تصفیه شده و انجام تحقیقات تکمیلی برای احداث باغ گیاه شناسی در شهر قم از جمله فعالیت هایی است که توسط اداره پژوهش و مطالعات کاربردی شهرداری قم انجام می شود.
وی افزود: کارشناسان امور شهری و همه صاحب نظران این عرصه می توانند، ایده ها و نکات مورد نظرخود را برای انجام مطالعات و پژوهش های تکمیلی با اداره پژوهش و مطالعات کاربردی شهرداری قم واقع در میدان مفید، خیابان بهشت درمیان بگذراند.
به گزارش ایرنا، علاوه بر وجود حوزه های علمیه و مراکز پژوهش وابسته به آن در قم، این استان دارای مراکز علمی متعدد از جمله دانشگاه قم، پردیس فارابی دانشگاه تهران، علوم پزشکی قم، دانشگاه علمی کاربردی و کلینیک کار آفرینی دانشگاه علوم پزشکی قم، جهاد دانشگاهی، پارک علم و فن آوری، بنیاد نخبگان، دانشگاه شهاب دانش، دانشگاه فرهنگ و هنر و دانشگاه صنعتی قم است؛ همچنین 65 شرکت دانش بنیاد در قم فعالیت می کنند؛ استان قم دارای 241 هزار دانش آموز، 80 هزار دانشجو و 90 هزار طلبه مشغول به تحصیل است.
درقم، یک هزار و 200 ناشر،300 موسسه فرهنگی هنری،100 موسسه قرآنی و بیش از10 انجمن فرهنگی و هنری فعالیت دارد.
دراستان قم هفته پژوهش از یازدهم آذرماه آغاز شده ، دراین رابطه نمایشگاهی از فعالیت های پژوهشگران ، مبتکران و مختریان در دانشگاه صنعتی این استان متشکل از 21 غرفه و در محوطه ای به مساحت حدود 500 متر مربع تا روز جاری دایر بود.
دانشگاه های قم، جهاد دانشگاهی، پارک علم و فن آوری، بنیاد نخبگان، اداره کل آموزش و پرورش، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل بهزیستی، شهرداری و بانک ملی استان قم از جمله مراکز و نهادهایی بودند که در این نمایشگاه غرفه داشتند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه روز 25 آذرماه به نام روز پژوهش و بیست و یکم تا بیست و هفتم آذرماه به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است.
هفته پژوهش درقم از 11آذرماه با برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار آغاز شد.
7405/ 6133/ گزارش: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.