به گزارش خبرنگار ایرنا؛ محمدحسین صادقی روز پنجشنبه در دوازدهمین دوره کنفرانس تخصصی حقوق کودک با حضور معاون وزیر دادگستری در سرسرای شهدای دولت استانداری، با بیان اینکه ابزارهای کنترلی در ارتباط با استفاده کودکان از فضای مجازی در اختیار خانواده‌ها نیست، تاکید کرد که ضرورت دارد که برای حضور مدیریت نشده کودکان در فضای مجازی باید حتما چاره اندیشی کرد.

او با بیان اینکه دسترسی کودکان به اقلام ممنوعه در برخی از نقاط کرمانشاه به سهولت امکان پذیر است، گفت: در جایی که والدین هر ۲ اعتیاد دارند دسترسی کودک به موادمخدر کار سختی نیست.

صادقی تصریح کرد که در کرمانشاه کودکان زباله‌گرد داریم که فراوانی آنها زیاد است و بهداشت و سلامت آنها جای نگرانی دارد.

وی اظهار داشت: فرزندانی که والد آنها زندانی است، متولی خاص ندارد و اگرچه انجمن حمایت از زندانیان خدماتی ارائه می‌دهد اما کافی نیست.

وی توضیح داد: کودکانی که در خانواده ای که رفتارهای مجرمانه دارد و یا پدر فروشنده موادمخدر است ظرفیت‌های بزه‌کاری در میان کودکان آن خانواده افزایش می یابد و گرایش به رفتارهای بزه کارانه هم زیاد می شود و از این رو باید برای این افراد تدبیری اندیشید.

رسانه‌ها در انتشار اخبار کودکان بزه‌دیده قانونی رفتار کنند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه در ادامه سخنانش در این کنفرانس تخصصی با بیان اینکه در حوزه اطلاع‌رسانی جرایم هم با مشکل بزرگی مواجه هستیم، گفت: استفاده ابزاری از کودکان برای تحریک احساسات عمومی جامعه بخصوص در جایی که بزه‌دیده واقع می شوند، امر پسندیده‌ای نیست.

صادقی افزود: آنچه که اصحاب رسانه در مورد کودکان و جرایم واقع شده بر آنها انعکاس می‌دهند گاهی خالی از حقیقت است و مطالبات عمومی جامعه را نسبت به دستگاه قضایی بی‌جهت افزایش می‌دهد و گاهی افشای هویت بزه‌دیده ادامه زندگی سالم و بدون دغدغه را از آنها خواهد گرفت.

او تاکید کرد: اصحاب رسانه بایستی ملتزم باشند در جایی که از کودکان بزهدیده روایتی مطرح و پیگیری می‌کنند و دغدغه‌ایی در این زمینه دارند باید با رعایت چارچوب‌‍های قانونی باشد و از افشای هویت جلوگیری کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اصحاب رسانه از نمایاندن آنچه که واقعیت ندارد مانند تعرضات جنسی بپرهیزند و گفت: اثبات تعرضات جنسی یک ترتیبات قانونی پیچیده‌ای دارد که اصحاب رسانه باید با احتیاط در این مقوله ورود پیدا کنند. 

آسیب‌های اجتماعی مدیریت متمرکز و واحد می‌خواهد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه در ادامه سخنانش دراین کنفرانس تخصصی گفت: رویکرد قانون مجازات اسلامی و قانون آئین دادرسی کیفری گام بلندی در راستای توجه به حقوق کودکان و اطفال بوده اما تا رسیدن به نقطه مطلوب و استانداردهای بین‌المللی و شاخص‌های مقبولی که در پیام‌نامه حقوق کودک پیش‌بینی شده فاصله زیادی داریم.

صادقی افزود: آسیب‌های اجتماعی در کشور ما همه دغدغه‌مندها را متوجه خود کرده و در راس رهبر معظم انقلاب که تاکیدات بسیاری در این حوزه دارند و فرمودند که این آسیب‌ها در خور جامعه و نظام اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه خیلی از این آسیب ها به حقوق اطفال و نوجوانان برمی‌گردد، گفت: باتوجه به ضعفی که ما در هماهنگی بین بخشی داریم، ساماندهی واحد، مدیریت متمرکز و اقدام جهادی در زمینه آسیب‌های اجتماعی یک ضرورت و یک اولویت است و باید به آن پرداخته شود.

وی تاکید کرد: مدیریت کردن آسیب‌های اجتماعی عموما با روش‌های نرم و غیرسرکوبگرانه امکان‌پذیر است و توسل به مجازات و استفاده از ابزارهای کیفری برای اداره جامعه باید حداقل باشد.

او یادآوری کرد کرد که ما نباید از ابزار مجازات همه جا و همیشه برای نظم بخشیدن و ایجاد فرهنگ و مواجهه با آسیب‌ها استفاده کنیم.

صادقی اضافه کرد: هرچقد دستگاه‌های متولی امر بتوانند مدیریت توانمند و جدی در حوزه آسیب‌های اجتماعی داشته باشند، سرریز موضوعات در مرجع قضایی کمتر خواهد بود.

او آمار داد که در استان کرمانشاه در هر سال ورودی دادسرای ما عدد خیلی درشتی باشد و در ماه ۱۰۰ هزار نفر به دادسرا مراجعه می‌کنند و این خیلی زیبنده نیست.

او پیشنهاد داد که برای کاستن از این ورودی‌ها و اینکه سریز اینها به سمت دادگستری نرود باید همه دستگاه‌هایی که وظیفه‌مند هستند و در زمینه مدیریت آسیب‌ها دارای تکلیف قانونی هستند به وظیفه خودشان در این زمینه عمل کنند.

او تاکید کرد که در حوزه آسیب‌های اجتماعی حتما متولی واحد و مدیریت جهادی نیازمند داریم.

لزوم غربالگری افراد دارای رفتارهای ناهنجارانه در محیط‌های آموزشی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه، در ادامه سخنان خود گفت: خلاء‌هایی در نظام آموزشی برای شناسایی افرادی که بسترهای جرم زایی و ارتکاب جرم و استعدادها و ظرفیت‌های بزه کارانه در جامعه دارند، داریم.

صادقی افزود: در نظام آموزشی افرادی هستند که از مدرسه گریزان و پرخاشگر هستند و سازگاری محیطی آنها در محیط‌های آموزشی کمتر است که شناسایی این افراد و اقدامات پیش‌دستانه از افتادن آنها در ورطه جرم در آینده جلوگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: برای اینکه اینها به سمت گروه‌های بزه کار نروند و رفتارهای مجرمانه نداشته باشند باید به موقع و صحیح مدیریت شود و حتما نیازمند است که نظام آموزشی یک سامانه برای غربالگری این آسیب‌ها و استعدادهای مجرمانه داشته باشد و برای آنها تدبیر شود و نباید منتظر باشیم که کودک مرتکب رفتار مجرمانه شود و بعد اقدام بعدی را اغاز کنیم.

برای بزه دیده متولی خاصی نداریم

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه در نظام حقوقی ما برای بزه‌دیدگی متولی خاص نداریم، گفت: بزه‌دیدگی آثار متعددی برای او و خانواده‌اش دارد و از این رو فرد بزه‌دیده نیازمند حمایت روانی، اجتماعی و مالی است.

صادقی افزود: بنده اساسنامه دستگاه‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی را مرور کردم اما  در هیچ کدام اشاره نشده است که وظیفه مستقیم برای ارائه خدمات مستقیم به بزه‌دیدگان دارند و اینجا یک خلاء بزرگی مشاهده می‌شود که در بازنگری‌های قانونی برای بزه دیدگی و مدیریت و خدمات آنها باید تدبیر کنیم.

او تاکید کرد: پلیس اطفال و نوجوانان و ضابط تخصصی که در این زمینه بتواند از ظرفیت‌های قانونی استفاده کند در استان کرمانشاه در اختیار ما نیست.

وی یادآوری کرد که استان کرمانشاه اولین استانی است که مجتمع قضایی رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان در آن وجود دارد و با همت فرمانده انتظامی استان می‌توانیم پلیس تخصصی ویژه اطفال و نوجوانان را هم داشته باشیم که این حلقه دادرسی افتراقی تکمیل شود.

وی اضافه کرد: در استان کرمانشاه جرایمی که اطفال بیشتر مرتکب می‌شوند سرقت، ایراد ضرب و جرح عمدی و خشونت‌هایی است که در محیطهای اجتماعی و محیط‌های خانگی بیشتر دیده می‌شود.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که ۳۰ درصد از این جمعیت زیر ۱۸ سال دارند.

۳۰۳۳/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.