مدیرکل نوسازی،‌توسعه و تجهیز مدارس استان یزد تبدیل کردن امر حفاظت از محیط زیست به یک باور ذهنی و عادت تنها راهی است که در نهایت به حفظ محیط زیست می‌انجامد، گفت:‌ بهترین زمان برای ایجاد چنین باوری از دوران کودکی و در مدارس است.

به گزارش ایسنا-منطقه یزد،«محمدرضا عارفی» توجه به مقوله محیط زیست در مدارس را از جمله ضرورت‌های توسعه آموزشی دانست و اظهار کرد: خوشبختانه مدتی است که واژه‌هایی نظیر مدرسه سبز  و اهمیت آموزش حفاظت از محیط زیست در مدارس به گوش می‌رسد.

وی با بیان این‌که مدیران و معلمان نیز باید نسبت به اهمیت آموزش محیط زیست حساس شوند، افزود:‌ کلید موفقیت در آموزش‌های زیست محیطی آگاهی‌های آموزگاران است و به سختی می‌توان انتظار داشت که دانش‌آموزان مدارسی که معلمانشان در زمینه مسائل زیست محیطی آگاهی کمتری دارند، قادر به کسب مهارت‌های لازم برای حفظ طبیعت و ارتقای کیفیت محیط زیست در منطقه خود باشند.

مدیرکل نوسازی، ‌توسعه و تجهیز مدارس یزد راه‌اندازی اولین مدرسه سبز در این استان را از جمله اقدامات انجام شده و در دستور کار آموزش و پرورش یزد دانست و گفت:‌ ارتقاء شاخص‌های زیست محیطی در فضاهای آموزشی یکی از رویکردهای جدی سازمان نوسازی،‌توسعه و تجهیز مدارس کشور است.

عارفی کاهش آلایندگی‌های ناشی از مصرف انرژی را یکی از ویژگی‌های مدارس سبز عنوان و تصریح کرد: زیرساخت‌های این مدارس بر اساس شاخص‌های محیط زیست، هوشمندسازی می‌شود.

مدارس سبز، مدارسی منطبق با اصول حفظ محیط‌ زیست

این مسئول ادامه داد:‌ در مدرسه سبز آموزه‌های مربوط به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در قالب دوره‌های مختلف و نیز نحوه مصرف بهینه در بخش‌های گوناگون به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

وی با بیان این‌که کودکان ما خیلی زود مداد در دست می‌گیرند و بر روی کاغذ نقاشی می‌کنند یا مشق می‌نویسند، تأکید کرد: می‌توان به کودکان آموزش داد که همه این‌ها از چوب درست شدند و با تراشیدن زیاد مدادها یا مصرف بیهوده کاغذها نباید موجب قطع درختان شد.

عارفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات جهان در زمینه برنامه‌ریزی درسی به شیوه‌های انجام این قبیل آموزش‌ها در مدارس اشاره کرد و گفت: «تحولی که در طراحی رویکردهای برنامه ریزی و طراحی کتاب های درسی در جهان به ویژه برای خردسالان انجام شده حاوی کاربست رویکرد تلفیقی و از آن مهم تر میان رشته ای است.

وی افزود:‌ در این رویکرد مرز میان درس‌ها و نظام های رشته‌ای مختلف کم و بیش رنگ می بازد و بسیاری از مباحث درسی هم میان خود و هم با زندگی روزمره انسان و محیط زیست مرتبط می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در مدارس سبز کمتر از حد معمول آب مصرف می‌شود و انرژی برق از منابع قابل تجدید به دست می‌آید.

وی در پایان با بیان این‌که مدارس سبز مدارسی منطبق با اصول حفظ محیط زیست هستند، گفت:‌ به هر صورت بسیاری از آلودگی‌های زیست‌محیطی مثل آلودگی هوا، آلودگی آب‌ها و نیز مواردی نظیر از بین رفتن جنگل‌ها و نابودی گونه‌های منحصربه‌فرد گیاهی و جانوری ناشی از ناآگاهی افراد جامعه هستند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.