حجت الاسلام جابر شوقی روز چهارشنبه در جلسه شورای زکات شهرستان چالدران افزود: در حال حاضر در 700 روستای استان شورای زکات تشکیل شده است که امسال تعداد شوراهای تشکیل یافته در روستاها طبق برنامه ریزی های انجام شده به یک هزار و 700 شورا افزایش می یابد.
وی اضافه کرد: این شوراها با هدف ترویج فرهنگ پرداخت زکات و رفع چهره محرومیت از نقاط مختلف استان تشکیل می شود.
وی اظهار کرد: 185 نفر روحانی به عنوان مبلغ زکات و یک هزار و 700 نفر به عنوان عاملان زکات در استان فعالیت دارند که امیدواریم با راه اندازی شوراهای زکات در روستاهای بیشتر، این تعداد نیز افزایش یابد.
وی اضافه کرد: سال گذشته 210 میلیارد ریال زکات در آذربایجان غربی جمع آوری شد که زکات جمع آوری شده 40 میلیارد ریال بیشتر از پیش بینی ابتدای سال بود که این امر مورد تقدیر مقامات کشوری نیز قرار گرفت.
فرماندار شهرستان چالدران نیز در این جلسه گفت: از محل پرداخت تشویقی زکات جمع آوری سال گذشته از سوی استانداری آذربایجان غربی 500 میلیون ریال به این شهرستان اختصاص یافته است.
کریم حسین زاده افزود: این میزان پرداختی در جهت کمک به محرومان و اجرای پروژه های عام المنفعه هزینه می شود.
حسین حسین زاده رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) چالدران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سال گذشته چهار میلیارد و 400 میلیون ریال زکات دراین شهرستان جمع آوری شد، بیان کرد: امسال امیدواریم میزان زکات جمع آوری شده در چالدران نسبت به سال گذشته 2 برابر شود.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی همواره از استان های پیشرو در موضوع جمع آوری زکات در کشور بوده و در سال های اخیر صدها میلیارد ریال زکات در استان جمع آوری شده است.
زکات در لغت، به 2 معنای رشد و نمو و پاک آمده است.
کلمه «زکات» به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد، به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیرو برکت را دارد، و موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.
در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشان آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.
همراهی این‌ دو به جهت اهمیت ویژه آنها است زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد و ذکر زکات در کنار نماز نشانه جامعیت اسلام و همه جانبه‌نگری دین مقدس اسلام است.
گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی هستند که زکات به آنها تعلق می گیرد.
چالدران با 50 هزار نفر جمعیت در شمال آذربایجان غربی قرار گرفته است.
8137/2093 ** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.