به گزارش خبرنگار ایرنا ، آیت الله سیدحسن عاملی ، شنبه شب در شانزدهمین همایش استقبال از محرم افزود : آن امام آزاده با این کار با عظمت ؛ حساس ترین و مهم ترین مساله بشریت را حل نمود که اگر یک قدرت اهریمنی بر جهان و مردم یک جامعه مسلط گردید درست ترین و منطقی ترین اقدام چیست.
وی با اشاره به اینکه شعارها و سخنان سرور آزادگان محدود و مختص به یک زمان و مکان خاص نیست اظهار کرد : عظمت قیام امام حسین (ع) در این است که اصلاحات جامعه را از راس قدرت آغاز نمود و به جهانیان اعلام نمود که اگر حاکم و رهبریت جامعه اصلاح نشود نه اخلاق و نه سیاست کاری از پیش نخواهد برد.
او گفت: مردم ایران به مراتب مدیون فرهنگ عاشورا و قیام بی نظیر کربلا هستند چراکه یکپارچگی ، استقلال ، عظمت و عزت این مرز و بوم و این ملت به عنوان دست آوردهای انقلاب اسلامی از قیام سالار شهیدان سرچشمه می گیرد.
رییس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل در قسمت دیگری از سخنانش ضرورت عزاداری و گریستن بر حسین (ع) را یادآوری و اظهار کرد : عزاداری و گریه بر حضرت ابی عبدالله دارای برکات و فواید معنوی فراوان بوده و دافع بلا و نشانه ای از تزکیه نفس؛ بیعت با او و اظهار تعلق به آرمان هایش است.
آیت الله عاملی ، در عین حال بیان کرد: گریه برای ثارالله باید همراه با معرفت باشد تا اگر یک زمان فردی از ما پرسید برای چه عزاداری و گریه می کنید بتوانیم پاسخ صحیح او را بدهیم.
وی ادامه داد : گریستن بر حسین (ع) و یاران باوفایش یعنی پاسخ مثبت دادن به ندای هل من ناصر او و چون این یاری طلبیدن سالار شهیدان دارای اهداف شخصی نبود و بلکه تقاضای لبیک گویی به آرمانهای آن امام همام بود باید ما نیز در عمل برای تحقق آن اهداف و آرمانها نهایت تلاشمان را انجام دهیم.
او با بیان اینکه دشمنان اسلام و به خصوص پیروان فرقه ضاله وهابیت با حربه های گوناگون ، عزاداری های محرم و صفر را نشانه رفته اند گفت : انسان ها در این دوران بیش از هر زمان دیگر به بیان درست فلسفه قیام عاشورا و نیز اهداف عزاداری و شیوه های صحیح انجام آن نیاز دارند تا پاسخ قاطعی به شبهه افکنان و گروههای گمراه و تکفیری در دنیا داده شود.
عاملی ، با فراخواندن همه عزاداران به پرهیز از آن نوع عزاداری که در آن احساسات بر معرفت غلبه کند افزود : گریستن و احساسات به تنهایی و بطور صرف نه تنها هیچ سودی ندارد بلکه در واقع در تضاد با آرمانهای امام حسین (ع) است چراکه چندین هزار نفر در مسجد کوفه چنان می گریستند که ستون های آن می لرزید ولی در جنگ مسلم بن عقیل (ع) با سربازان ابن زیاد یک نفر پیدا نشد که دست کم فرستاده و سفیر شجاع آن حضرت را در آن کوچه و پس کوچه های آن شهر غریب راهنمایی کند.
امام جمعه اردبیل با بیان اینکه دشمنی عاشقان امام حسین (ع) با یزید و شمر و ... با جسد آنان و مشتی خاک بر جای مانده از جسمانشان نیست تصریح کرد: هر پیرو صادق و صالح حسین (ع) با تفکر یزیدی ؛ ابوسفیانی و بنی امیه ای مخالف و دشمن بوده و بطور قطع یزید و یزیدیان محدود به آن روزگار نبوده و درهر دوره ای وجود دارند.
وی خاطرنشان کرد : به خاطر همین تفکر سرور آزادگان است که چه در آن روزگار و چه در سال های پس از قیام عاشورا تاکنون تمام زمامداران ظالم و فاسق از حسین (ع) و نام مبارک او واهمه داشته و دارند.
امام جمعه اردبیل در ادامه سخنانش به شیوه درست عزاداری های محرم و صفر اشاره کرد و خواستار پرهیز عزاداران ؛ مداحان ؛ شاعران ؛ واعظان و ... از بیان بعضی مطالب وهم انگیز؛ خرافی و نیز خودداری از اغراق و غلو در اشعار حماسی و احساسی شد.
آیت الله عاملی ، همچنین نماز را اساس قیام عاشورا ذکر و اظهار کرد : هرچند عزاداری برای حسین (ع) یک کار پسندیده است و حضرت جبرئیل ؛ رسول مکرم خدا (ص) ؛ حضرت زینب و بسیاری از بزرگان دین مبین اسلام بر آن امام شریف عزاداری نموده و گریسته اند ولی ادای این فریضه بر انجام عزاداری ها تقدم دارد.
وی رفتار پسندیده را لازمه یک عزادار واقعی امام حسین (ع) دانست و یادآوری کرد : باید به خصوص جوانان ما با حضور موقرانه و مودبانه در مجالس عزاداری ها در پشت سر ریش سفیدان الگوی مناسبی برای جوانان دنیا باشند.
به گزارش خبرنگار ایرنا ؛ در این مراسم که در مسجد اعظم اردبیل برپا گردید از خادمان و پیرغلامان حسینی استان اردبیل شامل حجت الاسلام شیخ حسین فخرالذاکرین ؛ کریم حیدری ؛ داود لطیفی اقلیم ؛ قدرت جوادزاده ؛ موسی صلواتی زاده ؛ اصغر ازهری ؛ جواد جوادی ؛ احمد بیگ و آرازعلی درگاهی به خاطر یک عمر خدمت صادقانه و بی ریا در دستگاه عزاداری های حسینی با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.
در این مراسم که ازسوی شهرداری اردبیل برپا شده بود برنامه های جنبی شامل پخش کلیپ کوتاه از یک عمر اجراهای مداحی زنده یاد سلطان الذاکرین استاد سلیم موذن زاده اردبیلی ؛ مداحی و شعرخوانی شاعران آیینی اجرا گردید.
مردم اردبیل که شهرشان به خاطر پیشینه غنی مذهبی و تاریخی اش با عناوینی مانند دارالارشاد ؛ دارالایمان ؛ دارالعرفان و دارالامان لقب گرفته است و به پایتخت حسینیت ایران شهرت دارد مراسم های عزاداری قیام عاشورا را به شکل گسترده و خاص سنتی برپا می دارند و به اهل بیت و به خصوص حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و ماه منیر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس (ع) ارادت قلبی خاص دارند.
6019/6016
خبرنگار : مسعود وسیله** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.