به گزارش ایرنا، پرفسور ناصر پارسا روز پنجشنبه در چهارمین همایش سرطان و پیشگیری در سالن همایش های سلمان ساوجی شهر ساوه ، افزود: مصرف مواد دخانی یکی از رفتارهای نادرست زیستی در جهان و کشور است و میزان مرگ میر افراد بر اثر مصرف دخانیات در قرن بیستم 100 میلیون نفر در جهان بود.
وی ادامه داد: از هر 10 بیمار مبتلا به سرطان در ایران، هشت نفر را مصرف کنندگان سیگار یا قلیان شامل می شوند و تنباکوهای پرخطر با اسانس های مختلف یکی از عوامل جدی در خطر ابتلا به سرطان است.
پرفسور پارسا افزود: سیگار می تواند ریسک ابتلا به سرطان ریه را تا 30 درصد افزایش دهد و در دود تنباکو نیز هفت هزار ماده شیمیایی وجود دارد که دست کم 70 نوع از این مواد سرطان زا هستند، ضمن اینکه 11 میلیون نفر از جمعیت ایران هر روز از سیگار و قلیان استفاده می کنند و باید در این زمینه اقدامات فرهنگی و بازدارنده انجام داد.
وی گفت: 20 درصد افراد مبتلا به سرطان در ایران زیر 60 سال هستند و متاسفانه سن ابتلا به سرطان در کشور پایین آمده است.
این عضو هیات علمی مرکز سرطان شناسی ایران خاطرنشان کرد: هفت درصد موارد ابتلا به سرطان ها به دلیل عوامل وراثتی و در 93 درصد ناشی از رفتار زیستی غلط و عوامل محیطی است و مهمترین راه تشخیص سرطان انجام آزمایش های دقیق است.
پرفسور پارسا قرار گرفتن در معرض مستقیم اشعه فرابنفش خورشید، مصرف مشروبات الکلی، رژیم نامناسب غذایی، کم تحرکی، همجواری با مواد شیمیایی، استرس و برخی ویروس و باکتری ها از جمله عوامل محیطی و روانی دانست که در بروز و تشدید سرطان ها موثر هستند.
این متخصص سرطان شناسی گفت: سرطان پستان شایع ترین انواع سرطان در میان زنان ایرانی است و سرطان رایج مردان نیز به ترتیب سرطان هایی چون پروستات، معده، روده و مثانه می باشد.
پرفسور پارسا اظهار کرد: بر اساس تحقیقات علمی ممکن است یک سوم از افراد جامعه در بدن خود پیش یاخته های سلول های سرطانی را داشته باشند اما به علت سیستم ایمنی قوی در بدن و حمله گلبول های سفید، این سلول ها از بین بروند و به همین دلیل است که رفتارهای زیستی نادرست نظیر تغذیه نامناسب یا استرس می تواند در روند بروز سرطان نقش آفرینی کند.
عضو هیات علمی مرکز سرطان ایران با تمجید از موسسات خیریه ای که در زمینه مقابله، پیشگیری یا درمان سرطان ها فعالیت می کنند، گفت: این نهادهای داوطلبانه مردمی بار سنگینی را از دوش دولت بر می دارند ا و نیاز است که عمده توانشان در حوزه پیشگیری و آگاه سازی خانواده ها از رفتار زیستی سالم باشد.
این همایش به همت انجمن حمایت ار بیماران سرطانی امام حسین (ع) و دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه برگزار شد.
ساوه دومین کانون جمعیتی و صنعتی استان مرکزی است.
6539/6013/خبرنگار: یحیی معماری *** انتشار دهنده: مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.