به گزارش ایرنا، خاطرات سال های نه چندان دور مردم ایران به سرمای طاقت فرسای زمستانی، صف های طولانی دریافت سوخت کوپنی، خانه های پر جمعیت و بخاری های نفتی گره خورده است؛ خاطراتی که سختی های زندگی در زمستان را به دغدغه های تهیه سوخت گره زده بود.
اما امروز دیگر خبری از آن صف های طولانی نیست و در سال های اخیر با تلاش کارکنان حوزه نفت و گاز در کنار توسعه شبکه گازرسانی به عنوان یکی از مهمترین عوامل رفاه جامعه، مشکلات دریافت سوخت در آذربایجان غربی با جاده های سخت گذر و کوهستانی به خوبی رفع شده است و خدمات به صورت آنلاین و با صرف کمترین هزینه به اهالی ارایه می شود.
شرکت پخش فرآورده های نفتی ارومیه به شهرستان های شمالی آذربایجان غربی از اشنویه تا ماکو خدمات ارایه می کند و شهرستان های جنوبی استان نیز تحت پوشش شرکت پخش فرآورده های نفتی میاندوآب قرار دارند.
این شرکت چهار انبار نفت، 29 پمپ بنزین از جمله 113 جایگاه سی ان جی و 979 فروشنده شهری و روستایی را در راستای ارائه خدمات به 240 هزار مشترک مدیریت می کند.
در حال حاضر علاوه بر ذخیره سازی 215 میلیون لیتری فرآورده های نفتی، روزانه 14 میلیون لیتر انواع فرآورده در این استان به مصرف می رسد و طبق بررسی های صورت گرفته روزانه تنها در پمپ بنزین ها و پمپ گازهای آذربایجان غربی 75 هزار تراکنش صورت می گیرد.
حضور احمد مجرد، مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه ارومیه در ایرنا مرکز آذربایجان غربی فرصتی برای مرور وضعیت خدمات رسانی به اهالی این استان در فصل سرما به شمار می رود.

سوال: ثبت سفارش سوخت در حال حاضر به صورت آنلاین صورت می گیرد؟
جواب: در حال حاضر خدمت قابل توجهی که در اختیار شهروندان قرار گرفته و ابداع کننده آن نیز آذربایجان غربی بوده، راه اندازی سامانه اینترنتی ثبت سفارش سوخت است که از طریق سامانه پیامکی به شماره 10007513 یا شماره تلفن های 33482354 و 33482353 و با درج کد اشتراک گاز اجرایی می شود. در زمان حاضر از تردد بالای شهروندان به این شرکت خبری نیست و کارها با سرعت و دقت بالا و به صورت آنلاین انجام می شود.

سوال: یکی از بخش های مهم فعالیت شرکت پخش فرآورده های نفتی، توزیع گازهای مایع و CNG است، در این حوزه چه فعالیتی صورت گرفته است؟
جواب: در حال حاضر ظرفیت ذخیره سازی گاز مایع در آذربایجان غربی یکهزار و 700 تن است و در هشت ماه گذشته نیز 33 هزار تن گاز مایع در استان توزیع شده است.
استفاده غیرمجاز از سوخت مایع در خودروها از مشکلات حوزه تامین گاز مایع در آذربایجان غربی است؛ این کار میزان مصرف را بالا می برد و در برخی از موارد عشایر و روستاییان ساکن در مناطق محروم از شبکه گازرسانی را با بازار سیاه و قیمت های بالا مواجه می کند که البته در این خصوص نیز بازرسی های لازم در ماه های اخیر تشدید شده است.
در بخش CNG وضعیت آذربایجان غربی بسیار مناسب است به طوری که با وجود جایگزینی 38 درصدی مصرف CNG به جای بنزین در کشور، این رقم در استان 56 درصد است.
در این حوزه اقدام های توسعه ای بسیار خوبی انجام داده ایم به طوری که در حال حاضر توقف و معطلی در پمپ گازهای آذربایجان غربی وجود ندارد و متوسط زمان سوخت گیری در استان حدود پنج دقیقه و متوسط کشوری حدود 15 دقیقه است؛ آذربایجان غربی در استانداردسازی جایگاه های CNG رتبه اول کشوری را کسب کرده است.

سوال: یکی از تدابیر ارزشمند دولت، تحویل سوخت بر اساس پیمایش است، آیا این طرح به اهداف لازم رسیده است؟
جواب: اجرای طرح تحویل سوخت بر اساس پیمایش به خودروهای عمومی به عنوان یکی از مهمترین طرح های در دست اجرای شرکت پخش فرآورده های نفتی توانسته است توان مدیریت این بخش را بسیار بهتر کند.
از مهمترین نتایج این طرح، کاهش قاچاق سوخت از کشور است به طوری که در هشت ماه نخست امسال، کشفیات سوخت قاچاق در آذربایجان غربی 10 درصد کاهش داشتیم.
علاوه بر آن در هشت ماهه نخست سال یکهزار و 60 مورد بازدید از جایگاه ها صورت گرفته که در راستای جلوگیری از عرضه خارج از شبکه بوده است.

سوال: در حال حاضر جایگاه های مرزی نیز در این استان راه اندازی شده است؟
جواب: در حال حاضر 6 جایگاه مرزی سوخت در آذربایجان غربی فعالیت دارد که از این تعداد 2 جایگاه در جنوب استان و چهار جایگاه در شمال استان فعال است.
جایگاه های شمال استان شامل بازرگان، سرو، رازی و پلدشت است و جایگاه بازرگان مهمترین و پر درآمد ترین جایگاه کشور به شمار می رود.
درآمد جایگاه مرزی بازرگان به حدی است که 87 درصد کل درآمدهای جایگاه های مرزی کشور را در اختیار دارد و در هشت ماهه امسال حدود هفت میلیارد ریال درآمد داشته است.

سوال: در زمینه صادارت سوخت از این استان چه اقدام هایی انجام شده است؟
جواب: آذربایجان غربی اولین استان مرزی غربی کشور است که صادرات سوخت را آغاز کرد و این صادرات همچنان ادامه دارد.
این طرح با هدف افزایش درآمد کشور، اشتغالزایی و همچنین کاهش قاچاق صورت می گیرد و عواید آن نیز به مناطق مرزنشین تعلق دارد.
در سال جاری 105 میلیون لیتر گازوئیل از آذربایجان غربی به کشورهای عراق و ترکیه صادر شده که بخش عمده ای مربوط به صادرات به عراق بوده است.

سوال: برنامه های آینده شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه ارومیه در راستای ارائه بهتر خدمات چیست؟
جواب: یکی از مهمترین برنامه های آینده این شرکت، بهره برداری از انبار نفت جدید است که ظرفیت انبار نفت را به 120 میلیون لیتر می رساند و برای ساخت آن 420 میلیارد ریال هزینه کرده ایم.
علاوه بر آن در حال حاضر خط لوله اصلی انتقال فرآورده های نفتی به استان از مسیر آذربایجان شرقی مهیاست ولی قرار است خط لوله دیگری به عنوان جایگزین آن احداث شود که 62 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
همچنین قرار است تا پایان سال آینده 11 جایگاه CNG و بنزین را در آذربایجان غربی راه اندازی کنیم.
یکی دیگر از برنامه های مهم شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه ارومیه، آغاز طرح برندسازی جایگاه های بنزین و CNG است که در این باره اقدام های مقدماتی را انجام داده ایم و امیدواریم بتوانیم با تحقق کامل این طرح، زمینه ارائه خدمات بیشتر در جایگاه ها فراهم شود.

سوال: تدبیر و سیاست های دولت یازدهم تا چه اندازه در ارایه خدمات بهتر به اهالی موثر بوده است؟
جواب: در دولت تدبیر و امید با توجه ویژه مسئولان کشوری و استانی به استقرار دولت الکترونیک و تسهیل دسترسی اهالی به انرژی، اقدام های قابل توجهی در راستای ارائه خدمات بهتر، رضایتمندی بیشتر شهروندان و کاهش قاچاق سوخت انجام شده است.
تحویل سوخت بر اساس پیمایش یکی از کارهای اساسی در این حوزه بود که با تدبیر دولت تدبیر و امید به بار نشست و این امر در صرفه جویی و کاهش قاچاق سوخت بسیار موثر بوده است.
همچنین راه اندازی سامانه تجارت آسان و ثبت سفارش الکترونیکی از جمله دیگر کارهای انجام شده در این دولت بود که میزان مراجعه مردم و صرف هزینه های زیاد را به شدت کاهش داد و گام بلندی در راستای توجه به حقوق شهروندی بود.
علاوه بر آن گام نهادن در راستای مصرف سوخت در کنار حفظ محیط زیست از جمله فعالیت های درخشان این بخش در دولت یازدهم بود که آذربایجان غربی نیز در این حوزه رتبه برتر کشوری را کسب کرد.
راه اندازی سامانه پرداخت الکترونیکی در جایگاه ها نیز در زمره اقدام های قابل توجه شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه ارومیه در دولت تدبیر و امید است.

سوال: وضعیت مصرف نفت سفید در این استان چگونه است؟
جواب: درصد برخورداری اهالی این استان از گاز شهری پایین تر از متوسط کشوری بوده و این استان در حال حاضر بزرگترین مصرف کننده نفت سفید در کشور است؛ پخش سریع و بدون وقفه نفت سفید در جای جای این استان یکی از وظایف اصلی این شرکت به شمار می رود. در زمان حاضر 14.5 درصد کل نفت سفید مصرفی کشور که حدود 530 میلیون لیتر در سال است، در این استان مورد استفاده قرار می گیرد.
مصرف نفت سفید به علت توسعه شبکه گازرسانی به صورت سالانه در کشور و آذربایجان غربی کاهش می یابد اما متوسط این کاهش در استان 1.7 درصد و در کشور 14 درصد است.
امروزه دسترسی آسان به انرژی در حال تبدیل شدن به یک مزیت برای زندگی شهری و روستایی است اما سختی های زمستان در چندین دهه قبل را نباید به سادگی فراموش کرد.
2093/3072 ** مصاحبه کننده: صابر چهرقانی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.