طبق توضیحاتی که امروز سخنگوی وزارت بهداشت ارائه کرده، در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۳۲۳ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۰ هزار و ۹۱۷ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز سه شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۸ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی  ۱۱ هزار و ۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۷۱۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۲ هزار و ۳۹۷ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۷۵۴ هزار و ۲۲۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۷۸۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۷۱۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: همه افراد از جمله کودکان و نوجوانان نیز در معرض خطر ابتلا به کووید۱۹ هستند بنابراین لزوم استفاده از ماسک و نظارت مداوم والدین در نحوه صحیح استفاده از ماسک برای کودکان بسیار مهم است.

وی افزود: والدین باید ماسک متناسب با اندازه صورت کودک برای آنان تهیه کنند و برای تشویق کودکان به استفاده از ماسک بهتر است از ماسک های رنگی و جذاب برای کودکان استفاده شد و آموزش نحوه استفاده از ماسک به کودکان نیز بسیار مهم است.

لاری ادامه داد: والدین باید به کودکان بیاموزند که از دست زدن به قسمت جلوی ماسک خودداری کنند، ماسک خود را با هیچ کس عوض نکنند و برای خارج و جا به جا کردن ماسک از بندهای آن استفاده کنند و بعد از مصرف یا در صورت مرطوب یا آلوده شدن آن را در سطل در دار بیندازند.

وی گفت: در صورتی که کودکان به علت مشکلات تکاملی یا شناختی یا ابتلا به بیماری های تنفسی یا سرطان امکان استفاده از ماسک را ندارند می توان از شیلد به جای ماسک برای کودکان استفاده کرد و لازم است شیلد را به طور مرتبط با آب و صابون یا مواد شوینده بشوییم یا با الکل ۷۰ یا ۹۰ درصد ضدعفونی کنیم.


آخرین وضعیت استان ها

 

اعمال محدودیت های ۲ هفته ای در سراسر کشور رنگ قرمز بسیاری از شهرها را به نارنجی و زرد تغییر داده است اما ترس و دلهره از احتمال شیوع دوباره با رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی دغدغه ای است که این روزها از زبان مسوولان و مردم بسیار شنیده می شود.

عملکرد مطلوب ستاد ملی مبارزه با کرونا از یک سو و هماهنگی مردم و اصناف با مصوبات این ستاد زنجیره محکمی ساخت تا از شمار مبتلایان و فوتی های ویروس کرونا اندکی کاسته شود و شنیدن اخبار از نقاط مختلف کشور مبنی بر کاهش بیماران با وضعیت وخیم هر چند اندکی از دلشوره ها را کم کرده است اما این ترس همچنان وجود دارد که در صورت رعایت نکردن مسائل پیشگیرانه شاهد به اوج رسیدن بیماری قرن ۲۱ باشیم.

آنچه این روزها و پس از سپری شدن مهلت اعمال محدودیت های گسترده در سراسر کشور موجب نگرانی است نزدیک شدن به شب یلدا و دورهمی هایی است که به رسم دیرینه در اکثر خانواده های ایرانی ها برگزار می شود، دورهمی هایی که شاید در گذشته برای ایجاد مهر و محبت میان اعضاء خانواده و احترام به بزرگترها بسیار تاکید می شد اما اکنون به دلیل ویروس کرونا مصلحت آن است که این سنت قدیمی نیز همانند کارهایی که از حدود یک سال پیش کنار رفته، انجام نشود.

دل نگرانی از برگزاری میهمانی های شب یلدا از زبان دکتر سید محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اینگونه عنوان شده است که تب و تاب فراوانی در آستانه بلندترین شب سال در سطح شهر اراک و استان به چشم می‌خورد و بسیاری در تدارک برپایی دورهمی در این شب هستند و هر چند در یلدا رسم بر این است تا بلندترین شب سال در کنار بزرگترهای فامیل و تکریم آن‌ها سپری شود اما باید امسال ادای احترام و صله رحم با این افراد متفاوت باشد.

وی تاکید کرد: متاسفانه ویروس کرونا این روزها مهمان ناخوانده تمامی مراسم، مهمانی و دورهمی‌ها شده و بیشتر نیز بزرگترهای فامیل که سن و سالی نیز از آن‌ها گذشته را نشانه گرفته، بنابراین مهمترین مساله‌ای که امسال باید مورد توجه همه باشد، حفظ سلامتی تک تک افراد خانواده و فامیل است.

براساس گزارش های دریافتی از استانها و بر اساس اعلام سخنگوی ستاد مدیریت کرونا و مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌ و بلوچستان هم‌اینک زاهدان و زابل از وضعیت قرمز کرونا به نارنجی تغییر یافته و به همین دلیل الزامات و محدودیت‌های حوزه هشدار نارنجی باید در این شهرها از طریق دستگاه‌های اجرایی و اصناف انجام شود.

عباسعلی ارجمندی همچنین اظهارداشته است: وضعیت شهرهای سیستان و بلوچستان کماکان شکننده بوده و به گونه‌ای نیست که از ویروس کرونا گذر کامل اتفاق افتاده باشد.

وی همچنین بر تداوم محدودیت‌های تردد درون شهری از ۲۱ تا چهار صبح برای شهرهای نارنجی، تعطیلی حوزه آموزشی در شهرهای با وضعیت نارنجی، محدودیت حضور در آرامستان‌ها و تالارهای عروسی و فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای قطع زنجیره شیوع کرونا تاکید کرد.

اما خبر خوب دیگر در این روزهای کرونایی را از احمد ریواده معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار مشهد بشنوید که گفته است: وضعیت این شهرستان از نظر شیوع کرونا از حالت قرمز به نارنجی تغییر یافته لذا پس از ابلاغ محدودیتهای جدید، اصناف گروه شغلی ۲ نیز می‌توانند در این شهرستان فعالیت داشته باشند و اعمال محدودیتهای صنفی مطابق با این وضعیت از روز شنبه ۲۲ آذر ماه اعمال خواهد شد.

امیر دلداری مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد نیز اعلام کرده است که هرچند مشهد از نظر شیوع کرونا از حالت قرمز خارج و به حالت نارنجی درآمده است اما هنوز ستاد استانی مقابله با کرونا مجوزی برای فعالیت صنوف گروه شغلی ۲ در این شهرستان صادر نکرده است.

از کرمانشاه هم بنابر اظهارات سخنگوی ستاد مدیریت کرونای این استان هم اکنون شهرستان سنقروکلیایی قرمز، ثلاث باباجانی و دالاهو زرد و مابقی شهرهای استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

مسعود بهرام نژاد همچنین یادآورشده است که وضعیت نارنجی هرسین ناپایدار است و در صورت رعایت نکردن مردم هر لحظه ممکن است قرمز شود.

به گفته وی تعداد بیماران بستری کووید ۱۹ در استان تا مرز هزار و ۴۰۰ نفر هم جلو رفت که محدودیت های ۲ هفته ای منجر به کاهش این آمار تا مرز ۵۰۰ نفر شد و تعداد فوتی‌های کرونا در کرمانشاه بعد از ۵۰ روز به چهار نفر رسید.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز درباره وضعیت کرونایی این استان از تداوم وضعیت قرمز با فوت ۱۱ بیمار و بستری شدن ۶۵ بیمار جدید خبر داد و اعلام کرد: بر اساس آخرین آمار تاکنون یک‌هزار و ۱۳۰ نفر به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس گزارش این دانشگاه، شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد و بیله‌سوار در وضعیت قرمز و شهرستان‌های گرمی، خلخال، مشکین‌شهر، نمین، نیر، کوثر، سرعین و اصلاندوز در وضعیت نارنجی قرار دارند و شیوع بیماری کرونا در استان اردبیل در پی همکاری مردم از طریق رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و با ابتلای روزانه ۳۰ تا ۴۰ بیمار تا یک ماه پیش در وضعیت پایدار قرار گرفته بود ولی از حدود ۶ هفته قبل روند صعودی ابتلا آغاز شده که ادامه دارد.

هم‌اکنون با تکمیل ظرفیت پذیرش مبتلایان جدید کرونا و با ادامه روند فعلی، فشار مضاعفی بر مراکز درمانی استان اردبیل در خصوص پذیرش و درمان مبتلایان کرونا وارد شده است.

 سید ابراهیم امینی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفته است: پس از اتمام محدودیت‌های کرونایی دو هفته‌ای، تقریبا تمامی مراکز تعطیل باز، و میزان دورکاری کارکنان به حالت قبل برگشته که ترافیک سنگین این روزهای شهر و افزایش سفرها در ناوگان حمل و نقل عمومی ماحصل آن است از این رو از تصمیم گیرندگان میخواهیم که تا آمار مبتلایان و مرگ و میر این ویروس منحوس نسبت به نورم جهانی کاهش پیدا نکند محدودیت ها استمرار داشته ‌باشد.

در ادامه سخنان دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره واکسن کرونا را بخوانید که گفته است: تاکید ما بر حمایت از تولید داخلی واکسن کرونا است چرا که هم دانش فنی کشور افزایش پیدا کرده و هم ارزان‌تر خواهد بود ضمن اینکه سلامت واکسن هم برای ما تضمین شده است.

محسن فتحی در سنندج اظهار داشت: طبق گفته معاون وزارت بهداشت، این وزارتخانه تمام واکسن‌های تولید داخلی که وارد فاز انسانی شوند را خرید تضمینی کرده و منابع مالی برای تولید صنعتی و تجهیز مجموعه تولید کننده در اختیارشان قرار می‌دهد.

وی افزود: اگر فاصله زمانی خیلی زیادی میان تولید داخلی و خارجی واکسن وجود داشته باشد بدلیل جلوگیری از افزایش مرگ و میرها ناچاریم واکسن کرونا وارد کنیم اما در جلسه‌ای که در مجلس برگزار شد برخی تولید کنندگان معتقد بودند اگر مورد حمایت قرار گیرند با سرعت خودشان را به شرکت‌های خارجی رسانده و واکسن را در زمان کمتری تحویل می‌دهند.

اما بشنوید از فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان که شرایط کنونی را همانند شرایط جنگی توصیف کرده و گفته است: هیچ چیز عزیزتر از جان مردم نیست و همه باید کمک حال متولیان سلامت به ویژه کادر درمان که در خط مقدم مقابله با بیماری هستند، باشیم.

سردار جهانبخش کرمی اضافه کرده است: کرونا شوخی بردار نیست، چرا که میزان تلفات و خسارت‌های ناشی از کرونا بیش از جنگ  بوده و بررسی آمار دوران دفاع مقدس می توان دریافت آمار و تلفات وارده بیشتر است، چرا که خسارت هایی را برجای گذاشته و همه ابعاد زندگی از جمله اقتصاد و جامعه را تحت تاثیر قرار داده است

 

خبرنگاری در یاسوج نیز در گزارشی با عنوان میم مثل مادر در روزگار کرونا از مشکلات و سختی های مادران در روزهای کرونایی برای تشویق فرزندانشان به حضور در کلاس های درس آنلاین نوشته است، مادرانی که به واسطه کرونا و تغییر سبک زندگی باید این روزها پا به پای دانش آموزان درس بخوانند، موضوعی که در این گزارش به آن پرداخته شده  و خبرنگار درد و دل مادران را منعکس کرده است.

دغدغه ای که در روزهای کرونایی گریبانگیر اغلب مادران است اما گاه فرزندان به سادگی از کنار آن عبور می کنند و شاید این تفکر که دانش آموز تا در کلاس درس و روبروی معلم قرار نگیرد به درس و مدرسه دل نمی دهد، قوت بیشتری می گیرد.

در این گزارش به نقش مادران  در افزایش بهره وری آموزشی دانش آموزان از آموزش های آنلاین اشاره و تاکید شده است که روند فراگیری علم و آموزش در شرایط کرونایی بویژه برای دانش آموزان در سنین پیش دبستانی و دبستان بدون مادران امکان پذیر نیست و در این میان مادرانی که دارای تحصیلات بالاتری هستند می توانند انگیزه بیشتری برای فراگیری آموزش به دانش آموزان بدهند.

"کرونا این مهمان ناخوانده، نگرش عادی به پدیده‌ها را به چالش کشیده، بسیاری از واژه ها وشیوه های مرسوم و رایج و گاه کنش های اجتماعی و الگوهای رفتاری شهروندان را به شدت دچار خدشه و تغییرات آشکار کرده و در حقیقا می توان گفت دگرگون ساخته است.

کرونا حتی نو واژه های جدیدی را وارد زندگی همگان کرده و شهروندان را وادار کرده دیجیتالی و مجازی تر شوند. همچنین نوع تعامل، رفتارها و ساختار اجتماعی زندگی را دچار تغییرات فاحش و گاه باور ناپذیر کرده است.

تاثیرات منفی، گسست ها و شکنندگی های کرونا محدود و محصور به چند موقعیت و موضوع خاص نبوده است، سایه این ویروس نوظهور اکنون بر سیاست، فرهنگ، اقتصاد و هر الگو و رفتار اجتماعی انسان ها سنگینی می کند.

از نظر تحلیل گران امور اجتماعی و با نگاهی عمیق تر به آثار و پیامدهای کرونایی ظرف ۱۰ ماه گذشته بدون شک یکی از آسیب پذیرترین و شکننده ترین بخش هایی که بیشتر و چالش های آن نمایان تر از سایر حوزه ها به چشم می آید، نظام آموزشی کشور است."

خبرنگاری در مازندران هم از زوایه دیگری به تاثیر کرونا در زندگی روزمره پرداخته و گلایه های مسافران به دلیل رعایت نکردن فاصله اجتماعی در داخل اتوبوس های بین شهری را روایت کرده است.

در مقدمه این گزارش با عنوان لایی‌کشی کرونایی اتوبوس‌های بین شهری مازندران آمده است:  دور زدن محدودیت‌های کرونایی از جمله سوار کردن مسافر با فاصله یک صندلی از هم و نصف ظرفیت در اتوبوس‌های مسافربری بین شهری مازندران باعث گلایه مسافران شده و انگشت اتهام کرونا پراکنی و ناموفق بودن ۲ هفته‌ای این محدودیت‌های سختگیرانه را متوجه متصدیان این کار کرده است.

پس از مشاهده و گزارش بی توجهی و سهل انگاری محدودیت های بهداشتی کرونایی در صف مشتریان بانکی، نانوایی ها و برخی دیگر اصناف ، این بار چشم تیزبین شهروندان مسئولیت پذیر متوجه عدول از این مقررات در حوزه فعالیت اتوبوس های مسافری بین شهری مازندران شده است ، مشکلی که ظاهرا در حرف و بخشنامه وجود ندارد ولی در واقعیت صدای مسافران را هم درآورده است.

یکی از مهم ترین توصیه ها و تاکیدات بهداشتی موثر در زمینه پیشگیری از سرایت کرونا و قطع زنجیره شیوع این ویروس تقریبا از همان اوایل پاندومی در موج دوم ، رعایت فاصله اجتماعی یک و نیم تا ۲ متر مد نظر قرار گرفت ، توصیه ای که در اعمال محدودیت ها و مصوبات ستاد مقابله با کرونا نیز همواره بر آن تاکید شده است.

معراج موسوی مسافر آملی که از پایانه پیروزی این شهرستان عازم تهران بود گفت : رعایت مقررات از سوی رانندگان اتوبوس فقط محدود به درون پایانه مسافری می شود و پس از خروج از پایانه در طول مسیر اقدام به سوار کردن مسافر بدون توجه به رعایت فاصله و در صندلی های کنار هم می کنند.

خبرنگاری در اردبیل هم به مناسبت روز جهانی معلولان گزارشی با عنوان رنج روزافزون کرونا برای معلولان نوشته است تا رنج و درد این قشر که همواره مشکلات زیادی دارند و البته در روزهای کرونایی سختی هایشان چند برابر شده است را بازگو کند.

در این گزارش ابتدا شرح حالی از وضعیت جسمی و سختی های زندگی یک خانم ۴۰ ساله که به دلیل معلولیت روی ویلچر نشسته، آورده شده و بخشی از مشکلات او در شرایط کرونایی روایت شده است و در ادامه درد و دل نوجوان ۱۴ ساله ای که او هم از معلولیت و مسائلی که در زندگی برایش پیش آمده، رنج می برد، بازگو شده است.

گزارش با این مقدمه آغاز شده است: روی ویلچری کهنه و فرسوده، کنار بساط محقری از دست بافته و پارچه‌های گلدوزی نشسته است، در حالی‌که بدن خود را تا زیر گلو برای در امان ماندن از برف و سوز سرمای پاییزی زیر پتو پنهان ساخته در انتظار عابرانی است که شاید محصولی از وی خرید کنند.

حمیده ۴۰ ساله است، شناسنامه‌اش هم همین را می‌گوید، اما به چشمانش که خیره می‌شوی، رد زنی ۵۰ - ۶۰  ساله را می‌بینی، در کودکی پدر و مادرش را از دست داده  و تحت سرپرستی اقوام و آشنایان و با کمک خیران گذران عمر کرده است.

ازدواج ناموفقی نیز داشته و شوهر معتادش او را با یک کودک ۲ ساله رها کرده و اکنون او باید هم خرج خود و هم دخترش را تامین کند، سال‌هاست که خیاطی و گلدوزی می‌کند،گاهی نیز دست بافته‌هایش را در کنار خیابان به رهگذران عرضه کرده  و از این طریق زندگی خود را می‌چرخاند.

به ویلچر فرسوده‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید: دیگر عمر خود را کرده و به زور مرا  به این سو و آن‌سو می‌برد هر چند که در شهری که معابر و ساختمان‌هایش  بدون توجه به نیاز معلولان احداث شده تردد به سختی و تنها با کمک شهروندان ممکن است.

 این روزها کرونا بر مشکلات حمیده افزوده است، دیگر مثل گذشته کسب و کارش نمی‌چرخد، زنان همسایه کمتر سفارش دوخت لباس به او می‌دهند، در معابر نیز مشتریان دست بافته‌هایش بسیار کم شده‌اند، افزایش اجاره‌ها نیز برایش دردسرساز شده و کمک‌های ناچیز دستگاه‌های حمایتی نیز کفاف خرج او و دخترش را نمی‌دهد.

پیدا کردن شغل، مسکن ، ازدواج و تردد در معابر شهری بخشی از مشکلاتی است که در این گزارش به عنوان مسائل گریبانگیر معلولان به آنها اشاره شده و در ادامه تلاش های دولت برای رفع مشکلات این قشر که در دوران کرونا شاید بیشتری آسیب را دیده اند، از زبان بهزاد ستاری ، مدیرکل بهزیستی استان اردبیل تشریح شده است.

 

افراد بدون ماسک خطرناکتر از کرونا عنوان گزارشی است از مرکز خرم آباد که با وجود تاکید چندین ماهه مسوولان و کادر درمان هنوز هستند افرادی که استفاده از ماسک را جدی نمی گیرند و این موضوع را در اظهارات خود اعلام کرده اند.

در این گزارش اشاره شده که یک خانواده در روستایی نزدیک شهر خرم‌آباد است که از ابتدای کرونا تاکنون حتی یک لحظه از ماسک استفاده نکرده‌اند، مادر این خانواده می‌گوید: ماسک هیچ تاثیری ندارد چون من حدود ۱۰ ماه گذشته که کرونا بوده است ماسک نزده‌ام و تاکنون مبتلا نشده‌ام.

معصومه که حدود ۵۰ سال دارد می‌گوید: در تمام مراسم عزاداری روستا که تاکنون برگزار شده است شرکت کرده ام اما اثری از کرونا در خود ندیده‌ام و احساس می‌کنم که با ماسک زدن خفه می شوم، ماسک زدن یا نزدن مانع ابتلای من به کرونا نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: کرونا هم مانند سرماخوردگی ممکن است به سراغ اغلب مردم بیاید پس نباید از این ویروس بترسیم و باید دل را به دریا زد اگر هم گرفتم آنقدر بدن قوی دارم که بتوانم این ویروس را شکست دهم.

این در حالی است که ستاد استانی مقابله با کرونا، استفاده از ماسک را برای تمامی افراد جامعه اعم از اصناف، کسبه، کارمندان دولتی و خصوصی، ارباب رجوع و همه افراد حاضر در خیابان ها و مکان‌های عمومی اجباری کرده است و در صورت مشاهده با متخلفان احتمالی طبق قوانین اعلامی از سوی ستاد ملی و استانی برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

پنجره، از نقش نمادینش در ادبیات تا کارکرد معنادارش هنگام کرونا عنوان گزارشی است از خبرنگار در لارستان که به نقش متفاوت پنجره در روزهای کرونایی از زاویه دیگری پرداخته و به این موضوع اشاره کرده است که همواره پنجره به عنوان مامنی امن برای رازگویی های شبانه و مرهمی بر زخم های کهنه و دل های پر درد شاعران از رنجش های زمانه بوده است اما این روزها روح های عصیان گر و هیجان های پر تپش ناشی از کرونای مرگبار در کنار پنجره های باز رو به آسمان آبی آرام می گیرند.

دلالی اکسیژن عنوان گزارشی است از خبرنگار در سنندج که موضوع دلالی در کپسول اکسیژن که این روزها بسیار مورد نیاز بیماران مبتلا به کرونا است را تحلیل کرده و با این مقدمه آغاز شده است: نیاز به خرید کپسول اکسیژن از واحدهای تولیدی در روزهایی که تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ افزایش می‌یابد، بیشتر می‌شود و این رشد تقاضا به همراه مجموعه شرایط دیگر، زمینه را برای عرض اندام دلالان در این عرصه فراهم کرده است.

سر و کله دلال و واسطه‌گر فقط در زمین‌های کشاورزی برای خرید یا پیش خرید تولیدات کشاورزان یا در بنگاه‌های معاملاتی مسکن و خودرو یا بازار دارو گیاهی و شیمیایی پیدا نمی‌شود بلکه در هر جایی که کالا و خدماتی ارزشمند و دارای تقاضا و سوددهی بالا باشد، این افراد هم حضور دارند.

دلالان در مقابل مبلغ و درصدی تعیین شده بین خریدار و فروشنده واسطه می‌شوند و هر چند بر طبق بند سه ماده ۲ قانون تجارت، دلالی عملی تجاری محسوب می‌شود ولی در جامعه از وجهه مناسبی برخوردار نیست چرا که شیوه اجرای آن براساس آنچه در قانون ذکر شده انجام نمی‌شود.

عملکرد برخی از خریداران در مقابل فروشندگان و تولیدکنندگان اصلی هم از عوامل منجر به ظهور و ورود دلالان است و نمونه آن را این روزها در خرید و فروش کپسول‌های اکسیژن در بازار کردستان شاهد هستیم.

بخاطر عدم اجرای تعهد از سوی خریداران طی سالیان گذشته در مقابل واحدهای تولید اکسیژن، تولید کنندگان هم از خرید و فروش مستقیم خودداری کرده و تولیدات خود را بدست دلالان و واسطه گران می‌سپارند.

 

دیگر خبرهای کرونایی

 

از دیگر خبرها در روز ۱۸ آذرماه می توان به تعطیلی یک بخش از چهار بخش مخصوص بیماران کرونایی به دلیل کاهش مبتلایان، کاهش ۳۰ درصدی بیماران سرپایی و بستری مبتلا به ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری در هفته سوم آذرماه، راه اندازی ۱۵ اقامتگاه سلامت در استان کرمانشاه ، شهرستان محمودآباد در مازندران همچنان در وضعیت قرمز، فوت  ۱۸ بیمار کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در استان البرز، تبدیل وضعیت شهرستان رضوانشهر در گیلان از وضعیت نارنجی به زرد و سپس سفید با تداوم محدودیت ها، ادامه محدودیت های کرونایی در سبزوار با وجود خروج این شهرستان از وضعیت قرمز، اشاره کرد.

وضعیت نارنجی تمامی شهرهای استان لرستان، شناسایی یک هزار و ۱۷۴ فرد مبتلا به کرونا در ۲۲۴ ساعت گذشته در استان اصفهان، ابتلای ۴۲۰ نفر از افراد دچار بیماری‌های خاص در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی در خراسان رضوی به ویروس کرونا،  ۲ نقطه توبره‌ریز و موچش پرمخاطره‌ترین نقاط شهری شهرستان کامیاران در کردستان، اجرای محدودیت‌های ۲هفته ای منجر به تغییر رنگ شهرهای استان بوشهر از قرمز به نارنجی و زرد شد، اعلام نکردن روزانه وضعیت کرونایی شهرستان‌های مازندران تاب‌آوری بازار و کسب و کار را بسیار کاهش داده است، بخش دیگری از خبرهای کرونایی است که امروز از طریق خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی مخابره شد.


شمار مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان از مرز۲۴ هزار و۶۰۰ نفرگذشت

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: شمار مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان با افزوده شدن ۱۰۱ مورد جدید به ۲۴ هزار و ۶۱۴نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری روز سه شنبه اظهارداشت: زاهدان همچنان سکان دار بیشترین تعداد مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان است.

وی ادامه داد: هماینک ۱۱۵ بیمار کرونایی و ۲۵۱ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت مراقبت هستند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همچنین با افزوده شدن ۶ مورد فوتی جدید شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان به هزار و هفت نفر رسید.

وی با بیان اینکه برخی شهرهای سیستان و بلوچستان از حالت قرمز به نارنجی تغییر کرده اند از شهروندان خواست همچنان با رعایت دستورالعمل های بهداشتی ابلاغ شده و فاصله‌گذاری اجتماعی از بازگشت مجدد به حالت قرمز این نهاد را یاری کنند. 

 

 

۳۸ بیمار کرونایی در قم بستری شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ۱۸ آذرماه جاری، ۳۸ بیمار کرونایی در بخش‌ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان‌های قم بستری شدند.

محمدرضا قدیر عصر سه شنبه در گفت وگویی، درباره آخرین وضعیت مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در استان قم اظهار داشت: در این مدت ۴۸ تن در اورژانس مرکزهای درمانی استان قم با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا پذیرش شده اند.  

وی با بیان این‌که ۳۴ تن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند، ترخیص شده اند؛ افزود: در حال حاضر ۲۷۹ تن مشکوک به کرونا در بیمارستان های این استان بستری هستند که حال ۵۶ تن از آن‌ها وخیم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: همچنین در این بازه زمانی، یک تن کرونا مثبت جان خود را از دست داد.

 

۱۵ هزار نفر از ابتدای شیوع کرونا در بیمارستان‌های قزوین بستری شدند

مدیر مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون حدود ۱۵ هزار بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند.

علی فخار سلیمانی روز سه شنبه با اعلام این خبر اظهار داشت: 12 هزار و 541 بیمار کرونایی تاکنون بهبود یافته و از بیمارستان های استان بستری شده اند.

این مسوول با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵۱ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند، اظهار داشت: موارد قطعی ابتلا به کرونا در استان قزوین از ابتدای شیوع این ویروس ۲۴ هزار بوده است.

وی یادآور شد: در شبانه روز گذشته موارد قطعی ابتلا به کرونا در استان قزوین ۱۰۰ مورد و همچنین ۶۲ بیمار نیز در بیمارستان ها بستری شده اند.

مدیر مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین اظهار داشت: طی این مدت 59 بیمار کرونایی در بخش مراقبت های ویژه بستری بوده و از خدمات دستگاه های ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) بهره مند شده اند.

این مسوول در پایان گفت: متاسفانه در این مدت ۱۰ تن از بیماران مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست داده اند.

تاکنون بیش از هزار و 126 نفر در استان قزوین بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته اند.

 

تعداد مبتلایان به کرونا در استان همدان به ۹ هزار و ۴۴۳ نفر رسید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به شناسایی ۳۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، گفت: با احتساب این آمار، مجموع مبتلابان و موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های این استان به ۹ هزار و ۴۴۳ نفر رسید.

محمد طاهری روز سه شنبه اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌ها با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۷ مورد بوده که از این تعداد ۸۵ مورد در بخش عادی و ۱۸ نفر در بخش آی.سی.یو بستری شدند همچنین حال ۳۹ نفر نیز وخیم گزارش شده است.

وی افزود: ۱۰ تن به علت ابتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و شمار متوفیان این استان از ابتدای همه‌گیری این ویروس تاکنون به یک هزار و ۳۱۹ مورد رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان ها گفت: تاکنون تعداد بیماران کرونایی بستری در اسدآباد ۳۲۷، بهار ۵۴۲، تویسرکان ۵۸۱، رزن ۳۶۱، درگزین ۱۶۱، فامنین ۱۶۳ و کبودراهنگ ۵۸۰ نفر بوده است.

طاهری افزود: همچنین یک هزار و ۷۶۱ نفر در ملایر، یک هزار و ۶۵ در نهاوند، سه هزار و ۶۴۸ نفر در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شدند که ۲۵۴ نفر از بیماران بستری، غیربومی و از خارج استان هستند.

وی از شهروندان خواست با مجریان طرح شهید سردار سلیمانی برای کنترل بیماری همکاری لازم را داشته باشند.

 

تعداد فوتی های کرونا در لرستان از یکهزار و ۲۰۰ نفر گذشت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعداد جان‌باختگان کرونا در این استان تا پایان روز ۱۶ آذر به یکهزار و ۲۰۱ نفر رسیده است.

مریم کوشکی روز سه‌شنبه با اعلام این مطلب به خبرنگاران افزود: تا ۱۶ آذرماه ۱۴۷ هزار و ۸۳۱ نمونه مشکوک کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ  ۱۴۶ هزار و ۷۷۰ مورد اعلام شده است.

وی اظهار داشت: تا ۱۶ آذرماه ابتلای قطعی ۵۷ هزار و ۴۳۶ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد یکهزار و ۲۰۱ نفر نیز جان باخته اند.

هم اکنون رنگ بندی وضعیت کرونا در تمامی شهرهای استان نارنجی و این شرایط تا اعلام بعدی در هفته آینده قابل استناد است.

 از ابتدای شیوع کرونا تا ۱۵ آذر ابتلای قطعی ۵۷ هزار و ۲۲۸ شهروند لرستانی به ویروس کرونا و مرگ یکهزار و ۱۹۲نفر آنان تایید شده بود.

 

۸۵۴ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در باشت شناسایی شدند

فرماندار باشت گفت: ۸۵۴ بیمار مبتلا به ویروس کرونا تاکنون در این شهرستان شناسایی شده اند.

سید مسعود حسینی روز سه شنبه افزود: ۲ هزارو ۹۴۳ مورد تست کرونا در این شهرستان از افراد با علائم مشکوک گرفته شده که نمونه آزمایشی ۲۹ درصد از این تعداد مثبت بوده است.

وی بیان کرد: براساس آمار، ۹ نفر از شهروندان این شهرستان به علت ویروس کرونا جان خود  را از دست داده اند.

حسینی تصریح کرد: بر اساس اعلام ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا محدودیت‌های شدید کرونایی تا اطلاع ثانوی در شهرستان باشت اعمال می شود.

وی ابراز کرد: بر اساس این طرح مشاغل گروه ۳ و ۴ در این شهرستان حق فعالیت ندارد.

حسینی ادامه داد: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا  مشاغل گروه سوم شامل دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و زبان‌سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی از مهمترین مشاغلی هستند که مجوزفعالیت  تا اطلاع ثانوی را ندارند.

وی گروه چهارم نیز شامل  برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی برای ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی و کاراته و جودو، مدارس شبانه روزی، کافه، قهوه خانه و چایخانه با عرضه مواد دخانی، باغ وحش و شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی اعلام کرد.

حسینی تصریح کرد: عملیات غربالگری در راستای مدیریت و کنترل همه ‌گیری بیماری کووید۱۹ به شیوه  محله و خانواده محور پس از آموزش های لازم  در این شهرستان آغاز شد.

وی طرح محله محور مقابله با کرونا را یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری و کاهش آمار مبتلایان بستری و فوتی ناشی از ویروس کرونا اعلام کرد و افزود: برای اجرای این طرح شهرستان باشت به ۳۳ منطقه عملیاتی جهت مقابله و پیشگیری از کرونا تقسیم شد.

حسینی افزود: با اجرای طرح شهید سلیمانی۱۵۰  تیم در شهر و روستا در قالب پنج کمیته عملیاتی، حمایت، رهگیری و مراقبت، آموزش همگانی، پایش و نظارت کار اجرای این طرح را در سطح  شهرستان برعهده دارند.

وی اظهار داشت: جذب کمک‌های مردمی، نهادها و سازمانهای مردم نهاد، شناسایی افراد مشکوک به ویروس کرونا از طریق سامانه پرونده الکترونیک، رابطین سلامت، ضدعفونی منازل، اعزام تیم مراقبت در منزل، آموزش خانواده‌ها در زمینه ویروس کرونا، آموزش همگانی در زمینه ارتقا دانش و مهارت مردم برای مقابله با بیماری کرونا از مهمترین وظایف این کمیته هاست.

شهرستان ۲۶ هزار نفری باشت در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

 

۱۰۸ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۱۰۸ مورد جدید ابتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر«محمد جمالیان» عصر سه‌شنبه افزود: ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان پنج نفر از شهروندان را در این استان گرفت.

وی بیان کرد: با ثبت این تعداد فوتی در ۲۴ ساعت اخیر، شمار جانباختگان کرونا در استان مرکزی از زمان شیوع تاکنون به یک‌هزار و ۱۰۷ نفر رسید.

جمالیان اظهار داشت: از تعداد ۱۰۸ مورد جدید در استان ۲۵ نفر از بیماران در بیمارستان‌های استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: ۸۳ مورد از بیماران جدید که شناسایی شده اند نیز به صورت سرپایی بوده اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: بدین ترتیب تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تا کنون به ۳۲ هزار و ۶۹۱ نفر رسیده است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه پارسال آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

۱۴۱ بیمار مشکوک به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه یزد بستری هستند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هم اکنون ۱۴۱ بیمار مشکوک به کرونا به دلیل وخامت حال آنها در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بستری هستند.

ابرهیم سلمانی روز سه شنبه افزود: در حال حاضر حدود ۴۰۲ بیمار مشکوک به کرونا در استان تحت درمان قرار دارند.

وی اظهار داشت: همچنین بر اساس معیارهای قطعی در شبانه روز گذشته تشخیصی ۶۳ بیمار در این مدت شناسایی شدند که از این تعداد ۵۸ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان ها بستری و مابقی در منزل تحت درمان قرار گرفتند. 

وی ضمن قدردانی از همراهی مردم و کسبه در اعمال محدودیت های پیشگیری از مقابله با کرونا گفت: تعداد بیماران ورودی به بیمارستان‌های استان نسبت  به هفته های گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته است. 

سلمانی تصریح کرد: اکنون ۸۰ درصد شهروندان استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می کنند که از آنها می‌خواهیم برای حفظ سلامتی و جان خود از شرکت در تجمع خودداری کنند. 

وی از شهروندان خواست تا ریشه کنی این ویروس ، محدویت های را جدی گرفته و از برگزاری دورهمی های خانوادگی و شرکت در تجمات خودداری کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.