به گزارش ایرنا، سلامت از شاخصه های بسیار مهمی است که برای اجتماع و شهروندان از اهمیت بالایی برخوردار است و برای یک زندگی موفق و سرشار از اثر بخشی، سلامتی و تندرستی از مهم ترین موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.
اجرای طرح سلامت در کشور یکی از موفق ترین طرح های دولت تدبیر و امید با هدف ارتقای سطح سلامت و بهداشت جامعه است که توانسته در کنار کیفیت بخشی درمان و خدمات بهداشتی در کشور هزینه های پزشکی را هم کاهش داده و رضایت مردم را به دنبال داشته باشد در این میان نقش خیران و مردم در پیشبرد این طرح ها بی بدیل است.
هفته سلامت فرصتی برای اهمیت سلامت در جامعه و نقش آن در بهبود کیفیت زندگی افراد است.
این هفته فرصتی برای پرداختن به نیازهای اولیه بهداشتی به عنوان اصلی ترین شرایط برای داشتن یک زندگی سالم نیز محسوب می شود.
وابستگی به زندگی ماشینی، شتاب زدگی، وجود انواع آلودگی های زیست محیطی، صوتی، حوادث مختلف، مسائل عاطفی، رژیم غذایی نامناسب و استفاده از انواع مواد غذایی آماده، بی تحرکی، درگیری های خانوادگی و محیطی، استفاده از مواد دخانی، دوری از باورهای دینی و مذهبی علاوه بر بروز بیماری های جسمی ، سد بزرگی در انسان برای مراقبت های اولیه نیز است.
رعایت نکردن مراقبت های اولیه بهداشتی در زندگی های روزمره امروزی علاوه بر ایجاد مسائل و مشکلات جسمی و روحی برای افراد، سالانه هزینه های زیادی نیز برای کشور دربر دارد.
دولت در این راستا با راه اندای مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی و پایگاه های سلامت در سطح شهرها شاخص های سلامت را تا حدود زیادی افزایش داده است.
در این راستا همه افراد جامعه به ویژه میانسالان می توانند با مراجعه به پایگاه های سلامت در شهرها و خانه های بهداشت در روستاها علاوه بر مراقبت های اولیه بهداشتی از بیماری هزینه های سلامت خود را نیز کاهش دهند.
مسئولان شبکه بهداشت و درمان در این مراکز با مراقبت های اولیه بهداشتی پوشش همگانی را نیز برای جامعه هدف در این مراکز مهیا کرده و وضعیت سلامت آنان به طور مستمر رصد و در صورت شناسایی بیماری ها، روند مراقبت و درمان نیز با معرفی به مراکز مرتبط و تخصصی انجام می شود.
با توجه به اینکه رشد فزاینده سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی، عروقی، چاقی و ... نگرانی‌ها را بیشتر و هزینه‌های درمانی را سرسام‌آور کرده، اهمیت پیشگیری و مراقبت از بیماری‌ها برای پوشش همگانی سلامت و توانمند کردن مردم برای ارتقای سلامت شان باید افزایش یابد.
تجربه نشان داده در هر کجا که مردم حضور داشته اند، مشکلات آن بخش با کمترین هزینه مرتفع شده است و در حال حاضر نیز بهبود شاخص های حوزه سلامت نیاز جدی به مشارکت مردم دارد.
به گفته کارشناسان ابتلا به بیماری های غیر واگیر بیش از هر موضعی جامعه جهانی را تهدید می کند .
این موضوع سلامت جامعه را نشانه گرفته و هر روز افراد زیادی قربانی بیماری های غیر واگیر نیز می شوند.
متولیان سلامت در دنیا با تاکید بیشتر بر اهمیت مراقبت های بهداشتی و پیشگیرانه، اکنون ضمن فراهم آوردن زمینه های دسترسی آسان تر به خدمات بهداشتی، از همگان می خواهند تا با انتخاب شیوه های سالم تر برای زندگی، خود را از ابتلا به بیماری ها مصون دارند.
سازمان بهداشت جهانی در سال 2019 میلادی با انتخاب شعار 'مراقبت های اولیه بهداشت؛ راهی به سوی پوشش همگانی سلامت' کوشیده تا بیش از همیشه، این دیدگاه محوری را در کشورها تسری بخشد.
متولیان جهانی هفته سلامت هر ساله با انتخاب شعارهای مناسب و موضوع محور سعی بر پیشگیری، مراقبت و ارتقا شاخص های سلامت دارند.
فرماندار کهگیلویه خدمات دولت در حوزه سلامت در شهرستان را چشمگیر و قابل قبول عنوان و افزود: با اجرای طرح تحول نظام سلامت توسعه فراوانی در زیرساخت های بهداشت و درمان اتفاق افتاده که رضایت مندی مردم شهرستان در این بخش خود گواه بر این قضیه است.
جعفر نیکبخت تاکید کرد: برای ادامه روند ارائه خدمات بهداشتی و درمانی جدای از زیرساخت های ایجاد شده در شهرستان حضور و تلاش فعالان عرصه سلامت ضروری است.
وی بهورزان را به عنوان پیشگامان سلامت در بخش بهداشت و درمان برشمرد و افزود: بهورزان خط اول و منادیان سلامت در کشور هستند و به کارگیری صحیح آنها موجب افزایش شاخص‌های بهداشتی به خصوص در روستاها خواهد شد.
نیکبخت عنوان کرد: با توجه به شعار هفته جهانی سلامت مسئولین حوزه سلامت با تامین زیرساخت های لازم آموزشی 'مراقبت های اولیه بهداشتی و پوشش همگانی سلامت' برای همه افراد جامعه فراهم کنند.
وی گفت: با توجه به اهمیت مبارزه با بیماریهای غیرواگیر از ظرفیت ها و توانمندی های بهورزان برای ارتقا شاخص های سلامت به نحو احسن استفاده کنند.
فرماندار کهگلویه بر تعامل و همکاری دستگاه های بین بخشی در راستای کمک به اهداف شبکه بهداشت و درمان شهرستان در اجرای برنامه های هفته سلامت و ارتقا شاخص های سلامت در سطح شهرستان تاکید کرد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه نیز در این راستا بیان کرد: با توجه به شعار امسال هفته سلامت ' مراقبت های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت' همه برنامه های مصوب بهداشتی و درمانی در راستای تبیین و گسترش شعار این هفته خواهد بود.
کورش داوری ارائه آموزش های بهداشتی و درمانی به دانش آموزان در همه مقاطع، برگزاری همایش عمومی پیاده روی، آموزش پرسنل کادر و وظیفه نیروهای نظامی و انتظامی در راستای شعار هفته و برگزاری مراسم نمادین زنگ سلامت را از جمله برنامه های اجرایی در این هفته اعلام کرد.
وی برپایی چادر سلامت در مصلی ، برگزاری جلسات و همایش های آموزشی در ارتباط با هفته سلامت در سطح دانشگاه ها و حوزه های علمیه ، تولید رسانه های آموزشی و توزیع در بین گروه های هدف، نصب بنر در میادین عمومی شهر دهدشت و شهرهای مختلف شهرستان را از دیگر برنامه های هفته سلامت اعلام کرد.
14مرکز بهداشتی و درمانی، 108 پایگاه سلامت و 89 خانه بهداشت برای جمعیت 148 هزارنفری در سطح شهرستان کهگیلویه وجود دارد.
اول تا هفتم اردیبهشت در تقوی مجمهوری اسلامی به عنوان هفته جهانی سلامت نامگذاری شده است.
7531/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.