دکتر خدیجه  برزگر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،‌ با تاکید بر اینکه موضوع خانواده در چند دهه اخیر مورد بی‌توجهی قرار گرفته است،‌ افزود: خانواده چه به عنوان نهادی اثرگذار در جامعه که نیازمند سیاست‌گذاری خاصی است و چه به عنوان  نهادی که ذیل سیاست‌گذاری کلان اجتماعی به آن نگریسته شود، متأسفانه در چند دهه گذشته به موضوع خانواده در جامعه ایران بی‌توجهی شده است.

استاد یار موسسه الحکمه جامعه المصطفی،‌ ادامه داد: این تصور که خانواده و ارزش‌های حاکم بر آن نسل به نسل در جامعه منتقل می‌شود، موجب شد تا نسبت به موضوع خانواده و تحولاتی که خانواده را دچار دگرگونی می‌کند، در برنامه‌های کلان بی‌توجهی شود.

برزگر، با بیان اینکه مدرنیته در تقابل با سنت نیست گفت: مدرنیته در طول زمان رخ داده است و حرکت از سنت به مدرنیته یک فرایند تاریخی است و چون این فرایند را طی نکرده‌ایم با تقابل این ۲ مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه خانواده را حقوقی تعریف کرده ولی انتظار داریم که اخلاقی ادامه دهد و این ممکن نیست گفت: دغدغه همه خانواده‌ها در زمان ازدواج مهریه و امتیازهای حقوقی است ولی غافل از این هستیم که قبل از آن باید مسائل اخلاقی، ‌ایثار و گذشت را به جوانان خود آموزش دهیم.

وی ادامه داد: برای حل مشکل‌های پیرامون خانواده قبل از آموزش به جوانان باید ذهنیت خانواده‌ها و سیاست‌گذاری به موضوع ازدواج و خانواده را تغییر داد.

برزگر  با تاکید بر اینکه خانواده سالم نباید متولی داشته باشد، ‌ادامه داد: خانواده بیمار که درگیر مشکلات است نیازمند متولی است ولی متولی این خانواده نیز خود خانواده است نه ایجاد نهادهای موازی.

عضو گروه علمی مطالعات زنان جامعه المصطفی، اظهار داشت: سیاست‌گذار برای حل مشکلات نهاد خانواده به جای حل این مشکلات،‌ اقدام به دور زدن آن‌ها نموده است و این موجب شده تا این مشکلات در طی چند دهه گذشته نه تنها حل نشده بلکه تشدید نیز شده است.

وی با تاکید بر اینکه به جای پاک کردن و نادیده گرفتن برخی آسیب‌های پیرامون خانواده مانند ازدواج سفید، تجرد و هم باشی به دنبال ریشه‌یابی و حل این مسائل بود،‌اظهار داشت: بی‌توجهی به آسیب‌های اجتماعی موجب تشدید آن می‌شود و از طرفی توجه به این مسائل نیز به معنای تأیید این مسائل نیست بلکه به منظور ریشه‌یابی،‌ شناخت پیامدهای منفی و برنامه‌ریزی صحیح برای جلوگیری از گسترش و همچنین رفع این مشکل اجتماعی است.

بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، ۵۵۰ تا ۸۰۰ هزار تجرد قطعی در کشور وجود دارد

۷۴۰۴/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.