به گزارش ایرنا، علی مکرمی روز چهارشنبه در بازدید از روستاهای دورافتاده بخش تخت سلیمان با اشاره به فعالیت های گسترده معدنی این شهرستان، افزود: بخشداری تخت سلیمان و اداره راهداری و حمل و نقل جاده چگونگی و مقدمات لازم برای مشارکت معادن در آسفالت جاده های روستایی را فراهم کرده و بخشی از عملیات بهسازی جاده ها را به معدن کاران منطقه واگذار کنند.
وی بیان کرد: علاوه بر این باید تمهیداتی فراهم شود تا جوانان روستایی در معادن فعال منطقه مشغول به کار شوند.
وی ادامه داد: وضعیت نامناسب جاده های روستایی درد مشترک مردم تکاب است و امیدواریم با مشارکت بهره برداران معادن منطقه، این مشکل رفع شود.
فرماندار تکاب اضافه کرد: فعالیت های معدنی تاثیر مخربی که روی جاده ها و مزارع روستاها به جا می گذارد و بهره برداران باید ضمن تلاش برای حفظ محیط زیست، در توسعه و آبادانی منطقه و رفع محرومیت از روستاها و اشتغال جوانان مشارکت کنند.
مکرمی افزود: امکانات مخابراتی روستای دورافتاده تکاب نیازمند بهبود و توسعه است و این امکانات باید برای کم جمعیت ترین روستاها در دورافتاده ترین مناطق نیز مهیا گردد.
وی بیان کرد: دغدغه ها و مطالب های روستائیان از جمله وضعیت راه دسترسی و چگونگی فعالیت معادن و کاهش اثرات مخرب آن بر مزارع روستائیان را به طور جدی پیگیری می کنیم و هدف از حضور روسای ادارات در روستاها نیز شنیدن صدای مشکلات روستائیان از زبان اهالی روستاهاست.
به گزارش ایرنا فرماندار تکاب به همراه 10 تن از روسای ادارات برای بررسی وضعیت زیرساخت ها، در روستاهای دورافتاده 'قزل قشلاق' و 'برنجه' بخش تخت سلیمان حضور یافت و اهالی این روستاها در دیدار با آنان از وضعیت نامناسب جاده دسترسی و تخریب چشمه ها و مزارع گندم بر اثر فعالیت های معدنی در بالا دست روستاها سخن به میان آورند.
دوری و سخت گذر بودن راه دسترسی این روستاها موجب شده است تا اهالی برای تردد به شهر تکاب هزینه های زیاد و نامتعارفی برای کرایه حمل و نقل و تردد پرداخت کنند؛ همچنین گرد و غبار فعالیت های معدنی اثرات مخربی بر مزارع گندم و باغ های میوه این روستاها می گذارد و بعضی از روستائیان از وارد شدن خسارت و کم شدن درآمد کشاورزی خود ابراز گلایه و نارضایتی می کنند.
روستاهای 'قزل قشلاق' و 'برنجه' از توابع بخش تخت سلیمان در منطقه ای کوهستانی و دورافتاده و در 30 کیلومتری تکاب واقع شده است و جاده ای سخت گذر دارد.
این روستاها با وجود جمعیتی کمتر از 50 نفر، مردمانی سخت کوش و مزارع گندم و باغ های حاصل خیز دارد اما در بالا دست این روستاها بیش از 10 معدن بزرگ سنگ فعالیت می کند که عوارض معدن کاری در این مناطق حیات زیستی ساکنان و کشاورزی و منابع طبیعی منطقه را تهدید می کند.
هم اینک علاوه بر 2 معدن بزرگ طلا بیش از 30 معدن بزرگ سنگ در تکاب فعالیت می کنند که منجر به اشتغال بیش از یکهزار و 800 نفر شده است.
تکاب در جنوب آذربایجان غربی و در منطقه ای کوهستانی واقع شده و با منابع غنی طلا و سنگ یکی از قطب های اصلی معدنی در کشور است؛ وجود 2 کارخانه بزرگ تولید و استحصال طلا در معادن زرشوران و آقدره، نام این شهرستان را در کنار شهرهای تولید کننده طلا در جهان قرار داده است.
ذخیره طلای معادن تکاب بیش از یکصد تن است و علاوه بر این، پهنه معدنی های ناشناخته و کشف نشده بسیاری نیز در دل کوه های این شهرستان پنهان مانده است.
7514/3093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.