شیب نزولی کرونا در بیشتر استان های کشور بعد از تعطیلات 2 هفته ای همچنان ادامه دارد، اما طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت در حال حاضر ۳۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۶۰ شهرستان نارنجی و ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت۲۳۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۱ هزار و ۷۲۸ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز جمعه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۱ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۹ هزار و ۵۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵ هزار و۷۶۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱ میلیون و ۹۲هزار و ۶۱۷ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۷۸۷ هزار و۸۵۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵هزار و ۷۶۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: در حال حاضر ۳۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۶۰ شهرستان نارنجی و ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

 

مردم از برگزاری هرگونه دورهمی در شب یلدا خوداری کنند

 

لاری گفت: نگرانی ما در مجموع در وزارت بهداشت از برگزاری دورهمی‌ها در شب یلدا است، در هفته و چند روز گذشته با اعمال محدویت های مصوب و همکاری خوب مردم و نهاد های متولی شاهد کاهش جدی هم در بحث بستری بیماران و هم مرگ بودیم.

وی ادامه داد: همکاران ما در جدالی سخت با کوید ۱۹ و مشغول خدمت رسانی به بیماران هستند و انتظار مدافعان سلامت این است که هموطنان با تداوم همکاری با کادر درمان از برگزاری هرگونه دورهمی ومهمانی درشب یلدا خودداری کنند.  

 

آخرین وضعیت استان ها

 

خروج برخی شهرستان‌ها از وضعیت قرمز و تبدیل آنها به وضعیت نارنجی هرچند یک موفقیت در کنترل ویروس کرونا بوده اما باعث نگرانی از عادی انگاری و بازگشت به رفتارهای معمول آن هم در شرایط شکننده فعلی شده است.

بعد از ۲ هفته اجرای محدودیت‌های شدید کرونایی اما مشاهدات نشان می‌دهد که بازارهای سطح برخی از شهرهای و سایر صنوف با شلوغی جمعیت مواجه شده است و این خطر عادی انگاری کرونا را در شرایط فعلی بیشتر می‌کند.

از طرفی شب یلدا نیز به عنوان طولانی‌ترین شب سال در راه است و این مناسبت با دورهمی و شب نشینی ایرانی ها گره خورده، خریدهای گروهی خانواده‌ها، تجمع خریداران در واحدهای کسب و کار، ترددهای غیرضرور و شروع دوباره دورهمی‌ها در آستانه این شب، بیم آن را می‌دهد که مجدد با موج دیگری از شیوع ویروس کرونا مواجه شویم.

خبرهای رسیده از استانها حاکی از این است که دولتمردان در راه مبارزه با این ویروس مزاحم دست از تلاش برنمی دارند و یکی از طرح های مهم مبارزه با بیماری کرونا طرح شهید حاج قاسم سلیمانی است که با مشارکت سپاه، وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر در کنار اهدای بسته های معیشتی و فعالتر شدن مراکز نمونه گیری کرونا در شهرستانها در حال انجام است.

رصد اخبار نشان می دهد که شیب نزولی کرونا در بیشتر مناطق کشور بعد از تعطیلات 2 هفته ای همچنان ادامه دارد و طبق اعلام متخصصان امر آثار محدودیت ها طی هفته های آینده بیشتر نمایان می شود و بر این مبنا توصیه می شود همچنان این موضوع مهم و همزیستی با آن را در زندگی روزمره مورد توجه قرار دهیم.

 

با این حال از زنجان خبر می رسد که روند کنترل شیوع ویروس کرونا به خوبی در حال انجام است و  معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در این زمینه گفت: با توجه به تاثیر محدودیت‌های ۲ هفته‌ای کرونا در استان و شیب نزولی ابتلا به بیماری، این به معنی عادی شدن شرایط نیست و مردم باید همچنان به خصوص در روزهای سرد سال به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشند.

دکتر علیرضا آرمانی کیان با بیان اینکه دوره بیماری کرونا ۲۸ روز بوده ولی اکنون در برخی از موارد تا ۹۰ روز نیز ویروس در خون فرد مبتلا به کرونا وجود دارد و بیمار ناقل است، گفت: طولانی بودن مدت آلودگی‌زایی بیماران کرونایی در منازل سبب ابتلای سایر افراد و به اصطلاح ابتلای خانوادگی می‌شود.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ۴۳۵ نفر در بیمارستان های  استان بستری هستند که از این تعداد ۲۴ مورد مثبت بستری ۲۴ ساعته گذشته را شامل می شود.

این روال در استان خراسان رضوی نیز ادامه دارد و سه شهرستان فیروزه، زبرخان و نیشابور که تا چندی پیش درگیر وضعیت قرمز شیوع ویروس همه‌گیر کرونا بودند پس از اجرای محدودیت‌های‌ پیشگیرانه و تشدید نظارت‌های بهداشتی شاهد کاهش آمار ابتلای شهروندان به بیماری کووید ۱۹ هستند ولی این شرایط پایدار نیست.

فرماندار ویژه نیشابور در این زمینه اظهار داشت: برقراری محدودیت در رفت و آمدها با هدف پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و شیوع بیماری کووید ۱۹ میزان رفت و آمد شهروندان را در  شهرستانهای نیشابور، فیروزه و زبرخان تا ۷۰ درصد کاهش داده است.

علیرضا قامتی افزود: طی این مدت با همکاری ۸۵ درصد از اصناف نیشابور طرح محدودیت‌های کرونایی اجرا شد که نشان از همراهی خوب این بخش دارد.

همچنین فوت مبتلایان به کرونا در آذربایجان‌غربی بسیار کمتر از متوسط کشوری شده است و بنا به گفته رییس کارگروه اطلاع رسانی قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در این استان؛ در حالی که رقم فوت مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در کشور، ۴.۷۵ درصد است، این رقم در آذربایجان غربی به حدود ۳.۳ درصد می رسد.

علی احمدپور گفت: تاکنون متاسفانه سه هزار و ۱۰۰ نفر از ۹۳ هزار مبتلای به کرونا در استان جان خود را از دست داده اند و تعداد فوتی های کشور نیز حدود ۵۱ هزار و ۵۰۰ نفر است که ۴.۷۵ درصد کل مبتلایان را در بر می گیرد.

وی با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته نیز ۳۰۸ نفر دیگر در آذربایجان غربی به بیماری کرونا مبتلا شده و نزدیک به ۱۰۰ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری شده اند، بیان کرد: تعداد کل بستری های مربوط به بیماران حاد تنفسی در استان به ۹۳۸ نفر  رسید که نشان دهنده روند کاهشی در استان است.

اما وضعیت شکننده استان همدان باعث شد که تمامی محدودیت ها تا یک هفته دیگر نیز تمدید شوند و رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا در این استان گفت: اعمال محدودیت‌های برای هفته آینده(۲۲ تا ۲۹ آذر) نیز همچنان ادامه خواهد داشت.

اسدالله ربانی مهر افزود: استان همدان به لحاظ همه گیری بیماری کرونا در وضعیت نارنجی قرار دارد و تمام محدودیت های هفته آینده بر اساس محدودیت های فعلی سطح استان تمدید می شود و تغییر خاصی در شکل و نوع اعمال محدودیت ها نداریم.

اما در خلخال نیز وضعیت کرونا از لحاظ آمار بیماران کرونایی وارد و ترخیص شده از بیمارستان به حد ثبات رسیده و پایدار شده است.

فریدون بابایی افزود: اجرای طرح غربالگری سردار شهید سلیمانی توسط بسیج خلخال نتایج بسیار خوبی در شناسایی بیماران کرونایی و کنترل بیماری داشته و علاوه بر اعمال محدودیت‌های اجتماعی ، با اتخاذ برخی تصمیمات سطح سلامتی جامعه را از لحاط بیماری کرونا افزایش خواهیم داد.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان از استمرار محدودیت‌های کرونایی از فردا شنبه همانند ۲ هفته قبل در شهرهای استان بنا بر وضعیت آنها به لحاظ شیوع ویروس کرونا خبر داد.

حجت‌الله غلامی افزود: اکنون ۲۱ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان خور و چادگان در وضعیت زرد و شهرستان نطنز در شرایط قرمز قرار دارد.

وی اضافه کرد: بر این اساس در شهرستان نطنز به لحاظ قرمز بودن وضعیت، علاوه بر محدودیت‌های تردد، امکان فعالیت برای مشاغل گروه یک ممکن است و سایر گروه‌ها مجاز به فعالیت نیستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین نیز خبر از کاهش آمار فوتی‌ها و تعداد بیماران ورودی به بیمارستانها بر اثر ابتلا به ویروس کرونا پس از محدودیت‌های کرونایی خبر داد و گفت:این آمار نسبت به قبل از آن به ترتیب ۱۵ و ۳۰ درصد کاهش یافت.

دکتر جلال رحمانی اظهار داشت: در حال حاضر با تهیه کیت های رپید امکان انجام تست سریع کرونا در مراکز منتخب بهداشتی و درمانی استان وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۵۰ بیمار بد حال در بخش آی سی یو بیمارستان های استان قزوین بستری هستند و کادر درمان تمام تلاش خود را برای بهبود آنها انجام می دهند.

 

رییس اتاق اصناف بجنورد نیز با اذعان به شکننده بودن وضعیت اقتصادی برخی کسبه اذعان می کند که بازار این روزها نیاز به همدلی و همراهی بیشتری از سوی مسوولان دارد.

از ابتدای امسال تا ۵ آذر، ۶۵۰ مورد ابطال پروانه در سامانه اتحادیه ها ثبت شده است که نسبت به بازه زمانی سال گذشته افزایش دارد.به گفته مهدی امیدوار کرونا موجب ورشکستگی برخی صاحبان صنوف در استان شده و همه مشاغل را تحت تاثیر قرار داده است.

 مسوول دفتر شرکت سداد در خراسان شمالی  که امور کارتخوان های بانک ملی را پشتیبانی می کند در مورد جمع آوری کارتخوانها در شرایط اقتصادی فعلی برخی صنوف و محدودیت هایی که وجود دارد می گوید:  دستگاه های کارتخوان را به امانت در اختیار مشتری قرار می دهیم و تا زمانی که فعالیت اقتصادی دارند از آن ها حمایت می کنیم.

زهرا رحیمی نسب می افزاید: گاهی در داخل هر فروشگاه چندین دستگاه کارتخوان قرار دارد و پذیرنده سلیقه ای از این کارتخوان ها استفاده می کند.

صف‌ و بی‌توجهی به پروتکل‌ بهداشتی عنوان دیگری از گزارش های مرکز سنندج است که به موضوع تکراری تجمع و صف های غیربهداشتی اشاره می کند و انباری که جهاد کشاورزی سنندج به تعاونی دامداران داده تا محل دپوی نهاده دامی شود و روزانه چندین خودروی باری جهت خرید خوراک دام به این محل مراجعه می‌کنند که بسیاری از مراجعین بدون رعایت پروتکل‌ بهداشتی و ماسک در صف تهیه نیاز خود می‌ایستند.

تجمع‌های متعدد و بی نظمی خریداران و عدم ساماندهی آنها توسط متولیان امر سبب ایجاد آلودگی صوتی و بهداشتی در محوطه شده ضمن اینکه تجمع مراجعین و عدم رعایت فاصله فیزیکی در این وضعیت بحرانی شیوع کرونا یکی از مشکلات این محل است.

این مساله سبب شده مراجعینی که از روستاهای مختلف می‌آیند، در صورت ناقل بودن فقط یک نفر، افراد زیادی را آلوده کند و ویروس را به تمام نقاط شهر و روستا منتقل کند.

گزارش قرق هایی که شکسته می شود عنوان گزارشی از مرکز ایلام است که به حضور افراد ناقل کرونا در شهر پرداخته و در این گزارش بیان می کند؛ یکی از مسائلی که بیش از پیش با وجود رعایت پروتکل ها و اعمال محدودیت ها به گسترش دامنه کرونا دامن می زند، حضور افراد مبتلا به کرونا برای گرفتن دارو و درمان در سطح شهر و مراکز درمانی است.

با وجود اینکه آزمایش برخی مثبت شده و باید در قرنطینه خانگی یا بیمارستان باقی بمانند اما به دلیل بیماری و درد بدن و وضعیت وخیم ناچار هستند به صورت مرتب به مراکز درمانی مراجعه کنند.

بی گمان همین تردد افراد آلوده از خانه تا مراکز درمانی موجب انتشار کرونا در سطح شهر و آلوده شدن شمار بیشتری از مردم می شود.

 

سه شهر خوزستان در وضعیت نارنجی و بقیه زرد هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در حال حاضر سه شهر خوزستان از نظر کرونا در وضعیت نارنجی و مابقی زرد هستند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان جمعه اظهار داشت: بر اساس آخرین بررسی‌ها، شهرهای اهواز، آبادان و بهبهان از نظر کرونا نارنجی و مابقی شهرها در وضعیت زرد قرار دارند.

وی یازدهم آذرماه اعلام کرده بود : درنتیجه همکاری خوب مردم و اعمال محدودیت‌ها، کرونا از وضعیت قرمز خارج شد.

ابول نژادیان ادامه داد: این موضوع نباید موجب سهل انگاری در رعایت آداب بهداشتی و کوچک شمردن خطر ویروس شود؛ خوزستان در آستانه ورود به روزهای سرد سال است و باید مراقب پیک زمستانه باشیم.

به گفته ابول نژادیان تعطیلی و اعمال محدودیت‌ها از روز یکم آذرماه به کاهش بار مراجعات به بیمارستان‌ها، کمک زیادی کرد.

 

۱۴۳ مورد جدید کرونا در شمال اصفهان شناسایی شد

۱۴۳ مورد جدید ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، نطنز و اردستان در شمال استان اصفهان شناسایی شد.

از مجموع آزمایش‌های تشخیص بیماری کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در منطقه شمال استان اصفهان، نتیجه ۱۳۰ نفر در کاشان و آران و بیدگل، هشت نفر در اردستان و پنج نفر در نطنز مثبت اعلام شد.

اکنون وضعیت کرونایی شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل و اردستان نارنجی و وضعیت نظنز قرمز است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان روز جمعه گفت: از روز گذشته تاکنون ۱۸ بیمار جدید حاد تنفسی با سن ۲۹ تا ۹۰ سال در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل بستری شدند که ۱۶ نفر از این بیماران در کاشان و ۲ نفر در آران و بیدگل تحت درمان قرار گرفتند.

مریم امیدی افزود: اکنون ۱۹۴ بیمار حاد تنفسی در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل بستری هستند که ۵۹ نفر آنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته پنج نفر شامل سه نفر زن ۵۷، ۸۲ و ۹۰ ساله و ۲ نفر مرد ۷۶ و ۷۹ ساله به دلیل بیماری حاد تنفسی در مرکزهای درمانی این منطقه جان باختند.

به گفته وی، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا امروز ۱۰۹ هزار و ۵۰۰ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی کاشان و آران و بیدگل مراجعه کردند و هفت هزار و ۶۴۶ نفر بیمار حاد تنفسی نیز از بیمارستان‌های این شهرستان‌ها مرخص شدند.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

روابط عمومی شبکه بهداشت نظنز نیز اعلام کرد: اکنون ۲۷ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این شهرستان بستری هستند.

حسن ذبیحی مدیر مرکز بهداشت اردستان هم با بیان اینکه تاکنون یک‌هزار و ۴۹ بیمار کووید ۱۹ با بهبودی، از بیمارستان ترخیص شده‌اند، گفت: از مجموع سه هزار و ۱۹۵ آزمایش تشخیص کووید ۱۹، یک‌هزار و ۲۳۰ نفر مثبت اعلام شده است.  

 

۲۳ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به بیست و یکم آذرماه ، ۲۳ بیمار کرونایی جدید در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

محمد رضا قدیر اظهار داشت: دراین مدت ۳۳ نفر توسط اورژانس مراکز درمانی قم با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا  پذیرشدند که ۲۳ نفر بستری جدید در بخش ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان صورت گرفته است.

 وی اظهار داشت: همچنین ۳۰ نفر از کل بیماران کرونایی  که در مراکز درمانی قم بستری بودند، ترخیص شدند.

وی گفت:‌  درحال حاضر ۲۲۹ نفر مشکوک به کرونا در بیمارستان های قم بستری هستند که حال ۵۳ نفر آنها وخیم است.

 قدیر گفت:‌همچنین یک نفر کرونا مثبت جان خود را از دست داد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌ عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به ‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

 

۹۸ سیستان و بلوچستانی دیگر کرونا گرفتند

عضو ستاد مدیریت کرونا سیستان و بلوچستان گفت: شمار مبتلایان به کرونا در این استان با اضافه شدن ۹۸ نفر جدید در شبانه روز گذشته به ۲۴ هزار و ۹۴۴ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری روز جمعه اظهارداشت: هماینک ۲۰۵‌ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند.

وی ادامه داد: همچنین ۹۸ بیمار کرونایی در سیستان و بلوچستان در بیمارستان‌ها تحت درمان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در شبانه روز گذشته چهار بیمار کرونایی در سیستان و بلوچستان جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: تاکنون یکهزار و ۲۰ بیمار در سیستان و بلوچستان براثر ابتلا جان خود را از دست داده‌اند. 

هاشمی افزود: بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان به حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اختصاص دارد.

 

ابتلای ۵۷ هزار و ۹۴۰ لرستانی به کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۵۷ هزار و ۹۴۰ شهروند لرستانی از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون به این بیماری مبتلا شدند.

"مریم کوشکی" روز  جمعه  با اعلام این مطلب به خبرنگاران افزود: تاکنون  ابتلای قطعی ۵۷ هزار و ۹۴۰شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده  که از این تعداد یکهزار و ۲۱۶نفر نیز جان باخته اند.

وی ادامه داد: رنگ بندی وضعیت کرونا در تمامی شهرهای استان نارنجی است و این شرایط تا اعلام بعدی در هفته آینده قابل استناد است.

کوشکی عنوان کرد: تاکنون ۱۴۹ هزار و ۱۶۲ نمونه از بیماران احتمالی به آزمایشگاه ارسال شده که از این مجموع۱ ۴۸ هزار و ۱۳۶ مورد جواب داده شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
76 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

  • مریم

    واقعا مسخره هست چطوریه که امتحانا حضوری برگذار میشه ولی شب یلدا رو خونه هم دیگه نریم

    پاسخ