با توجه به جدیدترین گزارش وزارت بهداشت در روز شنبه 29 آبان 1400، اکنون هشت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۸ نفر دیگر از هموطنان بر اثر کرونا جان باختند و مجموع فوتی‌های این ویروس در کشور به ۱۲۸ هزار و ۸۵۲ نفر رسید.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز(جمعه) تا امروز شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۵۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۱۶ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۷۳ هزار و ۹۸ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۸ هزار و ۸۵۲ نفر رسید.

تا کنون ۵ میلیون ۷۷۱ هزار و ۳۶۳ نفر از بیماران نیز بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۴۱۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون ۳۷ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۸۷۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۵۶ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۱۶۲ نفر دُز اول، ۴۴ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۶۵۲ نفر دُز دوم و ۷۲۴ هزار و ۷۲۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۱ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۵۳۵ دُز رسیده است.

در شبانه روز گذشته ۳۵۲ هزار و ۴۱۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

اکنون هشت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

همزمان با کاهش شهرهای قرمز، تلفات کرونا نیز روند کاهشی داشته و روز گذشته(جمعه) به ۱۰۰ نفر و یعنی کمترین تعداد تلفات پس از عبور خیز پنجم از کشور رسید.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

در این خیز در ۲۸ مرداد و و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید.       

به هر روی گرچه روند تلفات روزانه کرونا کاهشی است اما باید گفت، تا رسیدن به ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰ که رقم تلفات روزانه کرونا ۹۴ نفر بود در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسیناسیون اندکی مانده است. 

روز ۱۳ فروردین روند مرگ های کرونایی با ۱۱۷ نفر سه رقمی شد و تا کنون این ارابه مرگ بر این مدار می تازد. 

گرچه خیز ششم کرونا به رغم هشدارها تا کنون و در آبان ماه به وقوع نپیوسته اما به باور کارشناسان هر گونه عادی سازی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می تواند طغیان مجدد این ویروس را رقم بزند.

کرونا از ابتدای شیوع در کشور(اسفند ۹۸) پنج خیز داشته و واکسیناسیون سراسری در کشور از ۲۲ بهمن سال گذشته آغاز شد.

 

۲۹ آبان و آخرین اخبار کرونایی استان ها

آخرین تغییرات در نقشه رنگ بندی کرونایی شهرستان‌های کشور نشان می دهد شهرهای قرمز به عدد تک رقمی هشت رسیده است و از سویی اکثر مناطق نیز از خیز پنجم کرونا خارج شده اند.

طبق آخرین رنگ‌بندی در اپلیکیشن ماسک، اکنون شهرستان‌های اشنویه، پیرانشهر(آذربایجان غربی)، طبس، فردوس(خراسان جنوبی)، زابل(سیستان و بلوچستان)، زرند، شهربابک(کرمان) و خاتم(یزد) در وضعیت قرمز هستند. همچنین ۵۸ شهرستان نارنجی،  ۲۳۶ شهرستان زرد و ۱۴۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آخرین اطلاعات درباره وضعیت کرونایی کشور /فوت ۱۱۸ نفر دیگر از هموطنان

 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گزارش روز شنبه اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۸ نفر دیگر از هموطنان بر اثر کرونا جان باختند و مجموع فوتی‌های این ویروس در کشور به ۱۲۸ هزار و ۸۵۲ نفر رسید.

از دیروز(جمعه) تا امروز شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۵۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۱۶ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۷۳ هزار و ۹۸ نفر رسیده است.

تا کنون ۵ میلیون ۷۷۱ هزار و ۳۶۳ نفر از بیماران نیز بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۴۱۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همزمان با کاهش شهرهای قرمز، تلفات کرونا نیز روند کاهشی داشته و روز گذشته (جمعه) به ۱۰۰ نفر رسید که کمترین تعداد تلفات پس از عبور خیز پنجم است .

وضعیت رنگبندی کرونایی در شهرهای مختلف 

 اگر چه رنگ کرونایی آبی در مازندران با رسیدن ۱۰ شهرستان به محدوده کم خطر گسترش یافته ، ولی بدتر شدن وضعیت بابل به عنوان پرجمعیت‌ترین و بابلسر توریستی‌ترین شهرستان استان نگرانی‌ها را نسبت به ثبات اندک رنگ‌بندی کرونایی افزایش داده است.

سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در تازه ترین ارزیابی خود از وضعیت کرونایی کشور ، رنگ ۱۶ شهرستان مازندران را آبی اعلام کرده که نسبت به یک هفته پیش دو برابر شده است.  ۶ شهرستان مازندران هم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

هفته پیش ۱۰ شهرستان مازندران در وضعیت زرد قرار داشتند.

با اینکه  استان مازندران طی یک ماه اخیر در وضعیت تقریبا با ثباتی قرار داشته ، ولی آمارهای مجموع بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های استان بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر در نوسان بوده است که نشانگر شکننده بودن وضعیت است.

خبر مهم دیگر از مرکز مشهد اینکه که وضعیت قرمز کرونایی از خراسان رضوی رخت بر بست و هم‌اکنون هیچ شهرستانی در استان خراسان رضوی در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد اما تعداد شهرستانهای با وضعیت زرد افزایش یافته است.  این در حالی است که پیش از این چهار شهرستان بردسکن، کوهسرخ، خلیل‌آباد و کاشمر در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشتند که هم اکنون این مناطق به وضعیت نارنجی تغییر رنگ داده اند و به همراه گناباد پنج شهرستان نارنجی رنگ خراسان رضوی را تشکیل می دهند.

در حال حاضر از ۳۳ شهرستان خراسان رضوی پنج شهرستان در شرایط نارنجی، ۲۱ شهرستان در وضعیت زرد و هفت شهرستان در شرایط آبی کرونایی قرار دارند.

خبر دیگر اینکه وضعیت کرونایی سردشت پس از ۲ ماه از قرمز بودن خارج شد و در همین رابطه داود آتشی مدیر شبکه بهداشت و درمان سردشت اظهار داشت: با مشارکت شهروندان در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در کنار تاثیرگذاری واکسیناسیون، روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ کاهش یافته و هم اکنون این شهرستان در وضعیت نارنجی مقابله با کرونا است.

وی ادامه داد: آمار مبتلایان روزانه کرونا در سردشت از ۲۰ نفر هم اکنون به نصف کاهش یافته و موجب شده وضعیت این شهرستان در آخرین رنگ بندی نارنجی اعلام شود.

خبر دیگر اینکه معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد :در حال حاضر، ۲ شهرستان استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد که چهار مورد کمتر از هفته گذشته است.

علی مصطفوی افزود: طبق آخرین بررسی ها، شهرستان های اشنویه و پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی وضعیت قرمز کرونایی دارند. همچنین  شهرستان های ارومیه، خوی، چایپاره، شوط، پلدشت و ماکو در شمال آذربایجان غربی و بوکان و سردشت در جنوب استان وضعیت نارنجی کرونایی دارند.

در خراسان شمالی هم اتفاق خوبی از نظر مهار کرونا رخ داده و تمامی شهرستان‌های خراسان شمالی از وضعیت کرونایی قرمز خارج شدند و اکنون منطقه ای با رنگ‌بندی‌ قرمز در نقشه کرونایی استان دیده نمی شود.

هم اینک از هشت شهرستان استانٰ، ۶ شهرستان در وضعیت زردٰ، ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان نیز در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد.

از سویی دیگر با آبی شدن وضعیت کرونایی ۹ شهرستان گیلان شمار مناطق استان با این رنگ بندی کم خطر به ۱۲ شهرستان رسیده است.

تعداد شهرستان های آبی کرونایی گیلان از سه شهرستان به عدد ١٢ رسیده است و هم اکنون علاوه بر املش، سیاهکل و شفت که پیش از این آبی بودند، لنگرود، لاهیجان، آستانه اشرفیه، رشت، خمام، بندرانزلی، فومن، رضوانشهر و تالش نیز در نفشه جدید کرونایی گیلان به رنگ آبی درآمدند.

رنگ نارنجی نیز در نقشه کرونایی گیلان حذف شد و رودبار تنها شهرستان نارنجی استان به زرد تبدیل گردید، بنابراین در نقشه جدید کرونایی رودبار، رودسر، صومعه سرا، ماسال و آستارا زرد هستند.

در استان مرکزی شرایط ۲ شهرستان زرندیه و خنداب از توابع استان مرکزی از وضعیت زرد ( خطر متوسط) به آبی ( کم خطر) تغییر کرده است و در آخرین گزارش رنگ‌بندی کرونا هیچ کدام از شهرستان‌های استان مرکزی در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارند. 

از سمنان گزارش شده که وضعیت کرونایی ۲ شهرستان در استان سمنان تغییر رنگ داده که نشان از بهبود شرایط در استان دارد. طبق جدیدترین رنگ بندی سامانه ماسک، شهرستان های دامغان، شاهرود، سمنان و گرمسار در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های مهدیشهر، آرادان و سرخه زرد و شهرستان میامی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

خبر خوب دیگر اینکه مطابق جدیدترین رنگ بندی کرونایی در خوزستان، ۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفتند.

شهرستانهای رامهرمز و دزفول در وضعیت زرد کرونایی و مابقی شهرستان های استان در وضعیت آبی قرار گرفتند و هیچ یک از مناطق خوزستان در وضعیت نارنجی و قرمز قرار ندارند.

بر اساس اعلام رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه هم‌اکنون ۳۲۹ بیمار کووید -۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۱۶ نفر کمتر شده است.

مهدی محمدی با اشاره به اینکه در شبانه روز گذشته ۲ نفر بر اثر کرونا فوت کردند، گفت: مجموع جان‌ باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۸۵۸ نفر روز گذشته است.

اما در استان هرمزگان نیز سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد : در حال حاضر ۲۵ نفر مبتلا به کرونا در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های استان بستری هستند که از این شمار حال ۵ نفر وخیم گزارش شده است.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: مجموع بستری های کرونا در هرمزگان هم اکنون ۱۱۵ نفر هستند که از این شمار ۲۸ نفر در یک روز اخیر بستری شدند.

در استان زنجان هم از امروز ۲ شهرستان این استان در وضعیت آبی، یک شهرستان نارنجی و پنج شهرستان دیگر زرد شده اند. شهرستان طارم که پیش از این، زرد کرونایی بود، از امروز رنگ نارنجی به خود گرفته است .

 بر این اساس سلطانیه و ایجرود در وضعیت آبی کرونایی، شهرهای ابهر، خرمدره، خدابنده، ماهنشان و زنجان نیز در وضعیت زرد قرار گرفته اند.

خبر دیگر اینکه تمام مناطق استان اردبیل در وضعیت زرد و آبی کرونایی قرار گرفتند و دکتر شهرام حبیب‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: هم‌اکنون شهرستان اردبیل، مشگین‌شهر و پارس‌آباد،بیله‌سوار، خلخال، اصلاندوز، کوثر و سرعین در وضعیت زرد و  شهرستان‌های نیر، نمین و گرمی در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

روز گذشته شهرستان‌های مشگین‌شهر و پارس‌آباد در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های گرمی، اردبیل، نیر، کوثر، نمین و سرعین در وضعیت آبی و شهرستان بیله‌سوار، خلخال، اصلاندوز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار داشتند.

در لرستان هم رنگ‌بندی وضعیت شیوع کرونا در شهرهای چگنی، الیگودرز و سلسله استان لرستان تغییر کرد و اکنون شهرستان چگنی از زرد به نارنجی تغییر وضعیت داده است.

همچنین شهرستان های الیگودرز و سلسله از نارنجی به زرد  تغییر یافته اند و مابقی شهرستان های ۱۱ گانه نیز در شرایط قبلی هستند.

در خبری دیگر به نقل از رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام آمده است:  ۲ شهرستان دهلران و آبدانان از نارنجی به زرد تغییر کردند و مجموع شهرستان های زرد به ۶ شهر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان افزود: هم اکنون شهرستان های آبدانان، دره شهر، دهلران، چوار، سیروان، ملکشاهی و مهران در وضعیت زرد قرار دارند. همچنین شهرستان های ایلام، ایوان و چرداول نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند. 

در همین حال ،رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان اعلام کرده که گستره رنگ آبی کرونایی در گلستان افزایش یافته و تعداد مناطق زرد کرونایی این استان کاهش یافت و وضعیت شیوع این ویروس در ۱۲ شهرستان آبی شد.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: شهرستان‌های کردکوی، بندرگز، ترکمن، گمیشان، آق‌قلا، آزادشهر، مینودشت، کلاله، رامیان، گالیکش، گنبدکاووس و مراوه‌تپه در وضعیت آبی و گرگان و علی آبادکتول در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

در خبر دیگری  سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان، گفت: ۱۶۴ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم تحت معالجه و درمان قرار دارند که وضعیت جسمی ۴۲ تَن از آن‌ها وخیم است.

محمدرضا قدیر افزود: در شبانه‌روز منتهی به بیست‌وهشت آبان‌ماه، ۳۲ بیمار مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

از چهار محال و بختیاری خبر رسیده که میزان موارد ابتلای بستری و سرپایی کرونا در استان طی یک هفته اخیر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داشته است.

مجید شیرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری ، روند شیوع کرونا در این استان را کاهشی با ثبات نسبی اعلام کرد و افزود: هنوز علائمی از شکل‌گیری موج ششم در استان گزارش نشده است و امید می‌رود با رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی و روند واکسیناسیون، در صورت شکل‌گیری موج بعدی کرونا با شدت کمتری همراه باشد.

همچنین وضعیت کرونا در استان قزوین کاهشی است و در ۲۴ ساعت گذشته ۴۲ بیمار کرونایی بستری و ۲ بیمار نیز براثر کرونا فوت کردند.

خبر دیگر از کرمان اینکه طی سه هفته گذشته وضعیت شیوع کرونا در استان کرمان تقریبا ثابت مانده و به طور متوسط روزانه ۶۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های این استان بستری می شوند.

سه شهر سیرجان، رفسنجان و کرمان در وضعیت نارنجی، چهار شهرستان وضعیت آبی و ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا بسر می برند که نشان از شکننده بودن و حفظ آمادگی در برابر این بیماری دارد.

تداوم واکسیناسیون در استان ها 

تا کنون ۵۶ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۱۶۲ نفر دُز اول، ۴۴ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۶۵۲ نفر دُز دوم و ۷۲۴ هزار و ۷۲۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۱ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۵۳۵ دُز رسیده است.

در همین حال معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: ۸۸ درصد جمعیت بالای ۱۲سال آذربایجان‌شرقی دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند.

عباسعلی درستی اظهار کرد: ۷۳درصد جمعیت بالای ۱۲ سال آذربایجان شرقی نیز تاکنون دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند که باید این مقدار به حدود ۸۵ درصد برسد تا مصونیت جمعی در استان ایجاد شود. 

در البرز هم مدیر ندامتگاه قزلحصار کرج اعلام کرد که تمام مددجویان این ندامتگاه برای پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ سومین مرحله واکسن کرونا را دریافت کردند.

اشکان کمالی اظهار داشت که با حضور گروه جهادی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز  و مرکز بهداشت غرب کرج ، طرح بوستر واکسیناسیون کرونا زندانیان در ندامتگاه قزلحصار انجام شد.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از تزریق بیش از پنج میلیون دُز واکسن کرونا در خوزستان خبر داد و گفت :وضعیت استان خوزستان از نظر شیوع کرونا در شرایط مساعدی است و واکسن‌ به تعداد کافی و در برندهای مختلف در استان وجود دارد.

فرهاد ابول نژادیان افزود: در حال حاضر میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در خوزستان ۵۲ درصد بوده در حالی که حد مطلوب آن ۹۵ درصد است.

از سویی دیگر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفته که به دلیل کاهش مراجعه افراد جمعیت گروه هدف به مراکز واکسیناسیون خودرویی و تعطیلی این مرکز ، واکسیناسیون سیار در شهرستان راه‌اندازی شد.

دکتر مصطفی جوانیان افزود که مرکز واکسیناسیون خودرویی و سایت شهید سردار سلیمانی در سالن سپاه به علت کاهش مراجعه تعطیل و اکیپ سیار از امروز فعال شده است.

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تاکنون ۵۱.۶ درصد جمعیت این استان هر ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

 دکتر محمدمهدی مجذوبی با بیان اینکه همدان رتبه نهم تزریق واکسن کرونا را در سطح کشور دارد افزود: ۲ میلیون و ۱۷۴ هزار دُز واکسن تاکنون در این استان تزریق شده که یک میلیون و ۲۳۸ هزار مربوط به دُز نخست است.

در دزفول هم سرهنگ محمدرضا لیلی زاده فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دزفول با اشاره به خدمات بسیج پس از پیدایش ویروس منحوس کرونا گفت: نیروهای بسیج دزفول تاکنون بیش از ۴۹ هزار نفر از مردم این شهرستان را علیه کرونا واکسینه کرده‌اند که سندی افتخارآمیز برای بسیج است.

همچنین مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌دژ گفت: از ابتدای آغاز طرح واکسیناسیون سراسری کرونا، تاکنون ۸۵ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال این شهرستان علیه کرونا حداقل یک دُز از واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

امین قلندرزاده افزود: تاکنون حدود ۱۲۰ هزار دُز واکسن در این شهرستان به افراد واجد شرایط تزریق شده است که از این تعداد حدود ۷۰ هزار نفر دُز اول و بیش از ۵۰ هزار نفر نیز هر ۲ دُز را دریافت کرده اند.

با تداوم اجرای طرح واکسیناسیون کرونا رییس کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی اعلام کرد: در حالی که اول آبان ماه جاری، آمار واکسیناسیون در استان از سه میلیون دُز گذشته بود، طی چهار هفته اخیر، بیش از یک میلیون دُز دیگر در استان تزریق شد و این رقم از چهار میلیون دُز فراتر رفت.

علی‌احمد آقاپور افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۲۵ هزار دُز واکسن در آذربایجان غربی تزریق شد و با انجام این تعداد تزریق، کل واکسن های تزریق شده در استان به چهار میلیون و ۲۸ هزار دُز رسید.

خبر خوب دیگر از فرماندار اردکان اینکه تاکنون ۹۶ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال شهرستان دُز مرحله نخست و ۸۰ درصد دُز دوم واکسن کرونا علیه بیماری کووید- ۱۹ تزریق کردند.

در قم از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در استان، یک‌میلیون و ۲۷۴ هزار و ۵۱۰ دُز واکسن به جامعه هدف تزریق شده است.

در همین ارتباط ،مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفته که از زمان شروع واکسیناسیون گروه‌های هدف تاکنون ۶۲ درصد افراد بالای ۱۲ سال هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دکتر سعید فرزین‌فر افزود: تا این لحظه در گروه سنی بالای ۱۲ سال، ۸۵ درصد دُز اول و ۶۲ درصد دُز دوم و در گروه سنی بالای ۱۸ سال ۸۵ درصد دُز اول و ۶۵ درصد دُز دوم را دریافت کردند.

قزوین از نظر واکسیناسیون کرونا جزو هفت استان برتر کشور است و  ۹۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان قزوین یک دُز واکسن و ۷۵ درصد جمعیت استان نیز دو دُز واکسن را دریافت کرده اند.

کرونا جان سه نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با مرگ سه بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون به سه هزار و ۹۵ نفر رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۱۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان همدان، مجموع بیماران بستری مثبت استان از ابتدای همه گیری ویروس کرونابه ۳۰ هزار و ۷۳۹ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۸ هزار و ۷۶۸ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۵۹۲ نفر بود که ۵۶ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۱۱ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۶ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۶۲۴، بهاریک هزار و ۵۵۰، تویسرکان یک هزار و ۵۶۴، رزن یک هزار و ۲۲۸، درگزین ۴۱۰، فامنین ۴۱۰ و کبودراهنگ یک هزار و ۵۳۰ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۷۳۸ نفر در ملایر، چهار هزار و ۱۰۹ نفر در نهاوند و ۱۱ هزار و ۹۱۲ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، "کبودرآهنگ و نهاوند" در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان ها در وضعیت زرد کرونایی هستند.

آمار کرونا در مازندران ؛ ۲۹ آبان

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۴۸ بیمار جدید به ۳۶۱ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته آمار فوتی‌ها در استان هم به صفر رسید.

وضعیت کرمانشاه زرد شد اما کرونا همچنان قربانی می‌گیرد

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به قرار گرفتن بیشتر شهرهای استان در وضعیت زرد کرونایی گفت: متاسفانه در شبانه روز گذشته پنج نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به این ویروس جان باختند.

«مهدی محمدی» روز شنبه افزود: هم‌اکنون ۳۲۰ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۹ نفر کمتر شده که از این تعداد، ۱۰۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۱۷ نفر آنها وخیم است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته ۸۵ نفر شامل ۳۰ بیمار مثبت بستری و ۵۵ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۱۷ نفر کمتر است.

وی با بیان اینکه مجموع جان‌ باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۸۶۳ نفر رسیده است، یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۶۷ نفر در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۷۳ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمدی ادامه داد: ۶۱ بیمار هم در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی استان برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که در مقایسه با روز قبل تعداد آنها ۳۷ نفر بیشتر است.

کرمانشاه در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از امروز (شنبه ۲۹ آبان) شهرستان کرمانشاه از نارنجی به زرد کرونایی تغییر وضعیت داد.

«مهدی محمدی» افزود: براساس رنگ‌بندی جدید هم‌اکنون تنها شهرستان‌های پاوه و سنقروکلیایی در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

وی اظهار داشت: همچنین براساس رنگ‌بندی جدید، شهرستان‌های کرمانشاه، هرسین، کنگاور، اسلام آبادغرب، گیلانغرب، جوانرود، سرپل ذهاب، روانسر، ثلاث باباجانی، دالاهو و صحنه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و شهرستان قصرشیرین هم در وضعیت آبی قرار دارد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۵ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.  

 

موارد ابتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری ۱۵ درصد کاهش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: میزان موارد ابتلای بستری و سرپایی کرونا در استان طی یک هفته اخیر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داشته است.

مجید شیرانی روز شنبه روند شیوع کرونا در این استان را کاهشی با ثبات نسبی اعلام کرد و افزود: هنوز علائمی از شکل‌گیری موج ششم در استان گزارش نشده است و امید می‌رود با رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی و روند واکسیناسیون، در صورت شکل‌گیری موج بعدی کرونا با شدت کمتری همراه باشد.

وی همچنین با اشاره به رنگبندی جدید اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رنگ‌بندی شیوع کرونا در استان را بدون تغییر اعلام کرد و گفت: کماکان شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فارسان و لردگان در وضعیت نارنجی(پرخطر) و شهرستان‌های اردل، کیار، کوهرنگ، بن و سامان و خانمیرزا در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

شیرانی، روند واکسیناسیون در استان را در مقایسه با میانگین کشوری مطلوب ارزیابی کرد و گفت: هرچند هنوز عده‌ای نسبت به دریافت واکسن امتناع می‌کنند اما تاکنون ۸۳ درصد جمعیت استان دُز نخست و حدود ۷۰ درصد دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: هنوز ایمنی کامل در برابر ویروس کرونا در استان شکل نگرفته و می‌طلبد مردم همچنان پروتکل‌های بهداشتی را با جدیت لازم رعایت کنند.

از ابتدای شیوع کرونا تا روز جمعه ۲۸ آبان، ۲۴۸ هزار و ۱۴ مورد تست مولکولی تشخیص کرونا در استان انجام گرفته که بر اساس آن ۸۵ هزار و ۷۶۱ بیمار میتلا به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شده است.

از مجموع بیماران مبتلا به کرونا در استان یک هزار و ۷۱۲ نفر جان خود را از دست دادند و ۱۶۵ بیمار نیز در بخش‌های ویژه کرونایی مراکز درمانی استان بستری هستند.

 

۶۲ درصد جمعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به طور کامل واکسینه شده‌اند

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از زمان شروع واکسیناسیون گروه‌های هدف تاکنون ۶۲ درصد افراد بالای ۱۲ سال هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دکتر سعید فرزین‌فر افزود: تا این لحظه در گروه سنی بالای ۱۲ سال، ۸۵ درصد دُز اول و ۶۲ درصد دُز دوم و در گروه سنی بالای ۱۸ سال ۸۵ درصد دُز اول و ۶۵ درصد دُز دوم را دریافت کردند.

وی ادامه داد: از زمان شروع واکسیناسیون گروه‌های هدف تاکنون پنج میلیون و ۹۲۱ هزار و ۱۷۸ دُز واکسن کرونا در تزریق شده است که از این تعداد سه میلیون و ۳۹۳ هزار و ۷۰۸ مورد دُز اول، ۲ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۵۶۵ مورد دُز دوم، ۲۵ هزار و ۹۰۵ مورد دُز سوم و یادآور بوده است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در کنار انجام واکسیناسیون دُزهای اول و دوم گروه سنی بالای ۱۲ سال، دُزهای سوم و یادآور واکسن افراد بالای ۶۰ سال و همچنین بیماران خاص و صعب‌العلاج هم در مراکز واکسیناسیون کرونا در حال انجام است.

فرزین فر افزود: گروه سنی بالای ۶۰ سال می‌توانند چهار ماه پس از دریافت دُز دوم واکسن کرونا برای دریافت دُز سوم این واکسن و بیماران خاص و صعب‌العلاج هم می‌توانند ۶ ماه پس از دریافت دُز دوم واکسن کرونا برای دریافت دُز یادآور این واکسن به مراکز مذکور مراجعه کنند.

وی ادامه داد: با وجود اقدامات مؤثر صورت گرفته در بحث اقناع‌سازی مردم، میزان مشارکت‌ها تا حدودی افزایش داشته اما هنوز در حد ملموس نیست.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: توصیه ما به مردم این است که ضمن نه گفتن به واکسن‌هراسی، هرچه سریع‌تر برای دریافت واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون کرونا مراجعه کنند و با همکاری شایسته‌شان با خادمان حوزه سلامت در این خصوص یاریگر کادر بهداشت و درمان در مدیریت و پیشگیری بیماری کووید ۱۹ باشند.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند. این دانشگاه به عنوان قطب پزشکی در شرق کشور دارای حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی است.

طبق آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت تا کنون ۵۶ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۱۷۹ نفر دُز اول، ۴۴ میلیون و ۵۱ هزار و ۷۴۳ نفر دُز دوم و ۷۰۵ هزار و ۱۹۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۱ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۱۱۸ دُز رسیده است.

 

کاهش نسبی بستری های کرونا در البرز

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۴ بیمار کووید ۱۹ در این استان بستری شدند، گفت : این آمار بیانگر کاهش نسبی میزان بستری های روزانه این بیماری در استان است.

دکتر شهرام صیادی روز شنبه به خبرنگاران گفت که اکنون ۳۳۲ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی ادامه داد: ۷۸ هزار و ۲۶۵  بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز بستری شده اند که  ۷۱ هزار و ۵۱۷ نفر آنان بهبود یافته اند.

صیادی گفت : با مرگ ۲ بیمار دیگر کووید ۱۹ در البرز شمار جانباختگان این بیماری به ۶ هزارو ۴۱۴ نفر رسید.

اکنون از مجموع هفت شهرستان تابعه البرز ۶ شهرستان زرد و یک شهرستان آبی کرونایی است.

تزریق واکسن ، رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده مهمترین توصیه ها برای مهار کرونا است.

 

زالی: کرونا در یک قدمی پیک ششم است

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران با هشدار نسبت به شکل‌گیری پیک ششم کرونا گفت: اگر چنانچه پوشش کافی واکسیناسیون انجام نشود یا مردم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را نادیده بگیرند بی‌تردید پیک ششم کرونا را پیش‌رو خواهیم داشت.

دکتر علیرضا زالی درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان تهران در گفت و گویی اظهار داشت: امروز هفتمین هفته‌ای است که در تهران شرایط با ثبات کرونایی را از نظر شاخص‌های بستری، مراجعان سرپایی و فوتی ها تجربه می‌کنیم، در هفته ای که  گذشت (در مقایسه ۱۱ هفته گذشته) پایین‌ترین آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا در استان تهران ثبت شده است.

وی به اقبال گسترده تهرانی‌ها نسبت به انجام واکسیناسیون علیه کرونا  اشاره و خاطرنشان کرد: طبیعتا پوشش حداکثری واکسیناسیون جمعیت هدف در برابر کرونا می تواند به کاهش و در ادامه قطع زنجیره کووید ۱۹  کمک کند.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران با بیان اینکه شکل گیری پیک ششم کرونا اختیاری است، ادامه داد: اگر چنانچه پوشش کافی واکسیناسیون انجام نشود یا مردم رعایت شیوه نامه های بهداشتی را نادیده بگیرند، بی تردید پیک ششم کرونا را پیش رو خواهیم داشت.

زالی رعایت شیوه نامه های بهداشتی را برای مهار کرونا کماکان ضروری دانست و گفت: هر یک از افراد جامعه درریشه کن کردن کرونا نقش موثری دارند.

وی خواستار واکسیناسیون هرچه سریع تر مردم در برابر بیماری کووید ۱۹ شد و افزود: جلوگیری از شکل گیری پیک ششم کرونا در گروی رفتارهای اجتماعی و بهداشتی عموم مردم است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران ادامه داد: دنیا در حال تجربه کردن موج جدیدی از بیماری کرونا است، خطر شکل گیری پیک های جدید دراروپا محتمل است و در هفته ای که گذشت درنواحی مختلف کشورهای اروپایی میزان ابتلا به کرونا افزایش چشمگیری داشته است، بنابراین زمانی که امواج جدید بیماری به صورت طغیان ها و یا شبه طغیان شکل می گیرد هیچ کشوری از این پاندمی مصون نیست.

زالی به سویه های مختلف ویروس کرونای دلتا درکشور اشاره کرد و توضیح داد: به طور کلی واکسن های موجود در جهان نسبت به سویه دلتا اثربخشی کمتری دارند به شکلی که تقریبا بین  ۱۵ تا ۲۵ درصد میزان اثربخشی واکسن های جهانی در برابر این جهش ها کمتر شده است، این موضوع به این مفهوم نیست که اثر بخشی واکسن ها به طور کلی تحت تاثیر قرار گرفته بلکه به میزان کمی کاهش یافته است.

وی همچنین اظهار داشت: تا روز گذشته در تهران بیش از ۱۸ میلیون دز واکسن تزریق شده است که ۱۰ میلیون دز اول و هشت میلیون دز دوم بوده است ، بر این اساس با واکسیناسیون ۸۶ درصد جمعیت هدف در تهران واکسینه شده اند به شکلی که این آمار ۸۵ تا ۹۰ درصد ما را به ایمنی جمعی می رساند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: همچنین درمورد گروهی که هر ۲ دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند، آمار به ۷۰ درصد رسیده است. در کشور ۸۳ درصد جمعیت هدف دز اول را دریافت کرده اند و تقریبا ۶۸ درصد نیز فول واکسینه (تزریق ۲ دز) شده اند.

زالی با یادآوری پوشش بالای واکسیناسیسون و عبور از مرز ۱۰۰ میلیون واکسیناسیون، استقبال شهروندان از واکسیناسیون را خوب و چشمگیر توصیف کرد.

وی با بیان اینکه واکسن های تولید داخل مثل رازی و فخرا در حال عبور از مراحل نهایی اخد مجوز توزیع هستند، گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۱۹۵ هزار عدد از واکسن پاستور به وزارت بهداشت، تحویل داده شده است و در کنار آن واکسن اسپایکوژن نیز به سبد واکسن های داخلی اضافه شده و مجموعا قریب ۱۴ میلیون دز واکسن داخلی در حال توزیع است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران تاکید کرد: تردیدی نیست که در سال‌های آینده همچنان نیاز به دریافت واکسن علیه کرونا وجود دارد، با تکیه بر تولیدات داخلی می توان نیازهای سال های آتی را رفع کرد.

طبق اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۵۶ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۱۶۲ نفر دُز اول، ۴۴ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۶۵۲ نفر دز دوم و ۷۲۴ هزار و ۷۲۱ نفر، دز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۱ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۵۳۵ دز رسیده است.

همچنین در شبانه روز گذشته ۳۵۲ هزار و ۴۱۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

در حال حاضر هشت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.