عزیز سهندی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در 10 ماه امسال 208 میلیارد ریال زکات در آذربایجان غربی جمع آوری شد که 44 درصد معادل 91 میلیارد ریال از آن در سه شهرستان مهاباد، بوکان وسلماس از سوی کشاورزان پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: در این مدت 37 میلیارد ریال زکات در مهاباد، 35 میلیارد ریال زکات در بوکان و 19 میلیارد ریال زکات در سلماس جمع آوری شد که ارقامی قابل توجه به شمار می رود.
وی اظهار کرد: بخش عمده ای از زکات جمع آوری شده درهر منطقه، در همان مکان مصرف و علاوه بر کمک به فقرا و نیازمندان، اقدامات عمرانی نظیر ساخت خانه عالم و غسالخانه روستایی به اجرا در می آید.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی با اشاره به رشد 14 درصدی زکات در سال جاری بیان کرد: در حال حاضر، شورای زکات در یکهزار و 750 روستای استان تشکیل می شود که می توان از ظرفیت آنها برای افزایش قابل توجه زکات جمع آوری شده بهره برد.
سهندی گفت: تصمیم داریم سال آینده شورای زکات را در تمام روستاهای آذربایجان غربی تشکیل دهیم.
به گزارش ایرنا، زکات در لغت، به 2 معنای رشد و نمو و پاک آمده است.
واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد؛ به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت را دارد و موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.
در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشان آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.
همراهی این‌ 2 به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد و ذکر زکات در کنار نماز نشانه جامعیت اسلام و همه جانبه‌نگری دین مقدس اسلام است.
گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می گیرد.
8137/2093
خبر: سیده فاطمه سجادی ** انتشار: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.