طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت 14 استان کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز به سر می برند و 12 استان نیز در وضعیت هشدار هستند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «استانهای مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین استانهای فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، قم، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند

 

 سفر ‌به مازندران اکیدا ممنوع

‌ستاد اطلاع‌رسانی فرماندهی مدیریت و کنترل بیماری کرونا اعلام کرد:

‌استان مازندران از تیر ماه با موج شدید شیوع بیماری مواجه شده است، به طوری که ۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز و ۲ شهرستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

موارد بستری و ابتلا به کرونا در این استان ظرف ۶ هفته گذشته بیش از ۴ برابر افزایش پیدا کرده ‌و شیب صعودی وضعیت بستری و ابتلا به بیماری در این استان نگران کننده است.     

‌از هموطنان خواهشمندیم از هر‌گونه سفر غیرضروری به استان مازندران به طور جدی خودداری کنند.

 

 

افزایش شمار مبتلایان غیربومی به کرونا در مشهد

دبیر کارگروه اطلاع‌رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شمار مبتلایان و فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ بین افراد غیربومی بستری در بیمارستانهای کلانشهر مشهد رو به افزایش است لذا از عموم هموطنان استدعا می‌شود بطور موکد و جدی از سفر به مشهد پرهیز کنند.

دکتر حمیدرضا رحیمی روز دوشنبه افزود: مشهد در وضعیت قرمز شیوع ویروس همه‌گیر کرونا قرار دارد، بنابراین به هیچوجه مقصد مناسبی برای سفر نیست. 

وی ادامه داد: هم‌اینک دست‌کم ۲۰ درصد بیماران بستری در بیمارستانهای ویژه کرونا را در مشهد افراد غیربومی ساکن دیگر استانها و شهرستانهای کشور تشکیل می‌دهند که در این شرایط شوربختانه مصلحت سلامتی خود را ندیده گرفته و به مشهد سفر کرده‌اند.

مسوول اطلاع‌رسانی پیرامون کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد این دسته از بیماران را مبتلا به ویروس کرونا پیش از ورود به مشهد یا ابتلای به آن هنگام حضور در این شهر ذکر و بیان کرد: برخی از مبتلایان غیربومی به ویروس کرونا، در مشهد جان خود را از دست می‌دهند لذا پیکر آنها با تدابیر خاص و آمبولانسهای ویژه به زادگاهشان در خارج از مشهد و خراسان رضوی منتقل می‌شود. 

وی بر لزوم حیاتی رعایت کامل و دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری فیزیکی در اجتماع، زدن ماسک به صورت و اجتناب از سفرهای غیرضروری" برای مهار و پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ تاکید و بیان کرد: همه دست‌اندرکاران امور بهداشتی درمانی و خادمان سلامت بطور شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند. 

دکتر رحیمی گفت: با این وجود، شرط موفقیت خادمان سلامت در جبهه مبارزه با ویروس مرگبار کرونا همکاری و همراهی مستمر مردم در رعایت توصیه‌های بهداشتی است. 

 

کاهش آمار بستری بیماران کرونایی در گلستان

کاهش آمار بستری و ابتلا به کرونا در گلستان طی روزهای اخیر موجب دل‌خوشی اهالی استان شده اما مدیران حوزه پزشکی معتقدند که رغبت برخی بیماران و خانواده‌ها به طی مراحل درمان در منزل به ویژه در تعطیلات و اعیاد اخیر در کاهش این آمار موثر بوده و اظهار نظر در خصوص توقف شیوع کرونا در گلستان نیازمند زمان بیشتری است .

در نتیجه کم توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی و آسان پنداری کرونا، از اواخر خرداد ماه روند افزایش ابتلا و بستری کرونا در گلستان آغاز شد و هر چند در ابتدا این رویه مختص شرق استان بود اما آرام آرام سایر مناطق نیز در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند که مسوولان این آمار را به عنوان نشانه آغاز پیک دوم بیماری در گلستان اعلام کردند.

تعداد بستری شدگان و افراد بد حال در مراکز درمانی رشد چشمگیری داشت و مراجعان سرپایی در هفته به حدود ۲ هزار نفر افزایش یافت تا جایی که دوباره زمزمه نیاز به احداث بیمارستان صحرایی بر سر زبان ها افتاد.

در این مدت برخی تجهیزات و سخت افزارهای درمانی گلستان به علت استفاده بیش از حد ازچرخه خدمت دهی خارج شد و گلستان در آستانه بحران قرار گرفت .

همراهی رسانه ها و مشارکت روحانیون شیعه و سنی در کنار افزایش ترس مردم از تعداد جان باختگان ناشی از این بیماری سبب شد تا بالاخره پس از حدود ۴۵ روز، رویه ابتلا و بستری در برخی مناطق استان شیب نزولی را تجربه کند و میزان مراجعان برای ویزیت سرپایی در هفته به هزار و ۲۰۰ و بستری شدگان نیز به محدوده کمتر از ۱۰۰ بیمار برسد.

با وجود این کاهش آمار، مدیران دانشگاه علوم پزشکی گلستان معتقدند تا زمانی که روند کاهشی ابتلا به کرونا در همه شهرهای استان ظاهر نشود نمی توان به این شیب نزولی دل خوش کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان هر چند بر کاهش تعداد مبتلایان و بستری بیماران کرونا تاکید دارد اما بر عقیده است که افت شدید تعداد بیماران کرونایی قابل اعتماد نیست و ممکن است در روزهای آتی این روند بار دیگر صعودی شود.

سراج الدین عارف نیا اظهار داشت: در آستانه تعطیلات و اعیاد اخیر رغبت بیماران و خانواده ها برای بستری کاهش یافته و احتمال اینکه کاهش نسبی بیماران متاثر از علاقه افراد برای حضور در جمع خانواده باشد محتمل است.

وی بیان کرد: در بیمارستان مطهری و شهدای گنبدکاووس تعداد بیماران کرونایی ۵۰ درصد، در بیمارستان پیامبر اعظم(ص) این شهر ۳۰ درصد و در گرگان هم از ۲۴۰ نفر به ۱۷۳ نفر کاهش یافته است.

وی گفت: در شهرهای اهل سنت‌نشین به علت نزدیک شدن به عید قربان، بیماران اصرار به ترخیص از بیمارستان داشته و یا تمایلی به بستری شدن نداشتند که ممکن است کاهش آمار بستری شدن کرونا در این مناطق به همین دلیل باشد.

دکتر عارف‌نیا یادآور شد: با توجه به سپری شدن عید قربان و برگزاری آیین های این ایام در برخی مناطق استان، افزایش تعداد بیماران بستری در گلستان دور از انتظار نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم با اشاره به درپیش بودن عید غدیر خم و نیزعزاداری های ماه محرم افزود: برای رسیدن به مرحله ثبات بیماری باید رعایت پروتکل ها جدی‌تر از گذشته مد نظر باشد تا استان وارد مرحله زرد یا سفید شیوع کرونا شود.

عبدالرضا فاضل تاکید کرد: در دوره نخست شیوع کرونا افرادی با مشاغل خاص و پر خطر بیشترین تعداد مبتلایان به این بیماری را  تشکیل می دادند اما در حال حاضر شیوع این بیماری در همه رسته ها و مشاغل گسترش یافته که لازم است دقت نظر همگانی برای در امان ماندن از کرونا افزایش یابد.

وی افزود: در سه روز گذشته آمار بستری بیماران کرونا در بیشتر بیمارستان‌های استان کاهش یافت اما شرایط  گلستان همچنان قرمز است و برای رسیدن به سطح ثبات نسبی نیازمنداجرای بهتر و بیشتر پروتکل ها هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم گفت: هم اکنون وضعیت همه شهرهای استان قرمز بوده اما کاهش ورودی را شاهد هستیم.

ناهید جعفری افزود: به جز گمیشان روند شیوع کرونا در همه شهرهای گلستان کاهشی است اما این شرایط به معنای رها کردن شرایط بهداشتی و انجام ندادن پروتکل‌ها نیست.

وی اظهار داشت: دلخوش شدن به کاهش تعداد بیماران کرونایی و سهل انگاری در رعایت پروتکل بهداشتی ممکن است عواقب تلخ و وخیمی برای استان گلستان به همراه داشته باشد.

 

۷۰ میهمان مراسم عروسی در اردبیل مبتلا به ویروس کرونا شدند

فرماندار اردبیل از آلوده شدن ۷۰ نفر از میهمانان یک مراسم عروسی به ویروس کرونا در این شهرستان خبر داد.

مسعود امامی‌یگانه روز دوشنبه در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در اردبیل خواستار توجه بیش از پیش مردم به توصیه‌های ستاد مقابله با کرونا شد و گفت:  برگزاری هرگونه مراسم عروسی و ترحیم ممنوع است.

وی افزود: تمامی مراکز گردشگری شهرستان اردبیل از روز پنجشنبه ۱۶ مرداد ماه تا روز شنبه ۱۸ مرداد ماه به مدت سه روز تعطیل است و با توجه به وضعیت قرمز استان از پذیرش مسافر و گردشگر خودداری خواهد شد.

او با بیان اینکه از امروز تمامی رستوران ها در اردبیل به مدت یک هفته تعطیل خواهند شد، اظهار داشت: رستوران ها و اغذیه فروش‌ها از پذیرش مشتریان به صورت حضوری خودداری کرده و فقط می‌توانند غذا به صورت بیرون‌بر به متقاضیان عرضه کنند در غیر اینصورت با متخلفان برخورد خواهد شد.

او بیان کرد: وسایل حمل‌ و نقل عمومی اعم از تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شهری از سوار کردن سرنشین اضافی خودداری کرده و از خدمات‌دهی به افراد بدون ماسک اجتناب کنند.

امامی یگانه اضافه کرد: پاساژها، مراکز فروش و اصناف موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و  فاصله‌گذاری اجتماعی هستند و در صورت عدم رعایت پلمب خواهند شد.

فرماندار اردبیل با بیان اینکه وضعیت این شهرستان همچنان قرمز است، ادامه داد: به علت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی توسط عموم مردم متاسفانه آمار فوتی‌ها، بستری‌ها و مبتلایان ویروس کرونا در اردبیل افزایش یافته و دوباره محدودیت‌های اجتماعی برقرار خواهد شد.

وی از اجرای مانور فاصله‌گذاری اجتماعی در اردبیل خبر داد و گفت: نظارت‌ و بازرسی جهت رعایت پروتکل‌ها بهداشتی در اردبیل تشدید می‌شود.

بر اساس آخرین آمارها که روز دوشنبه اعلام شد در شبانه روز گذشته هشت نفر در استان اردبیل بر اثر کرونا جان باخته ، ۵۵ بیمار مبتلا در بیمارستان بستری شده اند.

هم اکنون ۳۷۱ نفر بیمار کرونایی در استان بستری هستند که ۶۷ نفر از آنها در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان می‌باشند.

 

دلیل ۸۰ درصد ابتلا به کرونا در همدان ارتباطات خانوادگی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای استان همدان گفت: دلیل ۸۰ درصد آلودگی به ویروس کرونا در این استان ناشی از ارتباطات درون خانوادگی و تنها ۲۰ درصد آن ناشی از فعالیت مشاغل و یا حضور در محل کار است.

رشید حیدری مقدم روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بهترین و کلیدی ترین راه برای مصون ماندن در برابر ویروس کرونا رعایت توصیه های بهداشتی از جمله زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور در تجمع ها است.

وی اظهار داشت: سه علامت شایع ابتلا به کرونا شامل تب، تنگی نفس و سرفه بدون خلط بود که با گذر زمان علائم دیگری نظیر بدن درد، اسهال، کوفتگی، تکرر و سوزش ادرار نیز به انها اضافه شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بیان کرد: شک بالینی به کرونا به معنای این است که فرد به این ویروس مبتلا شده است و او را باید کرونایی تلقی کرد؛ بنابراین تمامی موارد مورد نیاز برای بیماران کرونایی باید برای این افراد نیز در نظر گرفت.

حیدری مقدم اضافه کرد: چنانچه این طیف از بیماران دارای وضعیت جسمی مناسبی باشند باید در منزل قرنطینه و تحت مداوا قرار گیرند.

وی درباره هزینه درمان بیماران کرونایی بیان کرد: هزینه ها بر مبنای نوع خدمات متفاوت و هزینه درمان افرادی که در بخش بستری هستند نسبت به آنهایی که در قسمت «آی.سی.یو» یا زیر دستگاه قرار دارند کمتر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای استان همدان ادامه داد: چنانچه افرادی توان تامین این مبلغ را نداشته باشند ابتدا به مددکار بیمارستان مراجعه و در ادامه به رییس بیمارستان مراجعه می کنند تا در صورت تایید مشمول تخفیف مالی شوند.

حیدری مقدم با بیان اینکه استان همدان اواخر خرداد امسال از پیک نخست شیوع کرونا عبور کرد، افزود: در این ارتباط شمار بیماران بستری به کمتر از ۲۰۰ نفر رسید اما از  ۱۵ تیر دوباره پیک جدیدی را تجربه کرد به گونه ای که شمار بیماران تا سه برابر افزایش یافت.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های پیش بینی شده و رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم شاهد سیر نزولی مبتلایان به ویروس کرونا در استان هستیم و هم اینک ۴۷۴ بیمار در بیمارستان‌ها بستری هستند که ۲۷ نفر از این تعداد زیر دستگاه و ۲۰ بیمار در بخش «ای.سی.یو» تحت مداوا هستند.

 

محدودیت‌های کرونایی در زنجان تمدید شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هم اکنون این استان به لحاظ کرونا همچنان در پیک بیماری قرار دارد بنابراین محدودیت‌های کرونایی به مدت یک هفته دیگر تمدید شد.

دکتر محمدرضا صائینی شامگاه یکشنبه در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا که به صورت آنلاین  برگزار شد، در ارتباط با آخرین وضعیت کرونایی استان افزود: تاکنون ۷۲ هزار و ۹۳۲ نفر به مراکز ۱۶ ساعته سرپایی استان مراجعه کرده‌اند که از ۴۰ هزارو ۷۵۹ نفر نمونه گرفته شد و از این تعداد تست ۱۲ هزارو ۴۲۱ نفر به لحاظ آزمایشگاهی مثبت شد.

وی اظهار کرد: تاکنون هشت هزارو ۴۶۲ بیمار مشکوک و مبتلا به بیماری کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند و از همه این بیماران نمونه گرفته شده است که ۲ هزار و ۹۰۲ نفر  با تست مثبت در بیمارستان‌های استان بستری هستند. 

به گفته این مسؤول، طی یک هفته گذشته میزان اشغال روزانه تخت‌ در مراکز بیمارستان‌های استان به طور میانگین ۶۹ نفر بوده که از طریق مراکز ۱۶ ساعته به مطب‌ها مراجعه کرده و به بیمارستان‌های استان ارجاع و بستری شدند.

این مسؤول، با بیان اینکه در حال حاضر ۴۳۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند، ادامه داد: از زمانی که شدت بیماری در استان افزایش یافت و مردم نکات بهداشتی را رعایت کرده‌اند، مسؤولان نیز بر اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی نظارت داشتند که در زمان حاضر نتایج مثبت این اقدامات در استان قابل مشاهده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان تاکید کرد: پیک بیماری به سرعت پیش می‌رود و تعداد مبتلایان به صورت قطره‌چکانی کاهش پیدا می‌کند این در حالی است که از اوایل خرداد ماه سال جاری در استان شمار مراجعه کنندگان سرپایی و از اوایل تیر نیز موارد بستری بیماران کرونایی در بیمارستان های استان افزایش یافت و اکنون که در نیمه مرداد ماه قرار داریم موارد بستری شده به صورت محسوس در حال کاهش است.

صائینی با بیان اینکه اوج بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان در نیمه تیر امسال با بستری کردن ۱۳۱ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت در بیمارستان‌های استان به ثبت رسید، افزود: حوزه‌ سلامت استان روزهای سختی را گذرانده و کارهای بزرگی را نیز در این زمینه انجام داده است.

وی با اشاره به اهمیت پیگیری فرمانداران در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در همه اماکن شهرستان‌ها، افزود: همه مردم باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی  کمک حال  کادر درمان باشند، زیرا تاکنون واکسنی برای بیماری کووید - ۱۹ به صورت رسمی توسط سازمان جهانی بهداشت اعلام و تایید نشده و همه واکسن‌های تولیدی در مرحله تست قرار دارند.

این مسؤول ادامه داد: بطور قطع می توان گفت، تا پایان سال جاری واکسن بیماری کرونا در دسترس ایرانی ها قرار نخواهد گرفت و تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک است.

به گفته صائینی، طبق بررسی های انجام شده در میان بیماران بهبود یافته کرونایی تنها ۵۰ تا ۷۰ درصد این بیماران به مدت کوتاه ۲ تا ۳ ماهه در برابر این بیماری ایمن شده و ۳۰ درصد از بیماران در برابر این بیماری ایمن نیستند و ایمنی در بدن آنان ایجاد نمی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان  زنجان ادامه داد: همه گروه‌های کارشناسی به حوزه سلامت و بهداشت استان کمک کنند که در این راستا بحث همیاران سلامت اقدامی مثبت بوده، زیرا در هر اداره و سازمانی مدیران حراست و معاونین توسعه افرادی کلیدی برای نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در سازمان‌ها و ادارات استان هستند و همه باید با مشارکت عمومی برای مبارزه با ویروس کرونا گام بردارند.

وی خاطرنشان کرد: هر مساله ای با یادآوری، تکرار و پیگیری نتیجه بخش است و اگر به صورت موجی عمل کنیم نتیجه نیز موجی خواهد شد.

 

 

آخرین وضعیت کرونا در البرز

دکتر حسین کریم رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با هشدار به مردم در خصوص خطرات موج دوم کرونا و فراگیری این بیماری گفت :  در مجموع موج اول و دوم کرونا  تاکنون ۱۲ هزارو ۸۴۱  بیمار مشکوک و قطعی کرونا در بیمارستان های استان بستری شده اند که ۱۰ هزارو۹۳۱ نفر آنان مثبت قطعی تشخیص داده شده است .

وی تعداد ترخیص شدگان از مراکز درمانی استان البرز را ۱۱ هزارو۴۷۹ نفر اعلام کرد و افزود:  تاکنون ۷۴۳ نفر براثر ابتلا به کرونا در البرز جان باخته اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز بیان داشت : اکنون ۵۹۲ نفر در بیمارستان های استان البرز براثر ابتلا به کرونا و مشکوک به این ویروس  بستری هستند .

وی  با اشاره به افزایش مراجعه روزانه به بیمارستان های البرز گفت : به طور متوسط هر ۲۴ ساعت حدود ۷۰۰ نفر با علائم تنفسی به بیمارستان های استان مراجعه می کنند.

کریم گفت : در۲۴ ساعت گذشته ۷۰۸ نفر با علائم تنفسی به بیمارستان های البرز مراجعه کردند که ۹۹ نفر آنان به دلیل وخامت حال بستری شدند و مابقی به درمان درخانه تحت حمایت پزشکی هدایت شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز بیان داشت: میزان ابتلا به کرونا در بین سنین زیر۵۰ سال در این استان افزایش یافته است.

وی افزود: اکنون ۱۲۳ بیمار به دلیل وخامت حال در بخش ویژه تحت درمان قرار دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.