محمد رضا شفیعی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در حالی که در کشورهای توسعه یافته سرانه مصرف گل های شاخه ای 120 تا 200 شاخه و هشت گلدان انواع گلهای گلدانی و آپارتمانی است این شاخص به ترتیب هشت شاخه و نیم گلدان در ایران است.

وی اظهارکرد: کشور پهناور ایران به دلیل برخورداری از آفتاب درخشان، تنوع آب و هوا و داشتن مناطق سردسیر، نیمه گرمسیر و گرمسیر از نظر انواع گیاهان زینتی و دارویی یکی از کشورهای غنی جهان به حساب می آید با این حال سرانه مصرف گل پایینی دارد.
وی، با انتقاد از حذف روز ملی گل از تقویم ایران از سوی شورای عالی فرهنگی در چند سال اخیر افزود: پیش از این در تقویم فرهنگی جمهوری اسلامی 25 خرداد ماه به عنوان روز ملی گل نامگذاری شده بود.
وی ادامه داد: از سال 92 این مناسبت از تقویم ملی حذف شد که می توانست در فرهنگ استفاده گل تاثیر گذار باشد چرا که زمانی که به موضوعی اهمیت ملی داده شود در فرهنگ مصرف آن نیزاثر می گذارد.
شفیعی بیان کرد: ایران به گل نگاهی زینتی و لوکس دارد در حالی که گل کالای زینتی نیست و در سلامت جسم و روح انسان تاثیرگذار است.
وی افزود: برخی افراد سودجو با واردات بی رویه و سلیقه ای گل مصنوعی، بازار را به سوی جنس زینتی بدل هدایت می کنند.
شفیعی بیان کرد: گل و گیاه طبیعی باعث ایجاد حس نگرش مثبت به زندگی و آرامش، احساس شادی و رضایت، صمیمت و آرامش در افراد می شود در حالی که ناآگاهی مردم از اثرات مثبت گلهای طبیعی باعث شده از این مزیت بی نصیب شوند.
وی بیان کرد: هر چه مصرف گل در سبد خانوارهای کشور افزایش یابد، روند رو به رشد در تولید ،افزایش صادرات غیر نفتی و ارزآوری و افزایش اشتغال پایدار را منجر می شود.
وی تاکید کرد: برای ارج نهادن به تولید کنندگان و افزایش سرانه مصرف گل بابد این روز در تقویم ملی ایران احیا شود.
وی، برگزاری نمایشگاه و جشنواره های گل را راهکار موثر دیگری برای افزایش آگاهی مردم و نهادینه کردن فرهنگ مصرف گل و گیاه طبیعی دانست.
سالانه بیش از 2 میلیارد و 300 میلیون گل شاخه بریده در کشور تولید می شود.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.