به گزارش خبرنگار خبرآنلاین مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل سخنرانی خود را به عنوان " نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت (علیهم السلام) و احیای هویت ایرانی " اختصاص داد.

دکتر ولایتی در ابتدای سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران برگزاری این برنامه به ظرفیت های استان اشاره کرد و گفت : ایران اسلامی دارای ظرفیت ها و داشته های فراوان در حوزه های فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی و تاریخ و تمدن است که نمونه بارز آن را می توان در استان اردبیل با سابقه بلند و افتخارآمیز به ویژه در زمینه تاریخ و تمدن اسلامی - ایرانی مشاهده کرد و جایگاه این استان بسیار مهم و ارزشمند است.
وی با اشاره به تاسیس حکومت صفویه گفت : در اوایل سال 905ق، اسماعیل‌میرزا (شاه اسماعیل صفوی) به پشتوانه مریدانی که از طریقۀ پدران وی پیروی می‌کردند و به نام صوفیه در تمام آذربایجان و اَران و ارمنستان و جزیره پراکنده بودند، از راه آستارا به شهر مهم و کهن اردبیل وارد شد و پس از همراهی قزلباشان با وی، توانست حکومت آق‌قویونلوها را درهم بپیچد و با انتخاب این شهر به عنوان پایتخت، رسماً حکومت صفویه را تأسیس کند.
رئیس هیئت موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به خدمات ارزشمند و جایگاه مهم صفویه در تداوم مکتب اهل بیت (ع) و اعتلاء و تعمیق فرهنگ و تمدن اسلام و ایران اشاره و افزود : از همان ابتدا، مذهب تشیع را که سال‌ها مردم ایران در دل و پنهانی، هواخواه و خواستار آن بودند، به عنوان مذهب رسمی کشور قرار گرفت و در احیای فرهنگ شیعی و اتحاد ملی همت گماشت و در همین دوران شاهد یکپارچگی و اعتلاء نام ایران در همه زمینه ها هستیم و این نکته بسیار مهمی است که در این دوران محقق شد و داشته های متنوع فرهنگی ، علمی و دینی را احیاء و بر آن افزودند.
وی به ارکان مهم در دولت شاه اسماعیل اشاره کرد و افزود: حکومت شاه اسماعیل بر چهار رکن اصلی شامل رسمیت مذهب تشیع در سراسر پهنۀ ایران و اتحاد فکری دو جریان مهم تشیع و تصوف، بازسازی و نوسازی اتحاد ملی ایرانیان، حفاظت و پاسداری از تمامیت ارضی ایران و احیای دیوان‏سالاری (ساختار حکومتی و اداری) ایرانی استوار بود که خود نشانه های ارزشمندی از اهتمام این دوره به اسلام، تشیع و ایران دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به ادامه روند اقدامات این حکومت در میان جانشینان حکومت صفوی هم پرداخت و افزود: حکومتی که توسط شاه اسماعیل بنا نهاده شده بود، با اقدامات مطلوب و به‏موقعِ شاه طهماسب، جانشین او، در پاسداری از مرزهای ایران تثبیت شد و در دوران نوادۀ او، شاه عباس اول، به اوج اقتدار و عظمت خود رسید و بی‏تردید می‏توان دوران شاه عباس اول را از درخشان‏ترین ادوار تاریخی ایران دانست که در آن هنرهای بومی و محلی به صنایعی رو‏به‏رشد با درآمدزایی و صادرات چشمگیر در کنار دیگر موضوعات دینی تبدیل شدند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های علمی ، دینی ، فرهنگی ، معماری و... در این دوره پرداخت و گفت : در این دوران شاهد هستیم که موضوعات فرهنگی ، دینی ، علمی و معماری در بالاترین سطح مورد توجه قرار می گیرد و در حوزه معماری و شهرسازی آثار کم نظیری را بر جای گذاشته است که نمونه آن را در میدان نقش جهان با بهره گیری از نسبت طلایی در معماری اسلامی می توان مشاهده کرد و همین توجه زمینه های اسلامی را احیاء نمود و این در حالی است که مهمترین خدمت این دوران ، احیای فرهنگ شیعه اهل بیت (علیهم السلام) و زمینه های دینی و فرهنگی است.
وی تاکید کرد: در این دوران علما و دانشمندان با برخورداری از امنیت سیاسی و اقتصادی در زیر سایۀ دولت شیعی صوفی به احیای علوم از یاد رفتۀ ایرانیان در فراز‌ و ‌نشیب تاریخ ایران پرداختند و در همین دوران معماران ایرانی بدیع‏ترین ساختمان‏های زمان را در کشور، به‏ویژه پایتخت آن اصفهان، بنا کردند که چشم هر بیننده‏ای را خیره می‏کرد.
وی از جمله ویژگی های این دوران را توجه به نام و یکپارچگی ایران برشمرد و افزود : برای اولین بار در دوره صفویه بود که شاهد هستیم ایران به صورت یکپارچه مدیریت می شود و شاهان به نام ایران امضاء می کردند و سکه ضرب می نمودند و این نکته مهمی برای ارتقاء جایگاه ایران است .
دکتر ولایتی در پایان تاکید کرد : صفویه اهتمام فوق العاده ای به احیاء میراث فرهنگی و تمدنی گذشتگان و به ویژه داشته های اسلامی و شیعی داشته و باید گفت که تاریخ ، فرهنگ ، علم گذشتگان را احیاء و بر آن بسیار افزودند و همه دوره های قبل و پس از صفویه میراث دار و مدیون اهتمام این مقطع حساس ، مهم و تاریخی ایران است و در واقع می توان گفت ایران بدون میراث فرهنگی ، تاریخی و علمی صفویه ، ایران بدون ایران است.
همایش ملی و بین المللی روز گرامیداشت اردبیل به همین مناسبت که از سوی شورای فرهنگ عمومی در تقویم تاریخ کشور به عنوان « روز ملی اردبیل» نامیده شده برگزار گردید و تعدادی از اندیشمندان، شخصیت های برجسته فرهنگی، تاریخ سیاسی و هنری ایران و کشورهای هم جوار روزهای 4 و 5 مردادماه در اردبیل در این خصوص به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در این همایش همچنین از کتاب « نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران » به قلم دکتر ولایتی که در ترکیه به زبان ترکی و توسط گروهی از مترجمین از سوی موسسه انتشار کوثر با همکاری وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول ترجمه و منتشر شده است رونمایی خواهد شد.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 710374
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.