به گزارش خبرنگار ایرنا ابوطالب قزلسفلو روز یکشنبه در نشست هم اندیشی مسئولان و کارشناسان دستگاه های مرتبط استان برای مقابله با بیابان زایی اظهار کرد: افت سفره های آب زیر زمینی دراستان یکی از دلایل مهم بیابان زایی است.
وی افزود: برای مقابله با افت سطح سفره های زیرزمینی آب تنها راهکار اجرای طرح های آبخیزداری و سرمایه گذاری در این بخش است.
به گفته وی؛ طبق رصد سازمان جنگل ها و مراتع در روزهایی از سال گرد و غبار ناشی از گسترش بیابان در شمال استان و نیز از صحرای قره قوم کشور همسایه نه تنها در مناطقی از گلستان که حتی تا بهشهر استان مازندران را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی گفت: اراضی مناطق شمالی استان که زیر 250میلیمتر بارش سالانه دارند، مستعد زراعت دیم نبوده در حالی که زیر کشت می رود و تنها زمینه ساز گسترش بیابان و بروز پدیده گرد و غبار است.
قزلسفلو بر تعامل بیشتر برای واگذاری مراتع به بخش خصوصی به منظور احیا و پرورش دام به عنوان راهکاری در استفاده بهینه از مراتع شمال استان و ایجاد درآمد برای ساکنان آن و مقابله با پدیده خزنده بیابان زایی تاکید کرد و افزود: این گونه اقدامات نیازمند همکاری دستگاه های مختلف است تا نتیجه بخش شود.
وی همچنین گفت: طی سه سال اخیر فعالیت های انجام شده منجر به اختصاص اعتبارات بیابان زدایی به استان و توجه بیشتر مسئولان ملی به این بخش شد.
به گفته وی؛ سال گذشته برای استان گلستان 6 میلیارد و 800 میلیون ریال اعتبار بیابان زدایی مصوب شد که این اعتبار نسبت به چندسال قبل رشد چشمگیری داشت.
وی بر هم اندیشی مسئولان و کارشناسان دستگاه های مرتبط در مقابله با بیابان زایی در استان تاکید کرد.
گفته می شود که حدود 300 هزار هکتار از اراضی مناطق شمالی و مرزی استان گلستان در معرض بیابانی شدن و تبدیل به دشت رسوبی شور است.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گلستان هم گفت: دو میلیارد و 485 میلیون متر مکعب آب در استان در شرایط نرمال تجدید پذیر است ، اما اینک 84 درصد این منابع استفاده شده و فرصتی برای تجدید آن باقی نمی ماند.
علی نظری افزود: طی 10 سال اخیر به خاطر تغییر اقلیم دراستان 14 میلیون متر مکعب آب سفره های زیر زمینی کاهش یافته است.
به گفته وی؛ در این استان 36هزار حلقه چاه وجود دارد که 16 هزار حلقه آن غیر مجاز بوده و فعالیت آنها هر روز از سطح سفره های آب زیرزمینی می کاهد.
وی؛ مدیریت را مشکل کنونی در برداشت بی رویه آب های زیر زمینی در استان بیان کرد و افزود: اترک، گرگان رود و قره سو از رودخانه های اصلی استان بوده که آورد این رودخانه ها اینک کاهش چشمگیر داشته و با این روند از دائمی بودن به رودخانه های فصلی تبدیل خواهند شد.
مهندس نظری با بیان اینکه آسیب های بیابان زایی در استان برای مردم بیان شود تا در مصرف آب مدیریت کنند، گفت: تنها راهکار رفع مشکل آب در گلستان مدیریت صحیح و مصرف بهینه در بخش های خانگی و کشاورزی است.
وی شناحت پدیده بیابان زایی و آسیب های کم آبی، پهنه بندی مناطق آسیب دیده، کشت محصولات کم آب طلب، اجرای طرح های آبخیزداری، تغییر الگوی کشت، تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز و فرهنگ سازی مصرف بهینه را در جامعه از جمله راهکارهای مقابله با بیابان زایی در استان برشمرد.
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان هم با بیان اینکه در موضوع آب درد را همه می دانیم ولی در درمان آن دچار مشکل هستیم، گفت: به اعتقاد من مشکل اصلی در این بخش ضعف در تصمیم گیران و خوب عمل نکردن و کنترل نشدن طرح های اجرایی است.
علی نجفی نژاد افزود: به عنوان نمونه تبدیل اراضی شیبدار به باغ از جمله طرح ها در راستای کاهش مشکلات کمبود آب بوده که چند سال از اجرای آن می گذرد ولی حدود 15هزار هکتار آن انجام و بقیه هنوز مانده است.
به گفته وی؛ همچنین در این مسیر ضرورت دارد تحقیقات مقابله با بیابان زایی در استان در اختیار مسئولان دستگاه های مرتبط قرار گیرد و از راهکارهای آن برای کاهش این آسیب استفاده شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان هم رفع آسیب های اجتماعی به ویژه در حوزه آب را در قالب سه راهکار سیاسی، اقتصادی و اکولوژیک دانست و گفت: باید مدیریت در بهره برداری در بخش های کشاورزی، صنعتی و آب شرب به درستی صورت گیرد.
علی اصغر طهماسبی افزود: درهیچ کجای دنیا سراغ نداریم که از منابع زیر زمینی برای کشت شالی استفاده شود که در استان گلستان برداشت می شود.
گلستان با مساحتی در حدود دو میلیون و 192 هزار و 130 هکتار در شرق استان مازندران و غرب استان خراسان شمالی قرار دارد.
این استان مرزی دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک، گرم و سرد بوده و منابع طبیعی آن شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست و شوره زار و دریا است.
اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و 397 هزار و 244 هکتار بوده که شامل 452 هزار هکتار جنگل، 862 هزار هکتار مرتع، 20 هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و 62 هزار و 420 هکتار اراضی موات است.
در گلستان یک میلیون و 869 هزار نفر در 33 نقطه شهری و یکهزار و 75 روستا سکونت دارند که از طریق کشاورزی و دامپروری تامین معاش می کنند.
27 خرداد به عنوان روز جهانی بیابان زدایی است. 'سرزمین ارزشمند است، برای حفظ واحیای آن سرمایه گذاری کنیم'، شعار روز جهانی بیابان زدایی سال 2018میلادی است.
گلستان با کشور ترکمنستان ،دریای خزر و استان های مازندران ،سمنان و خراسان شمالی همسایه است.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.