حجت الاسلام محمد دادش زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 75 مسجد در سطح استان برای برگزاری آیین معنوی اعتکاف در نظر گرفته شده است که از این تعداد، 11 مسجد و مصلا مربوط به شهر ارومیه است.
وی اضافه کرد: مصلای امام خمینی (ره)، مسجد امام حسین (ع)، مسجد لطفعلی خان، مسجد باب الحوائج واقع در خیابان صمدزاده، مسجد روستای حاجی پیرلو و مساجد دانشگاه های علوم پزشکی، دانشگاه ارومیه، دانشگاه نازلو، و پیام نور از جمله مکان هایی است که برای اجرای آیین مذهبی اعتکاف در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به آغاز ثبت نام از علاقه مندان برای حضور در آیین اعتکاف در آذربایجان غربی از 15 فروردین اظهار کرد: نام نویسی در این آیین تا بیستم فروردین ماه ادامه دارد و هزینه حضور در این آیین نیز 300 هزار ریال در نظر گرفته شده است.
به گزارش ایرنا، مراسم معنوی اعتکاف از 13 تا 15 رجب برگزار می‌شود.
اعتکاف در لغت به معنای توقف در جایی است امام خمینی (ره) در تعریف اعتکاف می فرمایند: 'وَ هُوَ اللَّبَثُ فِی المَسجِدِ بِقَصدِ التَعّبُدِ بِهِ وَ لا یعتَبَرُ فِیه ضَمُّ قَصدِ عِبادَةٍ اُخری خارِجَةً عَنهُ وَ اِن کانَ هُو الاَحوِط؛ اعتکاف، ماندن در مسجد به نیت عبادت است و قصد عبادت دیگر، در آن معتبر نیست. اگر چه احتیاط مستحب نیت عبادتی دیگر، در کنار اصل ماندن می باشد.
اعتکاف، بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است. عبادتی مستحبی و تقرب جویانه و داوطلبانه است که روزه روز سوم آن رنگ وجوب می ‏گیرد. خود سازی، محاسبه نفس، توبه و نیایش، نماز و تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبی ازبرکات‏ اعتکاف است.
اجداد پیامبر اسلام (ص) از پیروان دین حنیف به شمار می روند. اعتکاف در غارها و بیابانها و کوهها، به عده ای از این حنفاء نسبت داده شده است. آنان در جاهای خلوتی که از مردم دور بود به اعتکاف پرداخته و خود را در آن محبوس می کردند و جز برای نیازهای شدید و ضروری، از آن خارج نمی شدند و در آن اماکن به عبادت و تأمل و تفکر در هستی پرداخته و در جستجوی راستی و حقیقت بودند. آنها در آن اماکن خاموش و آرام مثل غار حراء، به عبادت مشغول می شدند.
بیت المقدس از مکانهایی بود که همواره عده زیادی از انسانها، برای اعتکاف در آن گرد می آمدند و به راز و نیاز با پروردگار خویش مشغول می شدند. بزرگ این گروه، حضرت زکریا (ع) بود و از جمله کسانی که در امر اعتکاف سرپرستی می نمود حضرت مریم (ع) است. قرآن در این باره می فرماید: 'وَ کَفّلَها زَکَریا کُلَّما دَخَلَ عَلَیها زَکَریا المِحرابَ وَجَدَ عِندَها رِزقاً؛ کفالت او (مریم) را زکریا بر عهده گرفت و هر زمان که به محل عبادت او می رفت برای او غذایی مهیا می دید (عمران:37).'
طبق روایات اهل سنت، در دوران جاهلیت هم عملی به عنوان اعتکاف در میان مردم رایج بوده است و مردم توسط این عمل به خدای خود تقرب می جسته اند.
2093/8135** خبرنگار: شهین بیدادرس انتشار دهنده : صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.