به گزارش ایرنا ، سلیمان پاک سرشت روز چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی دستگاه‌ های زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان اردبیل با تاکید بر ضرورت انجام کارهای آموزشی منسجم برای جویندگان شغل و حرفه آموزان افزود: متاسفانه در سال های گذشته در خصوص بکارگیری جوانان در عرصه آموزش اشتغال و کارآفرینی غفلت شده است.
وی توجه به نگاه خاص جوانان، شنیدن صدای آنها و به کارگیری نیرو و توان آنها در مدیریت جامعه را ضروری خواند و بیان کرد: در کنار این امر، باید فرایندهای ارائه خدمات به جامعه شفاف و تسهیل شود.
پاک سرشت با بیان این که 50 درصد جامعه ایران تحت تاثیر خدمات دستگاه ‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، اضافه کرد: شفافیت در فرایندهای ارائه خدمات موجب ایجاد امید در مردم می شود.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که به منظور شرکت در برنامه های مربوط به هفته کار و کارگر به استان اردبیل سفر کرده است، در ادامه، کار و کارگر را منشاء امید، تولید، رونق و بهبود در جامعه دانست و گفت: در سال رونق تولید و در فضایی که کشور ما وارد مصاف جنگ اقتصادی شده، باید بیشتر از گذشته به امر تولید و کار بها بدهیم.
وی کارگران را سربازان عرصه تولید و جنگ اقتصادی تحمیلی خواند و افزود: ما در چنین فضایی باید طوری عمل کنیم که مردم موفقیت ها و عملکردها را به شکل ملموس ببینند.
پاک سرشت سازمان آموزش و فنی و حرفه ای را تشکیلاتی برای توانمند سازی فعالان عرصه تولید و اشتغال عنوان کرد و ادامه داد: ما به علت غفلت طی سال های گذشته، در عرصه آموزش های فنی و حرفه ای با وضعیت استاندارد فاصله داریم.
او با اشاره به اختصاصی شدن بودجه و اعتبارات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در بودجه تصویب شده سال جاری در مجلس بیان کرد: برای بهره وری بیشتر در این سازمان باید به سمتی برویم که آموزش های تخصصی ارائه شده در جامعه خریدار داشته باشد.
معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی از اختصاص 50 میلیون دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای رشد آموزش های فنی و حرفه ای در سال جاری خبر داد و اضافه کرد: نگاه مثبت به آموزش های فنی و حرفه ای در جامعه و در سطح مدیریت کشور شکل گرفته و معتقدیم که همه آموزش گیران این سازمان باید شاغل شوند.
وی با انتقاد از توسعه بی رویه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ساله های گذشته گفت: این توسعه بدون این که آموزش های ارائه شده توسط این سازمان به اشتغال تبدیل شود، کاری بدون نتیجه بود.
پاک سرشت همچنین با اشاره به تصویب قانون نظام جامع آموزش فنی، حرفه ای و مهارتی کشور گفت: بر اساس مفاد این قانون بالادستی، دستگاه های آموزش دهنده در امر اشتغال باید به هم وصل شوند و آموزش های زاید و موازی حذف شود.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای در ادامه از اختصاص هفت میلیارد و 390 میلیون ریال اعتبار برای تجهیز کارگاه های 19 مرکز آموزش فنی و حرفه ای استان اردبیل در سال گذشته خبر داد و افزود: در سال جاری نیز نیازهای استان بر اساس مقدورات بودجه و ضرورت ها و اولویت های آموزشی تامین می شود.
معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به جدی بودن خلاء آموزشی در عرصه فنی و حرفه ای در استان اردبیل اضافه کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور آمادگی دارد در قالب تفاهم نامه ای با استانداری اردبیل، نیازهای آموزشی این استان در عرصه اشتغال را تامین کند.
پاک سرشت خواستار شکل گیری شورای مهارت استان اردبیل شد و اظهار کرد: با شکل گیری این شورا که مطابق با سند جامع آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی کشور باید صورت گیرد، نیازهای آموزشی استان اردبیل در این عرصه بر اساس مصوبات شورا جمع بندی شده و خدمات آموزشی لازم ارائه خواهد شد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور همچنین خواستار تدوین سند و گزارش جامع اهداف پنج سال آینده استان اردبیل در زمینه آموزش های فنی و حرفه ای شد و گفت: ما با نقشه راه تدوین شده در خود استان، بهتر می توانیم نیازهای این منطقه را در زمینه آموزش فنی و حرفه ای تامین کنیم.
قاسم رحیمی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل نیز در این جلسه با ارائه گزارشی، نرخ بیکاری این استان را 15.3 درصد و تعداد بیکاران استان اردبیل را بالغ بر 65 هزار نفر اعلام کرد.
وی گفت: استان اردبیل 25 مرکز آموزش فنی و حرفه ای دارد که در این مراکز با مربیگری 318 نفر، 14 هزار نفر در 572 رشته تخصصی آموزش های فنی و حرفه ای را در یک سال گذشته فرا گرفته اند.
محمد فیضی ، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه، پیگیری موضوعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط شورای هماهنگی این وزارت در استان در زمان رسیدگی به قانون بودجه سال 98 را مثال زدنی خواند.
وی با اشاره به افزایش 12 درصدی بودجه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در سال جاری و اختصاصی شدن ردیف بودجه این سازمان، خواستار اختصاص اعتبارات ویژه برای تجهیز و تامین نیازهای اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اردبیل شد.
ولی ملکی نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به بی توجهی به بخش دانش فنی و آموزش های تخصصی فنی و حرفه ای گفت: بدون دانش فنی و آموزش، رونق تولید ممکن نیست.
وی بیان کرد: اقتصاد موضوع مهم کشور است و جهت پیاده سازی دانش در زمینه آموزش فنی و حرفه‌ای در استان، ضروری است که دولت سخت‌افزارهای لازم را فراهم سازد.
وی با تاکید بر ضروت توجه به دانش فنی برای حضور در عرصه جنگ اقتصادی، از وجود 65 هزار نفر بیکار در استان اردبیل و قرار گرفتن این استان در انتهای جدول استان های برخودار از وضعیت مطلوب اشتغال انتقاد کرد و گفت: این وضعیت به علت وجود ظرفیت های مناسب در منطقه زیبنده این استان نیست.
بشیر خالقی ، نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی هم خواستار نگاه ویژه دولت به مناطق محروم در زمینه اشتغالزایی عملی و واقعی شد.
ارژنگ عزیزی ، سرپرست معاونت اقتصادی استانداری اردبیل نیز در این جلسه توانمندسازی نیروی انسانی مولد و کارآمد را لازمه توسعه و رونق تولید دانست و بیان کرد: برای تحقق این امر توجه جدی به بعد آموزش ضروری است.
وی با اشاره به شناسایی هزار و 143 واحد تولیدی بزرگ با ظرفیت اشتغال مناسب در استان گفت: 36 درصد از این واحدها غیرفعال است و باید با حمایت های لازم به چرخه تولید و اشتغال برگردد.
وی آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی فعال در عرصه تولید در استان اردبیل را ضروری دانست و خواستار هدفمند شدن آموزش های فنی و حرفه ای و سوق دادن آموزش ها به سمت اشتغال پایدار شد.
1905/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.