به گزارش ایرنا تعریف های مختلفی برای خبر از سوی صاحب نظران رسانه بیان شده که کوتاه ترین آنها همان جمله سه واژه ای 'خبر «مردم» است' می باشد؛ جمله کوتاهی که نوشتن برای «مردم» را به عنوان ویژگی یک خبرنگار در جامعه مطرح کرده است.
' این خبر به چه درد مردم می خورد؟ ' هم سوالی کلیدی برای تشخیص نوشتن برای «مردم» در شیوه 'سخت خبر' محسوب می شود و از میان ارزش های خبری نیز ' دربرگیری ' که بیانگر تاثیرگذاری مستقیم یا غیرمستقیم خبر در زندگی یک قشر یا کل اعضای جامعه به شمار می رود، عمق مردمی بودن یک خبر را نشان می دهد.
اما خبرنویسی به شیوه نرم یا 'نرم خبر' با نوشتن برای «مردم» عجین بوده و به همان میزان که سخت خبر به ارزش خبری شهرت و انعکاس اظهار نظرها و اتفاقات مربوط به افراد مشهور تکیه دارد، این شیوه نیز به دنبال موشکافی صحنه های جذاب و خواندنی از زندگی «مردم» است.
خبرنگار ایرنا در آستانه فرا رسیدن 17 مرداد یا روز خبرنگار به سراغ جمعی از «مردم» رفت تا از زاویه دید آنان ویژگی های یک خبرنگار را مرور کند؛ گفت و گوهایی که به «مردم» و رویدادهای مربوط به آنان منتهی می شود.
حسین سعیدی، یکی از کاربران فعال شبکه های اجتماعی در خصوص ویژگی های خبرنگار برجسته، گفت: خبرنگار باید معتمد «مردم» باشد و برای دفاع از حقوق جامعه قلم بزند؛ باید بداند که جایگاه خطیری در جامعه دارد و می تواند با قلم خود، زندگی «مردم» را تحت تاثیر قرار دهد.
رضا اکبری معتقد است که خبرنگاران باید جزو بهترین های یک جامعه از لحاظ هوش و مهارت های ارتباطی باشند، به دانش روز مسلح شوند و از همه مهمتر مردمی باشند.
الهه حسینی گفت: خبرنگار خوب کسی است که استقلال فکری خود را حفظ کند و فارغ از جناح بازی های سیاسی برای احقاق حق «مردم» قلم بزند؛ خبرنگاران اگر بی طرفی خود را حفظ کنند و به قولی اسیر دست قدرت نباشند، همیشه مورد حمایت جامعه قرار می گیرند.
مهدی اقدم نیز بیان کرد: خبرنگار خوب در مسیر توسعه روزافزون جامعه نقش ایفا می کند تا زندگی «مردم» تسهیل شود؛ خبرنگاران باید جایگاه والایی در بین «مردم» و مسوولان داشته باشند و بتوانند با دنبال کردن مطالبه های بحق «مردم» از آنان دفاع کنند.
ایرج گل محمدی نیز با اشاره به اینکه خبرنگار خوب کسی است که حرمت ها و ارزش های اجتماعی را حفظ کند، بیان کرد: خبرنگاران باید حریم عمومی و خصوصی را رعایت کرده و اعتماد مردمی را جلب کنند؛ با جلب اعتماد عمومی توسط خبرنگاران، علاوه بر اینکه جایگاه خبرنگار و خبر در جامعه حفظ می شود؛ «مردم» نیز مشکلات عمومی را با خبرنگاران در میان می گذارند.
امین سعید نیز گفت: خبرنگار خوب از دیدگاه «مردم» کسی است که امانت دار باشد و این امانتداری را با صحت خبر به اثبات برساند؛ اگر خبرنگاران صداقت داشته باشند، جایگاه والایی را در بین «مردم» و مسوولان به دست می آورند.
آیسو ضیاد، یکی دیگر از جوانان تحصیل کرده ایران اسلامی معتقد است که خبرنگاران رابط بین «مردم» و مسوولان هستند و می توانند مشکلات «مردم» را به صورت مستقیم با مسوولان در میان بگذارند؛ خبرنگاری که به فکر «مردم» است و از هر فرصتی برای بیان مشکلات استفاده می کند، همیشه در دل «مردم» جای دارد.
کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی نیز معتقد است که تسلط به مباحث ارتباطات و به ویژه مهارت های ارتباطی لازمه ورود به حوزه خبرنگاری است و یک خبرنگار خوب از دیدگاه مردم کسی است که همزمان با پیشرفت های ارتباطی، آگاهی خود را در حوزه های تخصصی بالا ببرد.
حسام شیرازه محبت بیان کرد: برخورد کنجکاوانه و بررسی موشکافانه موضوعات، کسب اطمینان از صحت اخبار، حفظ حرمت ها و ارزش ها و داشتن دغدغه توسعه از دیگر ویژگی های یک خبرنگار خوب به شمار می رود.
کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی هم با اشاره به اینکه خبرنگاری ریشه در تاریخ دیرینه جوامع بشری دارد، گفت: خبر در عصر اطلاعات به بخش جدایی ناپذیر زندگی «مردم» تبدیل شده و امروز پس از یک دوره فترت در حوزه خبر، بار دیگر جایگاه خبر و خبرنگاری به دلیل گسترش شبکه های اجتماعی بهبود یافته است.
هوشنگ عطاپور ادامه داد: اکنون خبرنگاری با وجود سختی ها و مشقات فراوان و نبود نظام صنفی حرفه ای قانونی (قانون مصوب مجلس)، پویاتر و سرزنده تر شده و سایت های خبری و شبکه های اجتماعی به اهمیت خبرنگار و عکاسان خبری افزوده است.
وی با اشاره به اینکه خبرنگاری بدون شک یک حرفه تخصصی است، اضافه کرد: یک خبرنگار خوب، فردی متخصص و حرفه ای است و کسانی که در این کسوت وارد می شوند باید گرایش های خود را در حوزه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و زیست محیطی تعریف کنند و به عبارتی خبرنگار کارشناس باشند.
عطاپور با تاکید بر اینکه خبرنگار علاوه بر داشتن تخصص باید به اخلاق حرفه ای متعهد باشد، بیان کرد: هیچ حرفه ای بدون رعایت اخلاق نمی تواند اعتماد «مردم» را جلب کند زیرا اعتماد آنان به خبرنگاران، سرمایه اجتماعی آنان است.
این کارشناس مسایل فرهنگی و اجتماعی افزود: خبرنگار نباید صحت، دقت در انتشار خبر و حریم خصوصی شهروندان را فدای منافع فردی یا گروهی کند.
عطاپور ادامه داد: اگر خبرنگار هدفش از تولید خبر عمل به مسوولیت اجتماعی خود باشد، به طور قطع به تکیه گاه و نقطه پناه «مردم» تبدیل می شود؛ خبرنگار باید به عنوان وکیل مدافع آنان در برابر تعدی و تعرض به حقوق عامه شناخته شود.
وی بیان کرد: در جوامع توسعه یافته جایگاه خبرنگاران همسطح با پزشکان، وکلا و اساتید دانشگاه است زیرا نقش خبرنگاران در حفظ روحیه استقلال حرفه ای و انتقال اخبار به منظور بهبود شرایط اجتماعی جامعه تاثیرگذار است.
وی افزود: یک کارکرد دیگر خبرنگاری که موجب اعتلای آن در جوامع دموکراتیک می شود، نقش آنان در شفاف سازی و مبارزه با فساد و تحکیم پایه های مردم سالاری است؛ جامعه بدون خبر، جامعه ای ساکن و صامت خواهد بود.
به گزارش ایرنا محمود صارمی خبرنگار و رییس نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در افغانستان به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در 17 مرداد سال 1377 در مزار شریف به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید و به همین مناسبت در تقویم رسمی کشور 17 مرداد، روز خبرنگار نامگذاری شده است.
8135/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.