طبق توضیحات امروز سخنگوی وزارت بهداشت در حال حاضر ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ۱۴۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۲۴۷ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۲ هزار و ۱۹۶ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز یکشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۳ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هفت هزار و ۴۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۸۳۳ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۰۸ هزار و ۲۶۹ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۸۱۲ هزار و ۲۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۷۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۲۴۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ۱۴۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

به گفته وی، شهرستان های زرین دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمیشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند.

 

 

آخرین وضعیت استان ها

سه هفته از اجرای طرح هوشمند مدیریت کرونا در کشور می گذرد و در ارزیابی های جدید بسیاری از شهرهای قرمز به حالت نارنجی و زرد تغییر وضعیت داده اند و قرار است محدودیت ها متناسب با وضعیت جدید شهرها اعمال شود، اما طبق تاکید وزارت کشور اجرای طرح هوشمند مدیریت کرونا زمان ندارد.

طرح مدیریت هوشمند کرونا طرحی مستمر و محدودیت‌ها نیز هوشمند است به این معنا که شهرهای کشور بر اساس ارزیابی هفتگی وزارت بهداشت در وضعیت‌های زرد، نارنجی و قرمز قرار می‌گیرند و با توجه به این وضعیت‌ها محدودیت‌های متناسب اعمال می‌شود.

با وجود اینکه سرعت گسترش همه گیری کرونا در بسیاری از مناطق کاهش و تعداد مراجعین به بیمارستان‌ها هم کم شده و بعضی شهرها از وضعیت قرمز به نارنجی و از نارنجی به زرد تبدیل شده اما به گفته مسؤولان وزارت بهداشت و درمان همچنان وضعیت شکننده است و در صورت سهل انگاری به وضعیت قبل باز می‌گردد.

در این میان موضوعی که موجب دغدغه مسئولان کشور و بویژه دست اندرکاران وزارت بهداشت را فراهم کرده است دورهمی خانواده ها در شب یلدا است که در صورت رعایت نکردن مردم و برگزاری این آئین طبق سالهای گذشته، شاهد شیوع گسترده ویروس کرونا خواهیم بود، شرایطی که می تواند جان هزاران نفر از هموطنانمان را بگیرد و تا مدتها کنترل و قطع زنجیره ان ممکن نباشد.

شب یلدا به عنوان یکی از آئین‌های دیرینه ایرانیان هرسال از سوی خانواده جشن گرفته می‌شود اما امسال باید تلاش کرد برای کمک به کنترل شیوع کرونا شب چله را بدون دورهمی و فقط با اعضای خانواده خودمان برگزار کنیم.

در این شرایط انتظار مدافعان سلامت کشور از مردم این است که از هر گونه اقدام نسبت به برگزاری دورهمی و مهمانی خانوادگی به ویژه در شب یلدا به طور جدی خودداری کنند تا آمار مرگ و میر هموطنان که بطور قابل ملاحظه ای با اجرای طرح دو هفته‌ای محدودیت‌ها رو به کاهش گذاشته، رفته رفته به صفر برسد و زنجیره شیوع ویروس قطع گردد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بررسی میدانی نشان می‌دهد، طی روزهای اخیر حضور مردم در خیابان‌ها و مراکز خرید شهر قم بیشتر شده و این مساله در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی خطر افزایش شیوع ویروس کرونا را افزایش خواهد داد، همچنین بسیاری از خانواده‌ها با این فکر که وضعیت کرونا در قم بهتر شده، میهمانی‌های خود را آغاز کرده‌اند که این مساله نیز می‌تواند زنگ خطر جدی در مسیر کنترل شیوع ویروس کرونا در این استان باشد.

در همین رابطه استاندار قم با بیان اینکه، رعایت مقررات بهداشتی موجب شد تا در مدیریت و کنترل کرونا عملکرد موفقیت آمیزی در استان داشته باشیم، گفت: با کاهش روند بستری‌ها و فوتی‌های بیماری انتظار داریم وارد وضعیت زرد کرونایی شویم ولی تا اعلام رسمی این موضوع کماکان مقررات وضعیت نارنجی را اعمال می‌کنیم.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا و مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در این باره با اشاره به اینکه با وجود وضعیت زرد در این استان شرایط به حالت عادی بازنگشته تاکید کرد: این حالت در صورتی اتفاق می‌افتد که هیچ بیمار و فوتی در زمینه کرونا وجود نداشته باشد.

عباسعلی ارجمندی اظهار داشت: مردم از سهل‌انگاری و عادی‌انگاری در زمینه کرونا خودداری کرده و پروتکل‌های بهداشتی را در تمامی حوزه‌ها مانند کارکنان، اصناف، بخش مسافرت‌ها و ترددها رعایت کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه شب یلدا در پیش بوده مطمئناً هم بازار شلوغ و هم دورهمی‌ها زیاد خواهد بود در این راستا تقاضا از تمامی مردم این است که از دورهمی‌ها به شدت پرهیز کنند.

بنا به گفته مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر، باتوجه به اتفاق‌های خوبی که در کنترل شیوع کرونا در استان افتاده، نگذاریم دورهمی‌های شب یلدا باعث تشدید این ویروس و تغییر رنگ شهرهای استان از نظر محدودیت‌های کرونایی شود.

محمد مظفری افزود: اقدام‌های خوبی در کنترل شیوع ویروس کرونا در استان بوشهر انجام شده که باید تلاش کرد این وضعیت حفظ شود.

شب یلدا به عنوان یکی از آئین‌های دیرینه ایرانیان هرسال از سوی خانواده جشن گرفته می‌شود اما امسال باید تلاش کرد برای کمک به کنترل شیوع کرونا شب چله را بدون دورهمی و فقط با اعضای خانواده خودمان برگزار کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: با ورود به هفته چهارم از اعمال محدودیت‌های جامع آذرماه، تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان در مقایسه با هفته پایانی آبان‌ماه ۴۰ درصد کاهش یافته است.

مجید شیرانی افزود: همراهی خوب مردم سبب شده تا از ابتدای آذرماه تاکنون شاهد سیر کاهنده شیوع ویروس کرونا در استان باشیم و در حالی که در هفته پایانی آبانماه، روزانه شاهد مراجعه ۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا به مراکز درمانی استان بودیم این تعداد هم‌اینک به کمتر از ۲۵۰ نفر رسیده است.

رئیس کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی هم گفت که پس از حدود سه ماه از روند افزایشی تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در استان، بستری‌های کرونایی به حدود ۱۰۰ نفر کاهش یافته و در آستانه دورقمی شدن قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به روند نزولی ابتلاء، بستری و فوتی کرونا در این استان، گفت: تعداد بستری‌های کرونا در آذرماه ۷۵ درصد کاهش یافت.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان تالش نیز با اشاره به اینکه روزانه ۱۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان این شهرستان بستری می‌شوند گفت که عامل اصلی افزایش بیماران، برگزاری آئین‌های عروسی و دورهمی‌های خانوادگی است.

بختیار حیدرنیا افزود: وضعیت کرونا در تالش حاد است و با وجود محدودیت‌ها و تعطیلی اصناف، دست فروشی جلوی مغازه‌ها شکل بازار روز را پیدا کرده و موجب نگرانی شده و باید این قبیل منابع شیوع بیماری تعطیل شود.

فرماندار اراک با بیان اینکه موارد فوت، بستری و ابتلاء به ویروس کرونا در این شهرستان با اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی نسبت به سه هفته گذشته ۵۵ درصد کاهش یافته، گفت که هم اکنون تنها دغدغه و نگرانی پیش رو، دورهمی‌های شب یلدایی است که انتظار است مردم امسال این جشن را به صورت مجازی و بدون دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی برگزار کنند.

حسین بختیاری افزود: مردم شهرستان اراک به ویژه اصناف در طول سه هفته گذشته همکاری مناسبی در اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی داشتند که منجر به کاهش مراجعات به بیمارستان‌ها و در نهایت کاسته شدن از خستگی کادر بهداشت و درمان شد.

 

 

ثبت فوت پنج بیمار و شیب نزولی کرونا در استان مرکزی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: پنج بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شبانه روز گذشته در استان مرکزی جان باختند.

دکتر«محمد جمالیان» روز یکشنبه افزود: بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ۱۱۱ مورد جدید ابتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان شناسایی شد.

وی اظهار داشت: از تعداد ۱۱۱ مورد جدید کرونا در استان ۱۷ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۹۴مورد از بیماران جدید که شناسایی شدند نیز به صورت سرپایی هستند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه هستند.

دکتر جمالیان افزود: تاکنون ۳۳ هزار و ۱۶۹ نفر در استان مرکزی به کووید ۱۹ مبتلا شده و یک هزار و ۳۲۸ نفر هم فوت کرده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۲۲۱ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۱ هزار و ۹۴۹ نفر رسید.

 

 

کرونا، میهمان دورهمی‌های یلدایی

چند روز مانده تا شب یلدا از راه برسد،طولانی‌ترین شب سال فرصتی شده که برخی از خانواده‌ها برای دورهمی و میهمانی این شب از هم اکنون برنامه‌ریزی کنند، بی توجهی به شیوه نامه‌های بهداشتی و عادی انگاری شرایط برای برگزاری حضوری یلد،ا رفتن به پیشواز کرونا و دعوت از این ویروس در دورهمی‌هاست.

برگزاری یلدا و دورهمی خانوادگی، سنت پسندیده‌ای است که از سالیان دور تا کنون پابرجا مانده است، اما همه توصیه‌ها و اندرزها از سوی کارشناسان و کارگزاران بهداشت در سال جاری، برگزاری مجازی دورهمی یلداست و اینکه نباید با دعوت از خویشاوندان و بستگان در دورهمی امسال، جان پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها و حتی جان فرزندان و پدرها و مادرها را به خطر انداخت.

پویش یلدای مجازی، امسال در بین بسیاری از فعالان فضای مجازی در استان فارس شکل گرفته است، بسیاری از خانواده‌ها با تجهیز گوشی‌های خود به نرم افزارهای ارتباط تصویری از راه دور آمادگی دارند تا یلدا را به صورت مجازی برگزار کنند.

دورهمی‌های خانوادگی، بیشترین عامل افزایش موارد ابتلا به کروناویروس

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در نشست روز یکشنبه ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید۱۹، دورهمی‌های خانوادگی را بیشترین عامل افزایش موارد ابتلا به کروناویروس عنوان کرد.

دکتر مهرزاد لطفی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، دورهمی‌های خانوادگی در برخی از شهرستان‌ها، بیشترین عامل در افزایش موارد ابتلا به ویروس کروناست.

وی، با اشاره به دستاوردهای مطلوب در اعمال محدودیت‌های ۲ هفته‌ای اظهار داشت: با اعمال محدودیت های کرونایی در استان، شاهد کاهش چشمگیر میزان موارد ابتلا و بستری بیماران در بیمارستان‌های استان هستیم و رسیدن به این دستاورد، مرهون تلاش مسوولان اجرایی کادر بهداشت و درمان و مشارکت و همراهی مردم فارس است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین بر مشارکت هر چه بیشتر مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای حرکت در مسیر کاهشی موارد ابتلا به ویروس کرونا تاکید و بیان کرد: یکی از نقاط قوت و موثر در کاهش موارد ابتلا به ویروس کرونا و پیشگیری از این ویروس منحوس، مشارکت، همراهی و همدلی مردم با مجموعه سلامت است.

لطفی با اشاره به دستورالعمل بالینی جامع برای درمان بیماران مبتلا به کووید۱۹ افزود: لازم است برای یکسان سازی و درمان مناسب بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، دستورالعمل بالینی جامع دانشگاه، به روز رسانی و بر اجرای صحیح آن نظارت شود.

وی، با تاکید بر نظارت ویژه بر اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، طرح مدیریت و کنترل همه گیری بیماری کووید۱۹ به شیوه محله و خانواده محور را راهکار موثر در شناسایی بیماران مبتلا به ویروس کرونا و پیشگیری از آن عنوان کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به درصد بالای موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در تعدادی از شهرستان‌های استان، اظهار داشت: باید یک تیم بهداشتی درمانی از این دانشگاه برای بررسی وضعیت و دادن مشاوره به شهرستان‌های دارای موارد بالای ابتلا اعزام شوند.

لطفی، همچنین در این نشست وضعیت آمار مبتلایان به ویروس کرونا و جانباختگان این بیماری در شیراز و استان فارس، روند انجام آزمایش‌های تشخیص کرونا در مراکز ۱۶ ساعته، فعالیت آزمایشگاه‌های تشخیصی کووید۱۹و همچنین اقدامات کارگروه‌های مختلف ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید۱۹ را ارزیابی کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در این نشست گفت: در استان فارس از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون، ۵۲۵ هزار و ۴۶۶ نمونه آزمایشگاهی از افراد بیمار و علامت‌دار تهیه شده است که از این تعداد، ۱۵۶ هزار و ۱۹۰ مورد مثبت شناسایی شده است.

دکتر علی اکبری همچنین آمار بهبودیافتگان بیمارستانی و ایزوله خانگی در استان فارس را ۱۴۹ هزار و ۵۳۴ نفر عنوان کرد و افزود: هم اکنون یک هزار و ۴۱ بیمار مشکوک و علامت‌دار در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که از این تعداد، ۲۹۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ نیز به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستان‌های فارس بستری هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به روند نزولی موارد ابتلا به کووید۱۹ و کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها، ابراز امیدواری کرد تا با رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی در برابر کروناویروس، بتوانیم با همراهی و همکاری مردم استان در مقابله با این ویروس منحوس، روزهای بهتری را رقم بزنیم.

 

 

۸۵ سیستان و بلوچستانی دیگر کرونا گرفتند

عضو ستاد مدیریت کرونا سیستان و بلوچستان گفت: با افزوده شدن ۸۵ نفر دیگر به کرونا در۲۴ ساعت گذشته در استان شمار مبتلایان به این ویروس به ۲۵ هزار و ۸۲ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد هاشمی شهری روز یکشنبه اظهارداشت: بیشترین مبتلایان به ویروس کرونا در سیستان‌وبلوچستان به حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اختصاص دارد.

وی ادامه داد: هم‌اینک ۱۹۸ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: همچنین  از مجموع موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان ۸۶ نفر هم‌اینک در بیمارستان‌های استان تحت درمان هستند.

وی از فوت هفت بیمار کرونایی در سیستان و بلوچستان خبرداد و افزود: با افزوده شدن موارد جدید کل فوت شدگان کرونا در این استان به یکهزار و ۳۲ نفر رسیده است.

هاشمی اظهارداشت: از مردم عزیز تقاضا می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی شود ضروری است شهروندان و از جمله روستاییان استان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند تا از گسترش این بیماری جلوگیری شود.

استان سیستان و بلوچستان دارای سه دانشگاه علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر است که دانشگاه زابل ۵ شهرستان، زاهدان ۶ شهرستان و ایرانشهر ۱۲ شهرستان استان را زیرپوشش دارند.

 

 

۲۷ بیمار کرونایی در مراکز درمانی ایلام بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۲۷ فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی بستری شدند و هم اکنون ۸۷ نفر در بیمارستان های استان بستری هستند.

دکتر محمد کریمیان روز یکشنبه اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۸ مورد مثبت کرونا در استان شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۲۳ هزار و ۳۰۶ نفر رسیده است.

وی افزود: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته سه فوتی ناشی از کرونا ثبت شده و مجموع فوتی‌های کرونا تاکنون به ۶۳۰ نفر رسیده است.

دکتر کریمیان یادآور شد: تاکنون ۲۱ هزار و ۲۹۹ نفر مبتلا به کرونا در استان بهبود یافته‌اند.

وی با بیان اینکه استان از وضعیت قرمز خارج شده است، گفت: دهلران، سیروان، بدره و هلیلان در وضعیت زرد و سایر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

 

۳۸۴ بیمار کرونایی در مراکز درمانی کرمانشاه بستری هستند

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در شبانه روز گذشته با بستری شدن ۷۹ بیمار جدید با علایم کرونا و ترخیص ۱۰۵ نفر پس از بهبودی، مجموع افراد بستری در مراکز درمانی استان به ۳۸۴ نفر رسید.

مهدی محمدی روز یکشنبه افزود: در شبانه روز گذشته ۹ کرمانشاهی جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست دادند که شامل پنج نفر در کرمانشاه، ۲ نفر در گیلانغرب و در شهرستان‌های اسلام آبادغرب و سرپل‌ذهاب هرکدام یک نفر می‌شود.

وی در ادامه گفت: با فوت این ۹ نفر مجموع جانباختگان بیماری کووید۱۹ در استان کرمانشاه به هزار و ۳۶۴ نفر رسید.

وی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳ مورد بیمار مثبت بستری و ۲۱ بیمار مثبت سرپایی در سطح استان شناسایی شدند.

نگران شب یلدا هستیم

رییس دانشگاه علوم ‌پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه سیر نزولی بیماری کووید ۱۹ در استان خوشبختانه همچنان ادامه دارد، گفت: اما واقعا نگران آیین‌های پیش‌رو از جمله شب یلدا هستیم.

دکتر «محمودرضا مرادی» افزود: اگر رعایت نکنیم، طبق پیش‌بینی‌ها احتمالا در نیمه دوم دی ماه یک پیک جدید بیماری را شاهد خواهیم بود.

او گفت: نگرانی جدی ما از شب یلدا و دورهمی‌های خانوادگی در این شب است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: طبیعتا افراد در شب یلدا نزد پدر و مادر و بزرگترها می‌روند که اگر افراد مسن مبتلا شوند، خطر مرگ و میر آنها زیاد است.

مرادی افزود: اگر دو سه ماه زمستان را با آرامش بگذرانیم ممکن است با آمدن واکسن در سال جدید با وضعیت بهتری مواجه شویم.

 

 

۳۸ قمی مشکوک به کرونا پذیرش شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت گذشته و منتهی به بیست و سوم آذرماه جاری، ۳۸ تن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در اورژانس مراکز درمانی قم پذیرش شدند.

محمدرضا قدیر پیرامون آخرین وضعیت مبتلایان به کووید۱۹ در قم، بیان کرد: از ۳۸ نفر مشکوک به کرونا، ۳۲ تن در بخش‌ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی بیان کرد: همچنین ۳۰ تن از کل بیمارانی که طی‌روزهای گذشته به دلیل این بیماری در مراکز درمانی قم بستری بودند،‌ ترخیص شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۳۱ تن بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که حال ۵۸ تن آن‌ها وخیم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: همچنین طی این مدت ۲ تن از بیماران کرونا مثبت جان خود را از دست دادند.

وضعیت کرونا در قم از روز پانزدهم آذرماه به حالت نارنجی درآمده است.

 

 

فوتی‌های کرونا در استان اردبیل تک رقمی شد

آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان اردبیل نشان می‌دهد که در پی اجرای سیاست‌های محدودیت ساز و قرنطینه شدید، روند نزولی شیوع کرونا در این استان آغاز شده و طبق آخرین آمار تعداد فوتی‌ها بعد از سه هفته تک رقمی شده است.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز یکشنبه طی گزارشی اعلام کرد: با اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه سه هفته‌ای ستاد مقابله با کرونا در این استان، در شبانه روز گذشته، تعداد فوتی‌های کرونا به ۹ نفر کاهش یافته که ۱۳ نفر کمتر از بالاترین رکورد در این زمینه است.

بر اساس این گزارش، مجموع تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی نیز به ۴۱۷ نفر رسیده که ۸۶ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در اول این ماه است.

بنا به این گزارش، طی شبانه‌روز تعداد ۶۱ بیمار جدید کرونایی نیز در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند که ۵۲ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در یک ماه قبل است.

بر اساس گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، تعداد بیماران بدحال بستری در مراکز درمانی استان کاهش نیافته و همچون سه هفته گذشته، روند ثابتی دارد به طوری که هم‌اکنون ۸۱ بیمار بدحال مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به نارنجی شدن وضعیت شیوع کرونا در این استان از روز گذشته اعلام کرد: تاکنون یک‌هزار و ۱۸۳ نفر در این استان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده گفت: ظرفیت مراکز درمانی استان اردبیل برای پذیرش بیماران کرونایی تکمیل شده است ولی خدمات درمانی به نحو لازم ارائه می شود.

وی با اشاره به ترخیص ۴۳ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان پس از بهبودی نسبی در ۲۴ ساعت گذشته اظهارداشت: کاهش نیافتن تعداد بستری افراد بدحال مبتلا به کرونا نگران‌کننده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: مردم برای کنترل بیماری کرونا باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری را رعایت کنند.

دکتر حبیب‌زاده همچنین با اشاره به تثبیت و کاهش جزیی شیوع کرونا در استان اردبیل اضافه کرد: با توجه به روند شکننده شیوع کرونا، همراهی مردم و رعایت پروتکل‌های کنترل این بیماری بسیار ضروری است.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل، هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد، بیله‌سوار، اصلاندوز، گرمی، مشگین‌شهر، خلخال و کوثر در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های نمین، سرعین و نیر در وضعیت زرد قرار دارند.

۱۵ روز پیش تعداد فوتی‌های کووید.۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسیده بود ولی آمار امروز ۱۳ نفر کمتر از این رکورد است.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی و بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا نیز در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر به ثبت رسیده است.

 

 

سه هزار بیمار مبتلا به ویروس کرونا در گچساران بهبود یافتند

فرماندار گچساران گفت: تاکنون سه هزارو سه نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان بهبود یافته اند.

علی خوان پایه روز یکشنبه در نشست ستاد مقابله با کرونا در گچساران افزود: تاکنون سه هزارو ۵۷۹ نفر در این شهرستان به ویروس کرونا مبتلا شدند.

وی اظهار داشت: از این تعداد ۲ هزارو هفت نفر مرد و یکهزارو ۵۷۲ نفر زن هستند. تاکنون ۸۴ نفر در این شهرستان بر اثر ویروس کرونا جان باخته اند.

فرماندار گچساران افزود: سه هزارو ۲۴۱ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان ساکن شهر و ۳۳۸ نفر ساکن روستاهستند.

وی اظهار داشت: در هفته گذشته ۲۶۵ مورد نمونه گیری کرونا در این شهرستان انجام شد که تست ۸۵ نفر از آنها مثبت بوده است. هم اکنون ۲۲ نفر در بیمارستان شهید رجایی و صنعت نفت این شهرستان بستری است.

خوان پایه افزود: غفلت از پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی کرونا در دوره همی های شب یلدا می‌تواند وضعیت شهرستان را از نارنجی به قرمز تغییر دهد.

خوان پایه با بیان اینکه هم اکنون میزان مراجعه و بستری بیماران کرونا در شهرستان کاهش یافته است، گفت: انتظار می رود شهروندان برای تداوم این روند همراهی و همکاری خوبی در پرهیز از دورهمی های یلدا و رعایت دستورالعمل های بهداشتی داشته باشند.

فرماندار گچساران گفت: برای کمک به جامعه و کادر درمان از شهروندان انتظار می رود از شرکت در مراسمات سوگواری و جشن و نیز دورهمی ها به خصوص در شب یلدا خودداری کرده تا محدودیت ها کمتر شود.

وی افزود: مهمترین اقدام پرهیز از تجمع و دورهمی‌هاست زیرا ۵۰ درصد مبتلایان به کرونا به علت دورهمی های خانوادگی اتفاق می‌افتد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری گچساران گفت: از ابتدای زمان انتشار ویروس کرونا تاکنون ۶۲ نشست درباره بیماری کرونا در این شهرستان با بیش از ۵۰۰ مصوبه برگزار شده که بخش عمده ای از این مصوبات اجرایی شده است.

سید مرتضی سجادپور گفت: استفاده از تمام ظرفیت ها برای پایش مداوم بازار، اصناف پرخطر و اعمال محدودیت ها برای خلوت کردن مکان های عمومی این شهرستان از مهمترین مصوبات این جلسات بود.

وی تصریح کرد: برای اجرای طرح کنترل محله محور ویروس کرونا کمیته‌های پنج گانه ای شامل کمیته حمایت و قرنطینه خانگی و غیرخانگی، رهگیری و مراقبت، آموزش همگانی، پایش و نظارت و عملیاتی محله یا منطقه تشکیل شد.

سجاپور گفت: طرح محله محور مقابله با کرونا یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری و کاهش آمار مبتلایان بستری و فوتی ناشی از ویروس کرونا ست که برای اجرای این طرح شهرستان گچساران به ۱۷ منطقه عملیاتی جهت مقابله و پیشگیری از کرونا تقسیم شده که ۱۳ مورد در سطح شهر و مابقی در روستاهاست.

وی گفت: غربالگری خانوارهای دارای موارد مثبت ویروس کرونا، استفاده از سامانه ۴۰۳۰ و درگاه سلامت برای شناسایی افراد مشکوک به کرونا، تهیه لیست افراد در معرض خطر، مراجعه به منازل دارای بیماری تست مثبت کرونا، ارائه خدمات فعال مراقبتی برای گروه‌های در معرض خطر، تأمین داروی مورد نیاز بیماران، معرفی خانواده‌ها و بیماران نیازمند به تیم حمایتی، ارزیابی و نظارت بر اماکن تهیه وتوزیع واحدهای صنفی و نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی، ارجاع مواد مشکوک به تیم‌های مراقبتی و افراد نیازمند به تیم‌های حمایتی و همکاری با تیم‌های مراقبتی در امر ضد عفونی منازل در صورت نیاز را از مهمترین اقدامات در اجرای طرح کنترل محله محور است.

 

 

آخرین وضعیت اصفهان

روند کاهشی آمار بستری و ابتلای به بیماری کووید ۱۹ در استان اصفهان در آذر امسال نوید امیدبخشی برای بهبودی اوضاع و رفع بحران کروناست اما این وضعیت امیدبخش نباید با غفلت و عادی‌سازی شرایط و با برگزاری دورهمی‌های خانوادگی به شکست بینجامد.

با افزایش موارد ابتلا و بستری بیماران کرونایی از تابستان امسال در کشور و استان اصفهان و اوج گیری آمار در آبان، محدودیت های جدیدی برای مهار آن از ابتدای آذر اعمال شد و از طرفی با مجموعه تمهیدات اندیشیده شده مانند افزایش عرضه ماسک به بازار و اطلاع رسانی و آموزش صورت گرفته، میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی نیز در میان مردم بهبود یافت.

بر اساس این گزارش در آبان امسال که با شتاب گیری بی سابقه آمار کرونا در استان اصفهان مواجه بودیم تعداد بیماران دارای علائم کرونا که در بیمارستان ها بستری بودند به بیش از ۲ هزار نفر رسید و در آستانه مرز شکنندگی بخش درمان قرار گرفت و از ۲۴ شهرستان، ۱۴ شهرستان در وضعیت قرمز و حاد همه گیری کووید ۱۹ قرار داشتند.

در روزهای منتهی به پایان آبان بیم آن می رفت که تعداد بیماران کرونایی بویژه بیماران بدحال و از طرفی میزان مرگ و میر افزایش بیشتری یابد و بخش درمان را از رسیدگی به همه موارد ناتوان کند بطوریکه خبرهای زیادی به گوش می رسید که کادر درمان و پرستاری نیز در این مدت بسیار خسته و از نظر نیروی کاری فرسوده شدند و نیاز به استراحت دارند.

با پیگیری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همراهی مردم، اصناف و سایر بخش ها، مصوبه های جدیدی در ستاد ملی مقابله با کرونا برای آذر ماه امسال ابلاغ و فعالیت های مختلف و ترددها در شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی محدود یا ممنوع شد از طرف دیگر با هشدارها و اطلاع رسانی های فراوانی که برای مردم صورت گرفت، اقشار مختلف برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی اهتمام بیشتری دارند و شاهد بهبودی آن بویژه در کلانشهر اصفهان هستیم.

اکنون که سه هفته از آغاز محدودیت های جدید می گذرد، آمار ابتلا و بستری کرونایی در استان اصفهان روند کاهشی امیدوار کننده ای به خود گرفته است و بر اساس آخرین رنگ بندی منتهی به ۲۳ آذر، دیگر هیچیک از شهرستان ها در وضعیت قرمز و بحرانی قرار ندارد و ۲۲ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان خورو بیابانک و چادگان در وضعیت زرد قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به شیب کاهشی آمار بستری و ابتلا در چند روز اخیر گفت: از جمله موارد قابل توجه کاهش موارد مرگ و میر و بیماران بدحال است بطوریکه تعداد بیماران بدحال و بستری در بخش مراقبت های ویژه ( ICU ) بیمارستان ها از حدود ۳۹۰ به زیر ۳۰۰ نفر رسیده است.

آرش نجیمی روز یکشنبه با بیان اینکه امروز آمار تعداد بیماران بدحال کرونایی در استان اصفهان به ۲۹۱ نفر رسید، افزود: به تبع آن نیز میزان مرگ و میر کاهش یافته و از محدوده ۴۰ به حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه بستری بیماران دارای علائم ابتلا به کرونا که به بیش از ۲ هزار و یکصد نفر در آبان امسال رسید نیز امروز به حدود یکهزار نفر کاهش یافت، اظهار داشت: امید است فردا و روزهای آینده تعداد بیماران بستری به زیر یکهزار نفر برسد.

نجیمی، یکی دیگر از آمار امیدوار کننده را کاهش میزان شیوع ویروس کرونا خواند و توضیح داد: میزان ابتلا و نتایج مثبت آزمایش های کرونا در استان اصفهان نیز بسیار کاهش یافته و از حدود ۷۰ به ۲۰ درصد رسیده است که کاهش ۵۰ درصدی در این آمار را نشان می دهد.

استراحت خوبی به کادر درمان و پرستاران داده شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه در چند روز اخیر تعداد بیماران کرونایی در بیمارستان های استان به شدت کاهش یافته است، تصریح کرد: همین امر باعث شد تا استراحت خوبی به کادر درمان و پرستاران داده شود و بتوانند کمی تجدید قوا کنند.

نجیمی با اشاره به اینکه تعداد بیماران کرونایی در بزرگترین بیمارستان مرجع استان اصفهان یعنی الزهرا (س) به حدود ۶۰۰ نفر در آبان امسال رسید، افزود: در زمان حاضر تعداد بیماران بسیار کاهش یافته و به حدود ۲۰۰ نفر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد که بدلیل روند صعودی بستری بیماران کرونایی در آبان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در صدد بود تا تعداد تخت های بخش کرونای بیمارستان الزهرا (س) را به ۷۵۰ تخت برساند که دیگر نیازی به آن نیست و لغو شد.

نجیمی همچنین با بیان اینکه تعداد بیماران بستری در بیمارستان شریعتی اصفهان نیز از ۲۵۰ به یکصد نفر و در بیمارستان عیسی بن مریم (ع) به نصف رسیده است، اظهار داشت: طبق برنامه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مقرر بود با توجه به روند افزایشی بیماران کرونایی چند بیمارستان تخصصی از جمله فیض، سوانح سوختگی و شهید چمران اصفهان نیز در آذر به جمع بیمارستان های مرجع کرونا بپیوندند که این برنامه نیز متوقف شد.

نقش طرح حافظان سلامت محله محور در بهبود شرایط

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه این روند کاهشی در شهرستان های استان نیز برقرار است و با کاهش مشهود تعداد بستری مواجه هستیم، تاکید کرد: اجرای طرح حافظان سلامت محله محور (شهید سردار سلیمانی) نیز نقش بسزایی در بهبود شرایط شیوع بیماری کووید ۱۹ داشت.

وی با بیان اینکه این طرح با قوت در حال اجراست و تا پایان سال نیز ادامه دارد، اضافه کرد: حدود سه هزار تیم در یکهزار و ۱۹۳ پایگاه با همکاری ناظران بهداشت در این طرح در حال غربالگری مردم از نظر ابتلا به کرونا یا در معرض ابتلا به آن هستند و تا کنون موفق به پوشش حدود ۳۵ درصد جمعیت استان شدند.

نجیمی با اشاره به اینکه بیشترین پوشش طرح حافظان سلامت محله محور در شهرستان های اردستان، نطنز و مبارکه بوده است، خاطرنشان کرد: بیشترین بیماران شناسایی شده نیز در نجف آباد و نطنز بودند.

غربالگری کرونایی یک میلیون و ۸۵۷ هزار نفر در استان اصفهان

طرح " حافظان سلامت محله‌ها" در اصفهان از هفته نخست آذر امسال با همکاری سپاه حضرت صاحب‌الزمان (عج) و با هدف غربالگری و شناسایی زود هنگام مبتلایان به کووید ۱۹ و جلوگیری از هدر رفتن فرصت طلایی در رسیدگی و درمان این افراد و کاهش آمار بستری و مرگ و میر آغاز شد.

در این طرح تیم‌های محله محور با مراجعه به منازل به اطلاع رسانی و شناسایی این قبیل افراد می پردازند و دارای پوشش مخصوص و کارت شناسایی با نشان دانشگاه علوم پزشکی و سپاه هستند.

بر اساس گزارش قرارگاه شهید سلیمانی و غربالگری سلامت محله در اصفهان، یک میلیون و ۸۵۷ هزار نفر از جمعیت این استان از یکم تا بیست و دوم آذر جاری درباره ابتلا به کرونا غربالگری شدند که حدود ۱۳۷ هزار نفر در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ در میان آنها شناسایی شدند.

بر این اساس، تیم های حافظان سلامت محله‌ها در سراسر استان اصفهان از حدود ۵۳۵ هزار خانوار بازدید کردند و علاوه بر آموزش و راهنمایی به این افراد حدود ۲۵۰ هزار بسته بهداشتی و چهار میلیون ماسک بین خانواده ها توزیع شده است.

همچنین به حدود ۳۰ هزار واحد صنفی در استان سرکشی و حدود ۱۸۰ هزار توصیه و ارشاد برای رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی در این مدت انجام شد.

سلامتی عزیزانمان با مهمانی شب یلدا به خطر می‌افتد

درحالیکه مسوولان و پزشکان از شیب نزولی همه گیری بیماری کووید ۱۹ در آذر جاری خبر می دهند اما تاکید دارند که دورهمی ها و مهمانی ها نقش بسزایی در شیوع ویروس کرونا دارد و با توجه به در پیش بودن شب یلدا که سنتی دیرینه در کشورمان هست از مردم می خواهند که امسال این آیین را بصورت غیر حضوری گرامی بدارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در آذر برای سومین بار در روند کاهشی بیماری کووید ۱۹ قرار گرفت، اظهار داشت: این کنترل نسبی به شدت شکننده است و اگر قرار باشد مردم به بهانه شب یلدای امسال همه محدودیت ها و توصیه های بهداشتی را نادیده بگیرند دوباره آمار روند صعودی به خود می گیرد، بیمارستان ها شلوغ می شوند و محدودیت های بیشتری اعمال خواهد شد.

نجیمی از مردم خواست تا سلامت پدران، مادران و عزیزانمان را با مهمانی های شب یلدا به خطر نیندازیم و قرار مردم برای یلدا در سال های آینده باشد.

کارشناسان مسائل اجتماعی نیز تاکید دارند که لازم است مسوولان برای شب یلدا اقدامات ویژه ای در نظر بگیرند و علاوه بر اطلاع رسانی گسترده درباره خطرهای ناشی از دورهمی های یلدایی در سال جاری، برنامه های مناسبی را برای جایگزینی آن در نظر بگیرند از جمله ارایه طرح های مخاطب پسند و تشویقی مانند تخصیص اینترنت رایگان به خانواده ها.

در زمان حاضر ۲۲ شهرستان استان اصفهان در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان چادگان و خور و بیابانک در وضعیت زرد است.

بر اساس مصوبه های ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان، محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد در این استان برای مناطق نارنجی برقرار و ورود خودروها با پلاک‌های غیربومی به شهرهای نارنجی ممنوع است.

در شهرستان‌های نارنجی از جمله کلانشهر اصفهان علاوه بر مشاغل گروه یک، پاساژها، بازارها، آرایشگاه‌های مردانه، مراکز فروش فرش و پوشاک و مراکز تهیه غذای بیرون‌بر و قنادی‌ها و شیرینی‌پزی‌ها و آبمیوه و بستنی‌فروشی‌ها فعالیت خواهند داشت و دیگر مشاغل اجازه کار ندارند.

در مناطق زرد به جز مشاغل گروه چهار سایر مشاغل می‌توانند فعالیت کنند.

استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت ۲۴ شهرستان دارد و از ابتدای شیوع ویروس کرونا از اسفند پارسال تا یازدهم آذر امسال ۶۳ هزار و ۵۰۰ نفر بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان ها بستری شدند که از این تعداد ۶ هزار و ۷۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون بیش از یک میلیون نفر بطور قطعی در کشور به کووید ۱۹ مبتلا شدند و بیش از ۵۰ هزار نفر بر اثر این بیماری از دنیا رفتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.