به گزارش ایرنا انجمن سینمای جوانان آذربایجان غربی 25 جایزه را در سال های 1394 و 1395 در بیش از 70 جشنواره بین المللی فیلم و عکس برای این استان به ارمغان آورده و در سال جاری نیز در فستیوال های مختلف داخلی و بین المللی حضور چشمگیری داشته است.
فیلم های این انجمن در سال جاری در جشنواره های فیلم داخلی چون 'پرواز'، 'رشد' ، 'شبدیز' و فیلم کوتاه تهران و فستیوال های بین المللی آلمان، ایرلند، ترکیه و ولز حضور پیدا کرده و در جشنواره های فیلم کوتاه کشورهایی چون آمریکا، ایتالیا، هندوستان، روسیه و بوسنی و هرزگوین جوایز مختلفی را کسب کرده است.
فیلم کوتاە داستانی 'خاطرات گِلی من' به نویسندگی و کارگردانی ' زانیار محمدی نکو' 24 ساله، طی سال جاری در جشنوارەی بین المللی فیلم کوتاە 'کاراگیل' هندوستان برگزیده شد.
فیلم 'در کنار من' از این فیلمساز نیز در همین سال جایزە بهترین مستند کوتاه بخش بین الملل جشنوارە لوکانیای/Lucania/ ایتالیا و جایزه بهترین مستند کوتاه جشنواره بین المللی جوانان فیلادلفیای / Philadelphia/ آمریکا را از آن خود کرد.
فیلم سه و نیم دقیقه ای 'خاطرات گلی من' با پیام نکوهش جنگ، خاطرات یک سفال گر را به نمایش گذاشته و به قربانیان بمباران سردشت و هیروشیما تقدیم شده و مستند 6 دقیقه ای 'در کنار من' با هدف جذب گردشگران از گوشه و کنار جهان به روستای ' داش بند' در مسیر میاندوآب - بوکان تهیه شده است.
'ارتوران نجفی' نیز برای فیلم 'سس' /صدا/ جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی یازدهمین جشنواره بین المللی بوسنی و هرزگوین و جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی سیزدهمین جشنواره بین المللی روسیه را کسب کرد.
تندیس جایزه بزرگ جشنواره منطقه ای شبدیز نیز در همین سال به یوسف کارگر، فیلمساز ارومیه ای برای کارگردانی فیلم کوتاه ' آرا ' رسید.
فیلمساز انجمن سینمای جوانان آذربایجان غربی که در سال 1388 دوره های آموزشی را در این انجمن گذرانده است، گفت: انجمن این استان با بودجه مالی محدود و با برخورداری از اساتید مجرب آثار بسیار خوبی تولید می کند.
وحید معصومی با اشاره به اینکه کمبود منابع مالی مهم ترین مشکل فیلمسازی این استان است، افزود: انجمن قسمتی از منابع مالی را تامین می کند که کمتر از نصف بودجه مورد نیاز برای تولید فیلم است!
وی اضافه کرد: فیلمسازان این استان دارای تفکر و خلاقیت هستند و با نگاه ویژه مسئولان استانی و کشوری می توانند آثار فاخری در این زمینه خلق کنند.
معصومی که فیلم های کوتاه ترکی 'سارا' و 'سورا' را به تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان آذربایجان غربی کارگردانی کرده است، افزود: فیلمنامه های آذربایجان غربی با کیفیت مطلوب نوشته شده و لوکیشن های فیلم های کوتاه سنجیده انتخاب می شود؛ فیلمبرداری فیلم های کوتاه این استان نیز با تکنیک مطلوبی صورت می گیرد.
فیلمساز 24 ساله انجمن سینمای جوانان آذربایجان غربی نیز گفت: تولید فیلم کوتاه به عنوان سینمای مستقل در این استان در حال پرورش و شکوفایی است.
زانیار محمدی نکو که در سال 1394 در انجمن آموزش دیده است، افرود: امکانات فنی انجمن باید بهبود پیدا کند و تنها دلسوزی رئیس انجمن سینمای جوانان استان آن را سرپا نگه داشته است.
این هنرمند جوان که فیلم های 'خاطرات گلی من' و 'در کنار من' وی در جشنواره های مختلف درخشیده است، اضافه کرد: فیلم های کوتاه فقط در جشنواره اکران شده و در برخی موارد تنها برای میهمانان ویژه اکران خصوصی می شود.
وی ادامه داد: سینماهای آذربایجان غربی و سالن های ارشاد فضاهای نمایشی مناسبی برای اکران فیلم های کوتاه این استان است تا با این کار تماشاگران با سینماها آشتی کنند و فیلمسازان با این اقدام تشویق شوند.
وی بیان کرد: این مهم به برگشت هزینه صرف شده برای تولید فیلم های کوتاه می انجامد و موضوعات مختلف در جامعه فرهنگ سازی می شود.
وی افزود: با اکران این آثار می توان فیلم کوتاه را به سبد مصرفی مردم اضافه و آنان را با دنیای انتقال مفاهیم بزرگ در زمان کم آشنا کرد.
استاد پیشکسوت فیلمسازی نیز گفت: کسب جوایز ملی و بین المللی شوق برانگیز و افتخارآمیز بوده و حضور این هنرمندان در جشنواره های مختلف موجب خرسندی هر ایرانی است.
اسفندیار اصغرخانی افزود: برای نظردادن درباره کیفیت آثار رقابتی در یک جشنواره باید با سایر آثار نیز آشنا بود و نمی توان نظر قطعی داد که همواره حضور و برگزیده شدن در یک جشنواره یک موفقیت واقعی بوده است.
وی به طرح این سوال که 'آیا هنرمندی که در جشنواره ها شرکت نمی کند، هنرمند محسوب نمی شود؟' گفت: اگر برگزیده شدن اثر یک هنرمند در جشنواره ها را ملاک صرف موفقیت یک هنرمند بدانیم به بیراهه رفته ایم.
وی اضافه کرد: در ارزیابی حضور فیلم های مختلف در جشنواره ها و گرفتن جایزه باید سیاست های جشنواره ها، تکنیک و محتوای آثار را بررسی کنیم.
وی با اشاره به اینکه میزان تاثیرگذاری این آثار در جامعه تا چه حد است، اظهار کرد: اگر منتقدان و کارشناسان میزان تاثیرگذاری این فیلم ها را از لحاظ تکنینی در جامعه تحلیل کنند و عموم مردم فرصتی برای تماشای این آثار داشته باشند، می توان درباره میزان موفقیت فیلم ها در جشنواره ها نظر قطعی داد.
وی افزود: متولیان و مسئولان محلی باید پس از بررسی کیفی آثار برگزیده جشنواره ها از آنها حمایت کنند تا نتایج مطلوب این آثار هنری در جامعه نمود پیدا کند.
رئیس انجمن سینمای جوانان آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه 12 فیلم کوتاه در 9 ماهه سال جاری در این استان تولید شده است، گفت: 6 فیلم از این تعداد به زبان ترکی، سه فیلم به زبان فارسی، 2 فیلم به زبان کردی و یک فیلم نیز بدون دیالوگ است.
احسان مهدیان افزود: موضوع های این فیلم ها آئین های سنتی منطقه، عشق و انتقاد مسائل اجتماعی را شامل می شود.
وی اضافه کرد: فیلم های 'سارا' و 'سورا' به کارگردانی وحید معصومی سرای، 'نان' اثر علی دستوان گشایش، 'رسیدن' اثر محمد رضا میناپور، 'ژیوار' به کارگردانی بهنام درویش و 'رها' اثر مهدیه طوسی است.
وی ادامه داد: 'در کنار من' و 'خاطرات گلی من' اثر زانیار محمدی نکو، 'لایو' به کارگردانی پدرام حبیب پیران، سس/صدا/ اثر ارتوران نجفی، 'آرا' به کارگردانی یوسف کارگر و 'لجن' اثر رضا امن زاده است.
وی اظهار کرد: دوره آموزش فیلمسازی در این انجمن 354 ساعت بوده که شامل کارگاه های تجربه اول/آشنایی با سینما/، ایده تا فیلمنامه، فیلمسازی مستند، فیلمسازی داستانی، فیلمسازی تجربه گرا و پروژه پایانی است.
احسان مهدیان اضافه کرد: کارگاه ایده تا فیلمنامه شامل کلاس های عکاسی، کارگردانی، فیلمبرداری، نشست فیلم کوتاه و گفت و گو، تدوین، صدا و کارگاه تدوین و صداگذاری است.
وی ادامه داد: این دوره آموزش دومین سال پیاپی است که در هفت ماه انجام می شود در حالی که پیشتر در دوره های زمانی طولانی تری انجام می شد و دانشجویان غیربومی نمی توانستند حضور منسجم تری در این دوره ها داشته باشند.
مهدیان اظهار کرد: کلاس های نظری با کارگاه های کاربردی ادغام شده و بازده این دوره ها را بهتر کرده است.
وی افزود: کارگاه های اخلاق در سینما نیز در این دوره های آموزشی گنجانده شده و هدفگذاری فیلمسازان جوان با راهنمایی و استفاده از تجربه های پیشکسوتان این دوره است.
وی افزود: این انجمن از هنرجویانی که در دوره های آموزشی انجمن شرکت کرده اند و همچنین فیلمسازان مستقل و آزاد تا حد توان حمایت می کند.
به گفته 'مهدیان' برخی چهره های ورزشی و مذهبی توسط مسئولان رده بالای استان حمایت مالی پررنگی می شوند در حالی که فیلم های تولیدی آنان از لحاظ کیفی حرفی برای گفتن ندارد؛ فیلمسازان این انجمن که به اصولی این هنر را فراگرفته اند، نام کشور را در جشنواره های جهانی مطرح می کنند اما از نازل ترین جوایز به دلیل بودجه بسیار پایین این انجمن محروم می شوند!
به گزارش ایرنا، انجمن سینمای جوانان آذربایجان غربی در شهرستان های ارومیه و مهاباد دارای دفتر بوده و یک نمایندگی آن در بوکان دایر است؛ آموزش و تولید فیلم های کوتاه هنرجویی و حرفه ای، عکاسی و نمایش فیلم های تاثیرگذار در طول سال در قالب برنامه 'پاتوق فیلم' یا 'سینمای آینده' از فعالیت های مهم انجمن سینمای جوانان آذربایجان غربی است.
به گزارش ایرنا یکی از مهم ترین کارکردهای فیلم کوتاه بیان مهم ترین آسیب های اجتماعی در کوتاه ترین زمان ممکن است.
7129/3072
** گزارشگر: توحید محمودپور ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.