طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و تعداد جانباختگان کرونا در ایران از مرز ۵۰ هزار نفر گذشته است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۳۲۱ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۰ هزار و ۱۶ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( ۱۵ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۲ هزار و ۱۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۵۶۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۸ هزار و ۹۸۶ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۷۱۹ هزار و ۷۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۸۱۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۶۲۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: میانگین موارد بستری کرونا در هفته دوم آذر در کشور ۱۷ نفر به ازای هر صدهزار نفر بود و بیشترین میزان بستری در استانهای ایلام، سمنان، اردبیل، یاسوج و یزد گزارش شد که با اختلاف زیاد بالاتر از میانگین کشوری است. میانگین هفتگی موارد مرگ و میر کووید۱۹ در هفته دوم آذر نیز در کشور ۳۶ به ازای هر یک میلیون نفر بود و بشترین میزان مرگ در استانهای یزد، کردستان، اردبیل، خراسان جنوبی گزارش شد.

وی افزود: به رغم کاهش شهرهای قرمز و کاهش نسبی موارد بستری و مرگ و میر کرونا در هفته گذشته که مرهون همراهی مردم و همکاری های بین بخشی و تلاش شبانه روزی کادر بهداشتی و درمانی است اما نمودار موارد  بستری در برخی استانها مانند گیلان، مازندران و گلستان صعودی است و به رغم بهبود نسبی وضعیت در کشور وضعیت حساس، ناپایدار و شکننده است و بیم آن می رود که سهل انگاری و عادی انگاری موجب خیز مجدد بیماری بشود.

لاری ادامه داد: رعایت پروتکل های بهداشتی برای حفظ بازگشایی و تامین معیشت مردم ضروری است و تداوم رعایت اصول بهداشتی موجب کاهش اعمال محدودیت ها می شود. هر گونه سهل انگاری و عادی انگاری موجب خیر مجدد بیماری می شود. رعایت پروتکل های بهداشتی برای حفظ بازگشایی و تامین معیشت مردم ضروری است و تداوم رعایت اصول بهداشتی موجب کاهش اعمال محدودیت ها می شود اما هر گونه سهل انگاری و عادی انگاری موجب بازگشت محدودیت های سختگیرانه می شود.

 

شهرهای قرمز کرونا

 

 

خوزستان در وضعیت نارنجی و زرد کرونا است

 

استاندار خوزستان با بیان اینکه وضعیت کرونا در این استان رو به بهبود است و هیچ شهرستان قرمز از نظر کرونا نداریم گفت: هم اکنون ۱۰ شهرستان استان نارنجی و ۱۷ شهرستان دیگر زرد هستند.

غلام‌رضا شریعتی روز شنبه در حاشیه نشست ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا بیان کرد: شرایط خوزستان از نظر روند ابتلا  به کرونا رو به بهبود است و تعداد مبتلایان روزانه، بستری‌ها و فوتی‌ها رو به کاهش است.

وی افزود: تعداد بیماران مبتلا به کرونا در آی سی یو نیز کاهش داشته و وضعیت خوزستان را از نظر کاهش مبتلایان در چند هفته گذشته می‌توان مناسب ارزیابی کرد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه با ورود به فصل زمستان تا چند روز آینده،و بسته ماندن پنجره‌ها ناشی از  سرما و کاهش دما، تهویه هوا در منازل و محل کار کاهش یافته، و این امر به گسترش و شیوع کرونا کمک می‌کند گفت: باید امکان تهویه هوا را در خانه یا محل کار ایجاد کرده و مراقبت‌ها را در مقابله با کرونا جدی‌تر گرفته ، و نسبت به استفاده از وسایل خود مراقبتی مانند ماسک نیز توجه ویژه داشته باشیم.

وی توضیح داد: در برهه فعلی باید تلاش کنیم وضعیت رو به کاهش را حفظ کنیم، این امر با همکاری آحاد مختلف مردم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی محقق می‌شود.

شریعتی با تاکید برای بسیج شدن همه برای کنترل بیماری بیان کرد:  از همکاری همه مردم استان برای کنترل و کاهش بیماری سپاسگزارم و از آنها تشکر می‌کنم.

 به گزارش ایرنا  ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز پنجشنبه هفته گذشته را نخستین روز بدون فوت کرونایی در استان خوزستان از ابتدای امسال تاکنون اعلام کرد.

بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از ۱۵ تیر تا سوم شهریور امسال روند ابتلای افراد به ویروس کرونا در خوزستان کاملا کنترل شده و آرام بود اما پس از این تاریخ روند ابتلا به کرونا در استان بار دیگر افزایشی  شده و این استان وارد پیک دوم شد. این روند تا ۱۷ مهر ادامه داشت و از ۱۷ مهر روند ابتلای مردم استان خوزستان به ویروس کرونا دوباره کاهشی شده و تا ۲۳ آبان‌ماه  این روند تثبیت شده بود. از این تاریخ  به بعد نیز خوزستان مانند سایر مناطق کشور وارد فاز سوم ابتلا به کرونا شده و روند افزایشی شد.

 

 

وضعیت شهرستان تربت‌جام از قرمز به نارنجی تغییر یافت

 

رییس دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام در استان خراسان رضوی گفت: وضعیت این شهرستان از نظر شیوع کرونا با همکاری مردم از قرمز به نارنجی تغییر یافت.

دکتر محمد افکار روز شنبه با قدردانی از مردم و کسبه به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزود: از ابتدای آذر ماه امسال تاکنون و اعمال محدودیتهای جدید کرونایی، تعداد افراد مبتلا و بیماران کرونایی بستری شده در مراکز درمانی این شهرستان با همکاری خوب مردم نسبت به ۲ هفته ابتدایی آبان ماه امسال ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت شمار جانباختگان ناشی از بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان سجادیه تربت‌جام ۵۰ درصد کاسته شده است.

رییس دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام گفت: با توجه به وضعیت این شهرستان از نظر شیوع کرونا، محدودیتهای جدید در تربت‌جام اعمال شده که بر این اساس مشاغل گروههای یک و ۲ مجوز فعالیت داشته و مشاغل گروههای سه و چهار تعطیل هستند و در صورت بازگشایی و فعالیت، واحدهای متخلف مهر و موم خواهند شد.

وی افزود: طی دو هفته گذشته ۴۶ واحد صنفی متخلف در این شهرستان پلمب شده و ۶۵۷ واحد هم تذکر کتبی دریافت کرده اند.

افکار ادامه داد: از ابتدای آذر ماه جاری تاکنون ۹۰ درصد فعالان صنفی در این شهرستان مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت کرده‌اند.

وی گفت: هرگونه تجمع شامل مراسم عروسی و عزاداری همچنان در این شهرستان ممنوع است و از شهروندان درخواست می‌شود با شرکت نکردن در این مراسم‌، چنانچه متوجه برگزاری اینگونه مراسم باشند به دستگاههای قضایی اطلاع دهند. 

رییس دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام با بیان اینکه در حال حاضر ۳۶ بیمار کرونایی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان سجادیه این شهر بستری هستند افزود: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۲۷۵ نفر در این شهرستان بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند.

شهرستان تربت‌جام در ۱۶۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

 

۳۲ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان مرکزی بستری شدند

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۳۲ بیمار کرونایی این استان در شبانه روز گذشته به دلیل وخامت حال در مراکز درمانی استان مرکزی بستری و از خدمات ویژه بهره‌مند شدند.

دکتر «محمد جمالیان» روز شنبه افزود:  بر اساس تنایج آزمایشگاهی ۱۷۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا  ۲۴ ساعت اخیر در استان مرکزی شناسایی شدند.

وی شمار جان‌باختگان کرونا در این استان را در شبانه روز اخیر هشت  نفر عنوان کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد:  ۱۴۳مورد  بیماران کرونایی در بازه زمانی مذکور به صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کردند و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش در قرنطینه خانگی بمانند.

دکتر جمالیان یادآور شد: یک هزار و ۲۸۷ نفر تاکنون در استان مرکزی در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته اند.

استان مرکزی با یک میلیون ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دومین استان بعد از قم بود که ویروس کرونا در آن منتشر شد.

 

۷۰۸ بیمار مثبت کرونایی قزوین در طرح شهید سلیمانی شناسایی شدند

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: در هفته اول اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی در استان قزوین تاکنون ۷۰۸ بیمار مثبت کرونایی شناسایی شده‌اند.

پیمان نامدار روز شنبه در ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان قزوین، افزود: طرح خوب شهید قاسیم سلیمانی با همکاری دستگاه‌های مختلف در ۲۶۷ محله استان در حال اجرا بوده و فقط برای دو هفته طراحی نشده است.

وی با اشاره به اطلاعاتی از اجرای این طرح در استان، گفت:تاکنون ۲۱ مرکز منتخب دارای تیم مراقبت در منزل، ۱۰۸ تیم مراقبتی، ۴۰ تیم نظارتی و ۶۵ تیم حمایتی در این طرح تشکیل شده اند.

این مسوول افزود: ۹ هزار تست سریع در مرحله اول اجرای طرح در استان توزیع شده است و امیدواریم هرچه سریعتر تیم‌های بتوانند آنها را انجام دهند.

وی اضافه کرد: تاکید این طرح، بر آن است که افراد دارای تست مثبت در منزل شناسایی شوند و حداقل ۱۰ نفر از افرادی که در منزل یا ادارات با آنها در تماس بوده اند مورد شناسایی قرار گیرند تا موارد خطر و انتقال کاهش یابد.

نامدار گفت: ۸۷۱ نیروی مردمی با تیم مراقبت همکاری دارند و هزار و ۸۶۵ نفر در معرض تماس نزدیک با بیماران کرونایی رهگیری شده اند.

این مسوول اضافه کرد: از ستاد درخواست داریم با کسانی که قرنطینه را رعایت نمی‌کنند و موجب مختل شدن حوزه سلامت می‌شوند با استفاده از مصوبه ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی به دادستانی‌ها معرفی شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین افزود: با اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی تاکنون ۵۱۳ نفر در معرض خطر شناسایی شده، هزار و ۹۸۷ مکان عمومی بازدید شده، ۲۵۹ موارد تخلف کشف و ۴۹ مورد پلمب شده است.

این مسوول اضافه کرد: تاکنون در این طرح، ۷۰۸ مورد کرونای مثبت در یک هفته در کل استان شناسایی شده و ۷۱ نفر به بیمارستان ارجاع شده اند.

نامدار با اشاره به روند بستری و فوت استان از ابتدای بیماری تا به امروز، گفت: وضعیت بیماری کرونا در استان در دوسه هفته گذشته، سینوسی بوده است ولی خوشخبتانه با اجرای طرح محدودیت‌ها در روند کاهشی قرار داریم.

این مسوول گفت: اگر رعایت دستورالعمل‌ها را به صورت هدفمند و هوشمند رعایت نکنیم موج بعدی کرونا و افزایش بستری و فوتی‌ها را در استان خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: تا دوهفته گذشته بالغ بر ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر بستری روزانه کرونا در استان داشتیم که الان به نصف هفته‌های قبل و حدود ۴۵ نفر رسیده و تعداد بستری‌های موجود از ۵۶۸ بیمار به ۴۴۷ بیمار کاهش یافته است.

نامدار با بیان اینکه کل بستری‌های کرونا در استان به ۱۵ هزار نفر رسیده است، افزود: تعداد بستری‌های موجود در مراکز درمانی دانشگاهی ۳۳۴ بیمار، تامین اجتماعی ۸۳ بیمار و مراکز خصوصی ۳۰ بیمار هستند.

این مسوول اضافه کرد: در حال حاضر، کمترین انتظار بیمار برای تخت آی سو یو در حدود چهار نفر را داریم و ۱۱۵ نفر در آی سی یوها بستری هستند و ۵۳ نفر به دستگاه کمک تنفسی متصل شده اند.

وی گفت: بستری فعلی فوتی مثبت قطعی استان در ۲۴ ساعت گذشته هفت بیمار بوده است و قاعدتا نتیجه کاهش فوتی را باید یک ماه بعد از اعمال محدودیت‌ها مشاهده کنیم و انتظار داریم از هفته بعد کاهش محسوس تری داشته باشیم.

 

۱۶هزار خانوار صومعه سرائی غربالگری شدند

فرماندار شهرستان صومعه سرا گفت : در طرح غربالگری خانه به خانه شهید سپهبد قاسم سلیمانی در شهرستان صومعه سرا باید ۴۲هزار خانوار مورد غربالگری قرار گیرند که تا کنون ۱۶هزار خانوار از اجرای این طرح بهرمند شده اند .

سید جلال سید محمدی روز شنبه در جلسه ستاد مبارزه با ویروس کرونا اظهار داشت: در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفته ایم و این وضعیت خطرناک و شمار مبتلایان رو به افزایش است .

وی از ممنوعیت برگزاری هرگونه مجالس عروسی و عزا در تالارها و باغ ها و مساجد خبر داد و افزود: دهیاران و شوراها و هیات امنا مساجد و بقاع در این خصوص همکاری بیشتری داشته باشند .

وی اجرای طرح غربالگری را بسیار موثر عنوان و خاطرنشان کرد: جامعه داروخانه های شهرستان در اجرای این طرح ۳۵ هزار ماسک و ۳۰ تب سنج به ارزش ۵۰میلیون تومان کمک کرده اند .

سید محمدی خاطر نشان کرد : ۱۵۰ گروه جهادی سه نفره در اجرای این طرح شرکت دارند که تاکنون ۱۱نفر مشکوک به کرونا را به مراکز بهداشت معرفی کرده اند .

معاون سیاسی فرماندار صومعه سرا در این جلسه گفت : طرح غربالگری هدفمند و موثر در کاهش زنجیره انتقال ویروس کرونا است و تمامی نهادها باید همکاری لازم را در اجرای آن داشته باشند .

حیدری با تاکید بر لزوم همکاری اصناف و بازاریان افزود: تعداد بیماران بستری شده در شهرستان دو رقمی شده است و رعایت پروتکل های بهداشتی باید بیشتر اجرا گردد .

رئیس بیمارستان امام خمینی صومعه سرا  درخواست ۵ دستگاه ونتیلاتور را از نیازهای اساسی این بیمارستان عنوان و خاطرنشان کرد: یک نفر فوتی در روز گذشته و ۱۶ بیمار در بیمارستان امام خمینی بستری هستند که وضعیت ۳نفر آنها وخیم است .

دکتر لسانی با اشاره به اینکه بخاطر رعایت نکات بهداشتی و زدن ماسک شاهد کاهش آنفولانزا هستیم افزود: متاسفانه بیماران کرونایی جدید با وضعیت بدتری می آیند از این رو که در اوج کرونا قرار داریم رعایت پروتکل و حفاظت شخصی بر همه واجب است .

رئیس اداره صمت شهرستان صومعه سرا  هم گفت : ۳واحد نانوایی به علت رعایت نکردن موازین بهداشتی به تعزیرات معرفی شدند.

محمد نیک صفت با اشاره به اینکه بازرسی ها تداوم بیشتری دارد افزود:  ۵۰۰ واحد صنفی برای دریافت تسهیلات ناشی از کرونا در سامانه ثبت ونام کرده بودند که  ۴۶۲واحد موفق به دریافت ۵میلیارد و۳۰۰میلیون تومان تسهیلات شده اند و پرونده ۳۸ واحد دیگر در دست بررسی است .

جانشین فرمانده انتظامی شهرستان صومعه سرا نیز در این جلسه از پلمب یک تالارخبر داد وافزود: این تالار به علت  برگزاری مراسم عروسی در روز گذشته پلمپ شد .

سید محمد میر باقیان افزود: طی هفته اخیر  ۱۱ قلیان سرا پلمب شد و به ۲۴ واحد قهوه خانه و قلیان سرا به علت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی اخطار داده شده است .

مدیر آموزش و پروش صومعه سرا با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۶هزار دانش آموز در شهرستان مشغول تحصیل هستند افزود: معلمان با تلاش و فداکاری در خط مقدم آموزش قرار گرفته اند و تمام تلاش خود را برای ار آموزش در فضای مجازی گذاشته اند .

حسین بالو افزود: ۱هزار دانش آموز فاقد گوشی و تبلت در شهرستان شناسایی شده اند که آموزش آنها از طریق رسانه ملی و درسنامه و جزوات معلمان انجام می شود .

بالو با اشاره به اینکه نیاز به  حمایت خیرین این روزها بیشتر از پیش احساس می شودافزود: ۲۷ دانش آموز شناسایی شده اند که فاقد تلویزیون‌ در منزل هستند و فقط از طریق درسنامه و جزوه مشغول یادگیری هستند .

شهرستان صومعه سرا با حدود ۱۳۰ هزار نفر جمعیت سه بخش مرکزی، تولمات و گوراب زرمیخ در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

 

۱۳ هزار بیمار کرونایی در کردستان بهبود یافتند

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۳ هزار بیمار مبتلا در این استان بهبود یافته‌اند.

دکتر صدیق جدیدالاسلامی روز شنبه در گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: این بیماری بهبود یافته با تلاش‌های مستمر، بی وفقه و حماسه آفرینی‌های مدافعان سلامت به زندگی عادی برگشتند.

وی یادآور شد: تاکنون همه بیماران مبتلا به کرونا در استان از خدمات درمانی بهره‌مند شده‌ و هیچ موردی دال بر عدم دریافت خدمات نیز گزارش و مشاهده نشده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: هیچ بیماری به علت نیاز مالی و تنگدستی از دریافت خدمات درمانی در استان بی‌بهره نبوده است ضمن اینکه برای بیماران مبتلا به کرونا و فاقد پوشش بیمه‌ای، دفترچه بیمه سلامت صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه درمان بیماران مبتلا به کرونا مانند سایر بیماری‌ها در صورت داشتن دفترچه درمانی طبق تعرفه دریافت می‌شود، گفت: برای افرادی که فاقد پوشش بیمه بلافاصله دفترچه سرتخت صادر و بیمه خدمات درمانی برای وی لحاظ می‌شود.

جدیدالاسلامی تاکید کرد: بیماران بی بضاعت به مددکاری بیمارستان مراجعه کنند و ۹۰ درصد هزینه آنها را بیمه می‌پردازد و فقط ۱۰ درصد کل این هزینه به عهده بیمار است و اگر بیماری توان پرداخت این رقم را هم نداشته باشد، به مددکاری بیمارستان‌ها ابلاغ شده که سهم این بیماران را مددکاری بپردازند تا ترخیص ‌شوند.

 

نگرانی از بازگشت سنگین‌تر بیماری کرونا

 

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونای کلانشهر تهران از خطر بازگشت سنگین‌تر بیماری کرونا در پایتخت ابراز نگرانی کرد.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عصر شنبه ۱۵ آذرماه همزمان با روز جهانی داوطلب با شعار "با هم می‌توانیم، به‌واسطه کار داوطلبانه " میزبان نشست نقش گروه های داوطلب در کنترل بیماری کرون  با حضور نمایندگان گروه های داوطلب و خیرین حوزه سلامت بود.

علیرضا زالی در این نشست اظهارکرد: در شرایطی که بیماری در حال افول است اما نگران بازگشت سنگین تر کرونا هستم این اتفاق تلخ را در پاندمی آنفلوانزا اسپانیایی شاهد بودیم.

وی گفت: شرایط شهر و استان تهران بی ثبات و شکننده و ناپایدار است و نباید تصو کنیم که ظفرمندانه حرکت کرده ایم.

زالی تاکید کرد: کماکان میزان بستری بیماران طی ۲۴ ساعت گذشته در استان تهران  بالای رقم ۴ هزار و ۵۰۰ بیمار است. از نقطه افول نسبی بیماری در تهران دور هستیم و امروز ۵۰۰ بیمار جدید کرونا بستری شدند که ۱۳۵ بیمار مستقیم به‌ آی سی یو رفتند 

وی ادامه داد: صمیمانه دست تمامی نیروهای داوطلب را که برای حمایت از همنوعان تلاش می کنند می فشارم و امید دارم که همواره شاهد پررنگ شدن مشارکت های مردمی در تحقق برنامه های توسعه محور کشور باشیم.

او گفت: خدمات درخشان داوطلبان و گروه های جهادی که در سخت ترین روزهای نبرد با کرونا همپای کادر بهداشت و درمان در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا برای خدمت رسانی به همنوعان تلاش کرده اند، گواه اثبات اهمیت نقش داوطلبان در نظام سلامت است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.