در این مطلب آمده است: در مراجعه ‌ای که به ‌تازگی به شهرک قدس داشتم متوجه تپه ماهورهای انتهای خیابان پاسداران شدم. مسیر باریکی از آخرین منزل مسکونی به سوی مرکز تپه ماهورها آغاز می ‌شود. وارد این منطقه شدم. میان تپه‌ ها مردی چوب گلف به دست مشغول بازی بود. تعدادی مرد جوان از تپه ‌ها بالا رفته سپس سرازیر می‌ شدند و هیجان خود را آشکارا نشان می ‌دادند. خانواده ‌ای نیز با نشیمن قراردادن بخشی مسطح مشغول حظ تماشای این تپه ‌های صبور بودند. محیط، آرامشی تسلابخش داشت که حتی در مدرن‌ ترین پارک‌ های شهری یافت نمی‌ شود. گویی که تپه‌ های قدیمی ناگفته‌ های بی‌ شماری در سکوتشان نهفته دارند.
به اقتضای فصل بهار گلهای خودروی کوچک به رنگ‌ های زرد و بنفش و قرمز تن پوش زیبایی برای تپه ‌ها پرداخته بودند و رایحه معطرشان در هوا پخش بود. تپه ‌های به هم پیوسته، درست مانند بام ‌های ناهمگون گلین در سراهای کویری، مهربان و چشم ‌نواز جلوه می ‌کردند. تپه ‌ها را که با نگاه دنبال می ‌کردی در مرز نزدیکی توسط ساختمان‌ های مسکونی به نحو بی ‌رحمانه ‌ای اتمام می‌ یافتند.
اینک کوچه‌ ها و ساختمان‌ های مسکونی جایگزین بخش وسیعی از تپه‌ های تسلابخش شده است. تصفیه ‌خانه شهرک قدس با تسطیح بخش زیادی در وسط تپه ماهور‌ها احداث شده که ناهمگونی زیادی ایجاد کرده است. گویی که برای از میان بردن طبیعت در مدیریت مسکن و شهرسازی مرزی وجود نداشته است.
هم‌ اکنون نیز در ابتدای ورودی شهرک قدس از سمت فلکه مفید باغ پرندگان با تسطیح کوه در حال ساخت است؛ در حالی که اراضی زیادی برای اجرای چنین طرح‌ هایی وجود دارد. ضروری است کاربری اراضی تپه ماهور‌ها و کوه‌ هایی که در محدوده شهر واقع می ‌شود، حریم‌ های آنها سبز تعیین گردد و همواره بدون تغییر، سبز باقی بماند. چه این ‌که کاربری سبز کاربری ذاتی این‌ گونه اراضی است و در واقع جنبه تعیینی نخواهد داشت که توسط کمیسون ماده پنج بخواهد تغییر کند.
به هر حال تپه ‌ها و کوه‌ ها مکان‌ های مناسبی برای خلوت‌ گزینی و ارتباط با طبیعت و خدا هستند. شایسته است بدون هیچ‌ گونه تصرف مغایری در اختیار شهروندان قرار گیرند.
منبع: روزنامه گویه
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.