علی دیانتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال نیز با برگزاری کارگاه های آموزشی و اقدامات ترویجی همچون سال های گذشته، به همت 15 نفر از کشاورزان میاندوآبی، چهار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت زعفران رفته است که به طور متوسط از هر هکتار 4.5 کیلوگرم محصول برداشت می شود.
وی افزود: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی منطقه، کاهش بارندگی ها، بروز خشکسالی و وجود محدودیت در منابع آبی به دلیل اجرای برنامه های ستاد احیاء دریاچه ارومیه، توسعه کشت زعفران که گیاهی با نیاز آبی کم است و تداخل آبی با سایر محصولات باغی و زراعی ندارد، می تواند یکی از راهکارهای مناسب جهت مقابله با خشکسالی در منطقه باشد.
وی اضافه کرد: از کشت این محصول، در سال اول به علت کوچک بودن پیازچه ها، 1/5 الی 2 کیلوگرم، در سال دوم 4 الی 6 کیلوگرم و در سال سوم نیز 8 الی 10 کیلوگرم زعفران خشک، از هر هکتار برداشت می شود.
دیانتی با تاکید بر اینکه پیازچه های کشت شده هفت تا 11 سال قابلیت تولید دارد، افزود: توسعه کشت زعفران با بهره وری مناسب می تواند موجب ایجاد اشتغالزایی در بخش کشاورزی منطقه گردد.
به گفته دیانتی گیاه زعفران در سال 1387 توسط کشاورز میاندوآبی بنام 'کمال زینال پور' برای اولین بار به عنوان گیاهی خوراکی و دارویی وارد چرخه تولید محصولات کشاورزی استان آذربایجان غربی شد.
به گزارش ایرنا، زعفران آرامش بخش، ضد اسپاسم، تقویت کننده حافظه، کاهش دهنده فشار خون، اشتها آور، پیشگیری کننده بیماری های قلبی و ضد سرطان است.
شهرستان میاندوآب با بیش از 277 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
9871/3093/3072
**خبرنگار: زین العابدین شیخی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.