به گزارش ایرنا سید حمید کلانتری روز سه شنبه در جمع تعاونگران سیستان و بلوچستان اظهار داشت: 114 تعاونی مرزنشینان این استان باید با استفاده از ظرفیت خود اجرای یک سری از کارها را از دولت بگیرند.
وی تاکید کرد: این تعاونی ها باید به عنوان کانون تحول و توسعه در مسیر افزایش رفاه مردم، کاهش فقر و افزایش اشتغال حرکت کنند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: 650 میلیارد تومان وام ارزان قیمت با نرخ چهار تا 6 درصد در زمینه اشتغال روستاییان سیستان و بلوچستان اختصاص یافته اما متاسفانه این استان در جذب این اعتبار موفق عمل نکرده است.
وی ادامه داد: تعاونی های سیستان و بلوچستان می توانند با ارائه طرح های موفق مانند ساخت واحدهای گلخانه ای، کارگاه های تولید، عرضه و فروش صنایع دستی و پرورش ماهی و میگو بر اساس ظرفیت هر شهرستان بهترین استفاده را از این اعتبار برای از بین بردن فقر، بیکاری و قاچاق داشته باشند.
کلانتری با تاکید بر اینکه دولت نگاه ویژه به درآمدهای مالیاتی تعاونی های مرزنشینان سیستان و بلوچستان ندارد از تعاونی های مرزنشین این استان خواست از طریق مجلس برای اصلاح قانون با هدف کاهش مالیات های این بخش اقدام کنند.
به گفته وی تعاونی های دهیاری سیستان و بلوچستان نیز می توانند با هدف مدیریت و توسعه روستاهای زیرپوشش وظایفی در بخش های آب و فاضلاب و مسکن روستایی، حمل و نقل و دفع زباله را بر اساس قانون از دولت درخواست کنند.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: با توجه به تحریم های موجود در بحث صادرات تعاونی های مرزنشین سال گذشته شاهد کاهش بوده ایم که تلاش داریم در سالجاری با ارائه برنامه های مناسب این روند افزایش یابد.
کلانتری افزود: از مسئولان مربوطه درخواست داریم برای افزایش تعاملات مرزی در سیستان و بلوچستان زمینه ملاقات های رسمی تعاونی های مرزنشین این استان با کشورهای افغانستان و پاکستان را فراهم کنند.
وی خاطرنشان کرد: 12 هزار میلیارد تومان به طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری کشور تخصص داده شده که از این میزان اعتبار، بیش از 650 میلیارد تومان وام قرض الحسنه به روستاهای مرزی و محروم سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.
کلانتری افزود: چهار بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و پست بانک، این میزان اعتبار را در اختیار افرادی قرار می دهند که طرح هایی برای ایجاد اشتغال، فعال شدن واحدهای تولیدی و ایجاد واحدهای تولیدی جدید دارند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: 2 هزار و 135 تعاونی فعال در این استان وجود دارد که 114 مورد آن تعاونی مرزنشین است.
مهرداد جهاندیده اظهار داشت: 93 تعاونی مرزنشین سیستان و بلوچستان از مجموع تعاونی های این بخش در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان مستقر و فعال هستند.
وی با اشاره به عملکرد خوب تعاونی های مرزنشین سیستان و بلوچستان در زمینه صادرات سوخت تصریح کرد: سال گذشته 63 میلیون لیتر سوخت توسط این تعاونی ها به کشورهای افغانستان و پاکستان صادر شده است.
جهاندیده یکی از اقدامات مهم اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان را تهیه و تدوین سند توسعه تعاون این استان ذکرکرد و افزود: یک تیم تخصصی در این رابطه مشخص شده و هم اینک پیش نویس اولیه این سند تهیه و در کمیته پژوهشی در حال بررسی است.
وی تشکیل میز ویژه برای بررسی مشکلات مرزنشینان سیستان و بلوچستان در سطح ملی را از جمله خواسته های مردم این استان برشمرد.
3042**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.