عزیز سهندی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مدت مشابه سال گذشته حدود 165 میلیارد ریال زکات در شهرستان مختلف آذربایجان غربی جمع آوری شده بود که امسال نزدیک به 30 میلیارد ریال افزایش داشته ایم.
وی با اشاره به جمع آوری 210 میلیارد ریال زکات در طول سال 1395 در آذربایجان غربی گفت: طبق پیش بینی ها تا پایان امسال نیز میزان زکات جمع آوری شده به 215 میلیارد ریال خواهد رسید که در آن صورت رشد نزدیک سه درصدی را شاهد خواهیم بود.
وی اظهار کرد: حدود 85 درصد زکات جمع آوری شده در آذربایجان غربی که نزدیک به 166 میلیارد ریال را صرف کمک به فقرا و نیازمندان و 15 درصد بقیه را برای اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی در روستاهای مختلف هزینه کرده ایم.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی گفت: این استان با جمع آوری قابل توجه زکات در سال جاری، در حال حاضر رتبه دوم کشوری را در بین 31 استان کشور داراست.
به گزارش ایرنا، زکات در لغت، به 2 معنای رشد و نمو و پاک آمده است.
واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد؛ به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت را دارد و موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.
در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشان آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.
همراهی این‌ 2 به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد و ذکر زکات در کنار نماز نشانه جامعیت اسلام و همه جانبه‌نگری دین مقدس اسلام است.
گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می گیرد.
8137/2093
خبر: سیده فاطمه سجادی ** انتشار: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.