پروفسور پرویز کردوانی روز یکشنبه در نخستین گردهمایی زیستی پدافند غیرعامل در همدان اظهارکرد: برای رهایی از مشکل کم آبی باید عواملی که موجب گرفتار شدن کشور در این بحران شده است را شناسایی کرد در حالیکه شورای عالی آب هیچ رهاوردی ندارد.
وی تاکید کرد: مسئولان کشوری با حضور در شورای عالی آب علاوه بر تاکید ضرورت عزم عمومی برای رفع بحران آب باید برای این معضل راهکار ارائه دهند.
وی با ذکر اینکه چرا در کشورهای خارجی شاهد رشد اقتصادی و رفاهی هستیم گفت: علت این پیشرفت نوآوری در علوم است در حالیکه ما دنبال نوآوری نیستیم و با روش های سنتی خواستار رفع مشکلات هستیم.
پدر علم کویر‌شناسی ایران تصریح کرد: ملت ایران تنها در زمینه کت و شلوار و خودرو از اروپایی ها الگو برداری کردند ولی هیچ کاری برای استفاده از نوآوریهای نکردند و هم اینک نوآوری در هیج جا وجود ندارد.
کردوانی گفت: می توان آب باران را استفاده کرد یا در آب های علوفه ای جلبک کاشت ولی این کارها را چرا نباید ما انجام بدهیم.
وی طرح مالچ پاشی برای پیشگیری از بروز ریزگرد را نامناسب دانست و بیان کرد: مالچ 11 عیب دارد و می توان به جای آن با پاشیدن ریگ از بروز گرد و غبار جلوگیری کرد که با استفاده از این شیوه حتی در صورت بروز شدیدترین بادها و سیلاب ها، فرسایش آبی و بادی رخ نمی دهد.
پدر علم کویر‌شناسی ایران تصریح کرد: علت استقبال نکردن از جایگزینی ریگ به جای مالچ پاشی رد نظریه اینجانب توسط چند کارشناس به علت هزینه بر بودن این طرح بود.
کرداوانی افزود: گاهی کارشناسان با دادن اطلاعات نادرست به مسئول مافوق خود مشکلات زیادی را ایجاد می کنند.
وی در تشریح اثرات منفی مالچ پاشی اظهار کرد: اثر مالچ بعد از سه سال از بین می رود و بوی نامطبوع به همراه دارد ولی حتی در صورت نظریه نادرست هزینه بر بودن پخش ریگ، نیازی به اجرای هر سه سال یکبار این طرح نیست و ارزش این طرح 50 برابر بیشتر از مالچ است.
پدر علم کویر شناسی ایران گفت: سد سازی ایرادی ندارد ولی در برخی مکان ها نظیر سد بختیاری که در بالا دست سد دز در حال احداث است این کار اشتباه است و در مقابل باید در مناطق شمالی کشور 10 ها سد احداث شود.
کردوانی تاکید کرد: اگر کشور ترکیه 10 ها سد هم احداث کند به طور حتم تاثیری بر روی افزایش ریزگرد نخواهد گذاشت.
وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت منابع آبی کشور چمن کاری گناه و خیانت است بلکه باید چمن ها را خشک و از چمن های مصنوعی استفاده شود.
کردوانی اضافه کرد: بهترین شهردار کسی نیست که سرانه فضای سبز را افزایش دهد بلکه فردی است که فضای سبز را کاهش داده و درخت های کم آب بر بکارد.
وی گفت: منابع آب هر کشور بستگی به میزان بارندگی است و نباید هنگام ارائه آمار متوسط بارندگی را در نظر گرفت.
پدر علم کویر شناسی ایران تاکید کرد: هنوز آمار دقیقی از میزان آب موجود در سفره های زیر زمینی نیست چون دستگاه های باران سنج و تبخیر سنج در مکانهای مورد نیاز نصب نشده است.
به گزارش ایرنا کردوانی اضافه کرد: ایران حدود یک سوم بارندگی در جهان را دارد و مجبور به ادامه زندگی با این میزان آب است.
وی گفت: در ایران از تکنولوژی به نحو مطلوب استفاده نشده و با جایگزین شدن چاه نیمه عمیق به جای قنوات، قنوات از بین رفت و در ادامه چاه های عمیق حفر شد و هم اینک با کندن چاه عمیق هم دستیابی به آب دشوار شده است.
پدر علم کویر شناسی ایران مثال زد: هم اینک برای دست یابی به آب در جهرم باید 550 متر چاه حفر کرد و فکر نادرست جاگزینی چاه به جای قنوات نه تنها قنوات را از بین برد بلکه چاه ها در حال خشک شدن و سدها در حال مرگ تدریجی هستند.
کرداونی تاکید کرد: در اجرای طرح های اقتصادی و عمرانی نیز باید آب موجود در منطقه لحاظ شود نه اینکه پتروشیمی و فولاد در مکان های فاقد آب بهره برداری شود.
وی تنها راه نجات کشور را کاهش 50 درصدی مصرف آب در بخش های مختلف دانست و گفت: چرا هشدار و ممنوعیت ها فقط برای کشاورزان است؟ مسدود کردن چاه ها موجب گسترش مهاجرت شده است.
پدر علم کویر‌شناسی ایران افزود: کاهش 50 درصدی مصرف بدان معنا نیست که در مکانی که آب فعلی کفاف کشاورزی را نمی دهد آب آن منطقه نصف شود بلکه باید از تناسب عادلانه استفاده کرد و مکان هایی که آب زیادی مصرف می کنند را نصف کرد.
کردوانی تصریح کرد: اگر از روش های نوین از جمله استفاده از بذرهای اصلاح شده برای مدیریت آب استفاده نکنیم به طور حتم تا 10 سال آینده آب را باید جیره بندی کرد و 30 تا 40 سال آینده آبی باقی نمی ماند.
در این آیین پرفسور کرداونی از 2 شاگرد همدانی که در نشست حضور داشتند یاد کرد و از معاون سیاسی استانداری همدان خواست یکی از شاگردانش را که دارای منصب دولتی است از پست خود برکنار کرده و وی را برای خدمت به روستاها بفرستد و در این باره گفت که باید هر کسی متناسب با توانی که در هر حوزه دارد پست دریافت کند و این شاگرد ممتاز و نمونه بنده برای فعالیت در روستا بسیار مفید تر از فعالیت در یک منصب اداری است.
معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان با اهدای لوحی از پرفسور کرداونی تقدیر کرد.
7526/2087
علیرضا جهانگیری **انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.