آوات کریمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه افراد در معرض خطر توسط بهورزان، پزشکان و مراقبین بهداشتی، آموزش های لازم را در جهت کاهش خطر ابتلا به این بیماری دیده اند، اظهار کرد: جمعیت مردان 30 تا 59 سال شهرستان 21 هزار و 617 نفر است.
وی با اشاره به برگزاری 350 کلاس آموزشی از ابتدای سال برای این گروه سنی در شهرستان، افزود: این کلاس ها در زمینه شیوه زندگی سالم، دخانیات، فعالیت جسمانی، فشار خون، دیابت و سایر بیمارهای غیر واگیر بوده است.
کریمی با بیان اینکه مردان ایرانی از نظر خطر ابتلا به چاقی، فشار خون و دیابت بسیار در معرض خطر هستند، تاکید کرد: تهمیدات لازم برای ارجاع افراد در معرض خطر جهت انجام آزمایشات غربالگری اولیه دیابت و چربی خون اندیشیده شده است.
وی به پویش هفته ملی سلامت مردان ایران که همه ساله از اول اسفند برگزار می شود، اشاره کرد و یادآور شد: در این راستا شبکه بهداشت شهرستان 6 برنامه متنوع با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروه های مختلف جامعه در خصوص اولویت های سلامت مردان برگزار می کند.
کریمی مهمترین برنامه این هفته را برگزاری همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی دانست و گفت: با توجه به اینکه تغییر الگوی غذایی و کم تحرکی در جامعه، باعث ایجاد اضافه وزن و چاقی در 67 درصد مردم این شهرستان شده است، برگزاری چنین همایش های می تواند موثر باشد.
وی با اشاره به اینکه آمار چاقی در افراد بالای 18 سال در کشور 59 درصد است، افزود: با توجه به اینکه این آمار در استان کردستان 63 و در شهرستان کامیاران 67 درصد است که باید با برنامه های جدی در پی کاهش و جلوگیری از این آمارها باشیم.
رئیس شبکه بهداشت و درمان کامیاران در خصوص آمار افراد بالای 18 سالی که به فشار خون مبتلا هستند، گفت: این آمار در کشور 27 درصد، استان 35 درصد و در شهرستان 12 درصد است.
کریمی با بیان اینکه مهمترین علت مرگ و میر در کشور مربوط به بیماری های غیر واگیر مانند بیمارهای قلبی و عروقی، سرطان و دیابت است، یادآور شد: این بیمارها که ریشه در تغذیه نامناسب دارند بیانگر این است که برای تغییر این آمارها هر فردی باید در اولین قدم به فکر اصلاح و تغییر در خود و در دومین گام تبدیل شدن به سفیر سلامت در جامعه باشد.
کامیاران با 102 هزار نفر جمعیت در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.