بهرام سرمست روز سه شنبه در کنفرانس تخصصی حقوق کودک درسالن جلسات استانداری قم بیان کرد: کودکان خیابانی، بد سرپرست، کودکان کار و طلاق از مهمترین نقاط هدف در رابطه با احقاق حقوق کودک است.

استاندار قم همچنین بیان کرد: والدین بیشترین نقش را در نهادینه سازی حقوق کودک دارد، در صورتی که روابط بین والدین و کودک وضعیت مطلوب باشد روند جامعه پذیری کودک به درستی پیاده می‌شود.

وی اضافه کرد: درصورتی که حقوق زناشویی بین والدین رعایت نشود، کودک به اولین قربانیان اختلافات خانوادگی تبدیل می‌شود که در قالب آن استعدادهای کودک مغفول مانده و به مرحله رشد و پویایی نم‌یرسد.

سرمست گفت:‌بسیاری از والدین نسبت به حقوق و تکالیف خود در رابطه با کودکان آشنا نیستند، بیشترین جرایم اجتماعی در رابطه با کودکان در افرادی رخ می دهد که فرزندان طلاق بوده و یا از اختلافات خانوادگی رنج می‌برند.

وی تاکید کرد: محیط خانواده باید مبحث مشارکت جویی را به نحو شایسته ای در خود عملیاتی کند، منشا بسیاری از جرایم آینده یک فرد به دلیل ضایع شدن حقوق فرد در سنین کودکی و ابتدایی است.

استاندار قم گفت:‌ اصلی‌ترین و مهمترین نهاد در سالم سازی وضعیت آینده کشور بازگشت به اصل خانواده است که کودک بیشترین و مهمترین تاثیرات فکری خود را از آن می گیرد.

سرمست با انتقاد از روند نظام آموزشی بیان کرد: نظام آموزشی کشور نظام مشارکت جو نبوده و اجازه پرسشگری و نقد به درستی به کودکان داده نمیشود، افزایش قدرت نقد مسئولیت پذیری اجتماعی را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: در صورتی که آموزش و پرورش نتواند افراد مسئولیت پذیر را در دامن خود پرورش دهد در آینده خود به مساله و مشکلی برای جامعه تبدیل خواهند شد.

استاندار قم گفت: توان حل مساله، هویت‌یابی اجتماعی و آشنایی با سیستم توزیع قدرت از مهمترین تاثیراتی بوده که نظام آموزشی بر روی کودکان می‌گذارد.

برنامه های ترویج خشونت در دسترس کودکان قرار نگیرد

وی عنوان کرد: رسانه های جدید در تربیت و تاثیرپذیری کودکان بسیار گسترده شده است، هر چه که زمان می‌گذرد قدرت نفوذ و تاثیرگذاری رسانه های جدید و شبکه‌های اجتماعی بیشتر می‌شود.

استاندار قم اظهار داشت: بخشی از جرایم کودکان از آموخته‌های این افراد از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی ناشی می شود که دامنه نفوذ آن هر سال بیشتر از گذشته شده است.

سرمست اظهار کرد: با اقدام‌های فرهنگی باید زمینه استحکام شخصیت کودکان و رشد روحیه مسئولیت پذیری آنها تقویت شود، حذف برنامه های خشونت آمیز از رسانه ها از مهمترین زمینه های رشد اخلاقی و معرفتی کودکان است.

وی گفت: کودکان امروز در معرض آموزش برنامه های خشونت آموز خارجی از طریق شبکه های اجتماعی هستند و مساله خشونت از همان دوران کودکی در نهاد برخی از این افراد نهادینه می‌شود.

سرمست تصریح کرد: باید تدبیری در بین والدین و نظام آموزشی اندیشیده شود که قبل از آلوده شدن کودکان در فضای مجازی، اقدام های پیشگیرانه صورت بگیرد تا از تشکیل پرونده و اقدام قضایی به حداقل برسد.

وی یادآور شد: افتتاح نخستین کلینیک حقوق کودک یکی از اتفاق‌های خوبی بوده که در راستای آشنایی کودکان با حقوق خود و بر محور پیشگیری از جرایم کودک و نوجوان با پایبندی به اصل کرامت انسانی برای شکل‌گیری شخصیت آینده آنها در قم راه اندازی شده‌است.

استاندار قم با اشاره به اهمیت برخوردهای ایجابی در راستای جامعه پذیری کودک عنوان کرد: در رابطه با جرایم کودکان باید تا حد امکان از برخوردهای قهری خودداری کرده و بر حجم برخوردهای ایجابی افزوده شود.

وی با اشاره به ویژگی های شهر قم گفت: تغییر بافت جمعیتی خانواده‌ها و کوچکتر شدن این نهاد از جمله مسائل و چالش های مهم امروز جامعه بشری و از جمله شهر قم است.

۷۴۰۳/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.