علی نکوئی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تعداد آرتمیای زنده در هر لیتر از آب دریاچه ارومیه حدود 15 روز قبل در حد صفر بود، بیان کرد: افزایش تراز دریاچه ارومیه و کاهش چشمگیر شوری آب باعث جان گرفتن دوباره آرتمیا در این دریاچه شده است.
وی با اعلام اینکه آرتمیا در شوری حداکثر 220 گرم در لیتر قابلیت زیست دارد، گفت: میزان نمک در هر لیتر از دریاچه ارومیه به 180 گرم رسیده و این در حالی است که این رقم در 15 روز گذشته به 348 گرم در لیتر رسیده بود.
نکوئی ادامه داد: میزان جلبک ' دوتالیلا ' که همان خوراک مورد نیاز آرتمیا بوده در هر لیتر از دریاچه ارومیه به 175 هزار عدد رسیده است که این رقم در 15 روز گذشته تنها 2 هزار و 450 عدد در هر لیتر بود.
وی با مطلوب خواندن وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، اضافه کرد: در صورت ادامه روند کنونی شرایط اکولوژیکی برای پرورش آرتمیا اورمیانا در دریاچه ارومیه فراهم می شود.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به میزان برداشت آرتمیا از دریاچه ارومیه در دوران پرآبی آن، بیان کرد: در اوایل دهه 1380 از محل مجوزهای صادر شده برای بهره برداری از پنج درصد دریاچه ارومیه، سالانه پنج هزار تن آرتمیای زنده و یکهزار تن سیست مرطوب آرتمیا برداشت می شد.
وی قیمت هر کیلوگرم آرتمیای زنده را یک میلیون و 200 هزار ریال و منجمد آن را 450 هزار ریال اعلام کرد و گفت: در صورت بسته بندی مناسب، قیمت هر کیلوگرم از آرتمیای زنده در بازار به چهار میلیون ریال می رسد.
نکوئی با اشاره به تولید سالانه نزدیک به 100 کیلوگرم سیست آرتمیا در کشور، گفت: سالانه 10 تا 30 تن سیست آرتمیا برای مصرف داخلی آبزیان وارد کشور می شود.
وی با اعلام اینکه سالانه نزدیک به 200 تن آرتمیای زنده در کشور تولید می شود، ادامه داد: سال گذشته 20 تن آرتمیا از مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در آذربایجان غربی و 180 تن نیز در تنها مرکز بخش خصوصی واقع در کرمان برداشت شده است.
رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور از راه اندازی مرکز پرورش آرتمیا در ورودی رودخانه زرینه به دریاچه ارومیه توسط بخش خصوصی نیز خبر داد و گفت: مجوز احداث 10 هکتار استخر خاکی در بستر دریاچه ارومیه برای پرورش آرتمیا صادر شده است که در صورت تامین اعتبار یا جذب سرمایه گذار مراحل احداث آن آغاز می شود.
به گزارش ایرنا آرتمیا یا میگوی آب شور موجود ظریف و کوچکی از رده سخت پوستان بوده که به زندگی در آب های شور عادت کرده است اما تا 2 ماه قبل به دلیل بالا رفتن غلظت نمک دریاچه ارومیه، امکان حیات نداشت؛ موجودی که در صورت تولید می تواند موجب ایجاد صنایع تبدیلی برای بسته و شرکت های تجاری برای صادرات آن در منطقه شود.
3214/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.